„Lumea Rusă†ca proiect și realitate
Aug 8th, 2014 by vasgar
Vă amintiÈ›i de vizitele patriarhului Kirill la ChiÈ™inău, în 2010 È™i 2013, când, între diverse blagosloviri, ne-a dat vestea că Moldova face parte din „teritoriul canonic al Lumii Ruseâ€. O spusese, mi s-a părut atunci, mai ales la ultima sa vizită, cu două luni înaintea summit-ului de la Vilnius, cu voce blajină, oarecum împăciuitoare, încercând parcă să măsoare reacÈ›ia pe care o asemenea declaraÈ›ie o putea trezi în inima moldovenilor. La Tiraspol, în schimb, nu a mai È›inut cont de formule diplomatice, a vorbit ritos despre intenÈ›iile Bisericii Ruse de a proteja È™i domina această margine „ferfeniÈ›ată†a fostului imperiu. SimÈ›ea că se adresează alor săi, nu mai avea reÈ›ineri.
Patriarhia de la Moscova are un rol esenÈ›ial în agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, e un „ostaș†pe linia frontului. Când „omuleÈ›ii verzi†ai lui Putin au invadat Crimeea, Patriarhia Rusă i-a sfătuit pe fraÈ›ii întru Hristos de la Kiev: „să nu vă opuneÈ›i, este spre binele vostru, mai târziu veÈ›i înÈ›elegeâ€. Și revelaÈ›ia binelui a fost copleÈ™itoare, mai ales de când s-a aprins Donbass-ul. Nimeni nu mai are îndoieli asupra sensului activității „ecumenice†a clerului rus, care susÈ›ine deschis „Novorossia†– proiectul imperialist al Kremlinului.
Găsesc în această manieră insidioasă È™i agresivă de a se impune o mare asemănare cu viziunea È™i acÈ›iunile fundamentaliÈ™tilor islamici. AcelaÈ™i limbaj, aceleaÈ™i referinÈ›e la „teritoriul canonic†care transgresează frontierele È™i statele, închipuind un mare poligon în care lupta se dă pentru mintea È™i sufletul „credincioÈ™ilorâ€. ÃŽn cazul Patriarhiei Moscovei sunt vizaÈ›i vorbitorii de limbă rusă din „străinătatea apropiatăâ€. Pe plan laic această „viziune integratoare†se traduce prin dreptul Rusiei de a interveni militar în țările în care conaÈ›ionalii săi ar avea de suferit  (evident că „gradul de suferință†îl stabileÈ™te Moscova, nu normele internaÈ›ionale). E o tendință, ca la musulmani, de a reface „califatul pierdut†– Imperiul È›arilor È™i Uniunea Sovietică. DiferenÈ›ele dintre cele două entități politice sunt complet neglijate, confirmându-se astfel că statul inventat de Lenin È™i Stalin n-a fost decât o modalitate de a salva È™i revitaliza expansionismul rusesc, de a perpetua „închisoarea popoarelorâ€.
O altă similitudine cu fundamentalismul islamic rezidă în obiceiul Moscovei de a „militariza†sfinții. Toate bandele de criminali care au invadat estul Ucrainei se afișează cu icoane sfințite de Biserica Rusă, care au menirea să-i protejeze și să le aducă victoria. E ceva aici din elanul religios-războinic al Evului Mediu, cu singura deosebire că Strelkov nu folosește catapulta, ci operează cu rachete sol-aer pentru a doborî avioane de pasageri.
La fel ca extremiștii musulmani, Rusia lui Putin și a lui Kirill suferă de complexul cetății asediate. Amenințarea vine desigur din partea Americii și a vest-europenilor. Iar în rolul evreului vinovat de toate relele a fost distribuit ucraineanul.
Autarhia, mesianismul maniacal, disprețul față de drepturile omului și în general devalorizarea vieții umane sunt alte trăsături care aproprie conceptul Lumii Ruse de islamismul radical și explică ostilitatea față de valorile occidentule. (…)
Continuare pe: http://www.ziarulnational.md/vasile-garnet-lumea-rusa-ca-proiect-si-realitate/