În orice anotimp – Orbitor
Jul 29th, 2007 by vasgar
- Ce faci?
- Citesc „Orbitor. Aripa dreaptăâ€.
- Pe căldura asta?! E sufocant, e pletoric…vreo 600 de pagini…
- E excepÅ£ional! O capodoperă!…
- Nu se poate…
- Ba se poate. E cel mai bun roman al literaturii române ever…
- Despre ce-i? Cu ce-i?
- E despre tot ÅŸi cu de toate… Un roman polifonic, un roman-matrioÅŸcă în care găseÅŸti mai multe romane…
- E cu vise, e metafizic, fantastic? E cu frac…
 - Fractalii… da, dar e şi mitologic, hologramatic, cuantic, parodic… Dar e şi un roman realist, istoric, despre comunism, revoluţie…, despre Ceauşescu, despre linguşitorii lui Ceaşcă şi ai savantei…, despre artiştii şi scriitorii colaboraţionişti…, despre poeţii de curte…
- Stai, stai… Citeşte, te rog, un fragment…
- Bine, dar te rog sa recunoÅŸti personajele… AÅŸa…, pagina 276: „Si-atunci se petrecu întâmplarea ce-avea să rămână în istorie sub numele de Noaptea limbilor lungi. La iniÅ£iativa Secretarului General al Partidului ÅŸi al lui Dumnezeu (ÅŸeful secÅ£iei de propagandă) au fost convocaÅ£i, într-o noapte de pomină a anului 1972, numeroÅŸi poeÅ£i, prozatori, muzicieni, artiÅŸti plastici, actori ÅŸi ziariÅŸti, care umplură Sala Palatului cu un murmur surescitat…â€. Rezum restul paginii din raÅ£iuni de timp: celor convocaÅ£i li se spune că Tovarăşul a indicat limba drept organ central al doctrinei sale. Åži, la pagina 272: „Rând pe rând, artiÅŸtii naÅ£ionali urcară pe scenă, unde meÅŸterii tâmplari îmbrăcaÅ£i ca meÅŸteri tâmplari le trăgeau limba afară din gură de-un cot ÅŸi o-ntindeau de-a lungul segmentelor metrului. Tot ce depăşea o palmă era primit, restul era aruncat înapoi în iaz, să mai crească. Curând, rămăseseră înÅŸiraÅ£i pe scenă vreo treizeci-patruzeci de monÅŸtri de ambele sexe, toÅ£i cu limbile făcute sul în gură asemenea cameleonilor ÅŸi gata să lingă pe loc orice s-ar fi prelins din persoana sacră a Tovarăşului ÅŸi a Tovarăşei (prezentă ÅŸi ea, mai discret, în uniformă de leopard, într-un colÅ£ al scenei). Cât de mult ÅŸi-ar fi dorit ei ca Partidul să aibă un singur cur, ca să-l poată linge cu o singură miÅŸcare meÅŸteÅŸugită! ÃŽntre ei erau faimosul pictor B. SălaÅŸa, ce-ÅŸi muia penelul de-a dreptul în albastrul de VoroneÅ£, filmoloaga L. Coproiu ÅŸi mai ales cel ce-avea să rămână un Orson Welles al stihului românesc, Aviar Găunescu, al cărui limbă de porc îi înconjura trupul de nu mai puÅ£in de douăsprezece ori înainte ca vârful să i se târască prin praf. Cunoscut până în îndepărtata Japonie sub numele de Yegura Kakuru, Aviar avea să se ataÅŸeze pe părÅ£ile de dinapoi ale Secretarului general asemenea peÅŸtilor paraziÅ£i, cu ventuză. Un limbist mai mărunÅ£el era W.C. Teodosie, căruia i se prezicea însă un mare viitor…â€.
Cred că e suficient. Ei?
- Wow, e tare! Păi, personajele sunt uşor de recunoscut: Bălaşa, Păunescu, Vadim Tudor… Filmoloaga nu ştiu cine-i. Tu te pricepi mai bine la film…
- Oproiu, Ecaterina…
- Mi-l împrumuţi să-l citesc?
- Da, dar ai fi al treilea la rând.
- Mă prind. Dacă între timp treci peste Prut, te rog să mi-l cumperi. Cât costă?
- 39 de RONI!
- Spune în bani vechi.
- 390 de mii!
- Wow, Orbitooor!
- Da, Orbitor în orice anotimp!…
Â
Â