Dacă am fi avut mai mult „Norocâ€
Aug 4th, 2014 by vasgar
Pentru că veÈ›i găsi numaidecât în această vară câteva ore de stat la umbră È™i vă veÈ›i deconecta de la fluxul politic agresiv È™i maculant, vreau să recomand cititorilor „Ziarului NaÈ›ional†o carte remarcabilă – Rockul, „Norocâ€-ul & Noi (1966-1970), Editura ARC 2013, de Mihai Ștefan Poiată. O carte despre legendara formaÈ›ie „Noroc†de la ChiÈ™inău – primul grup rock din fosta URSS –, despre „generaÈ›ia Noroc†a anilor È™aizeci, despre lumea culturală È™i politică din Moldova sovietică a acelor timpuri de „dezgheț†hruÈ™ciovist. Un studiu complex, care a necesitat din partea autorului (el însuÈ™i, în trecut, un popular animator muzical, primul DJ din Moldova) o muncă tenace de arhivar, de jurnalist-reporter È™i, evident, măiestrie de scriitor, pe care a demonstrat-o È™i în cărÈ›ile de proză È™i în piesele de teatru publicate până acum.
Separată brutal de România, după război, de regimul stalinist, Basarabia a trebuit să reînvie, să se reinventeze. Abia în ultimii ani ai deceniul șase a reușit să devină o societate cu elemente naționale distincte, răzbătând precum ghiocelul prin ghețuri siberiene. Și-a creat un țesut social nou, autentic, alimentându-se din două surse mari – folclorul și modernitatea occidentală. O sinteză periculoasă pentru sovietici.
Anul 1966, când este lansată formația „Noroc†la Filarmonica din Chișinău, grație intervenției directorului de atunci Alexandru Fedco (un șef cu viziuni liberale), este unul de glorie pentru cultura noastră. Are loc o explozie de creativitate în mai multe domenii: literatură (Vasile Vasilache, Vladimir Beșleagă, Aureliu Busuioc, Ion Druță, Grigore Vieru), cinema (Vlad Ioviță, Emil Loteanu, Gheorghe Vodă), teatru (Ion Ungureanu, Valentina Izbeșciuc, Ecaterina Malcoci, Dumitru Caraciobanu…). O adevărată „primăvară chișinăuiană†(ca să parafrazez celebra „primăvară pragheză†a anilor ’60: nu e o comparație exagerată – ultima a diferit prin amploare, nu prin sens de surata ei basarabeană).
Liderul formaÈ›iei „Noroc†a fost Mihai Dolgan, născut într-o familie de deportaÈ›i în Siberia (a trebuit să explice la „secÈ›ia de cadreâ€, de fiecare dată când încerca să se angajeze la lucru, de ce a absolvit È™coala la Onohoi, Bureatia: „ce ai căutat acolo?â€â€¦), iar din prima componență a formaÈ›iei au făcut parte: Vasile VerdeÈ™, Victor Rusnac, Eugen Vorobiov, Ștefan Petrache, Victor Legaci, Valentina RepeÈ›chi, Olga Sorokina. Ulterior alte nume au prins prim-planul „Norocâ€-ului: Alexandru Cazacu, Ion Suruceanu, Lidia Botezatu, Valentin Goga.
Un succes fulminant. Lumea culturală, mai ales boema artistică a ChiÈ™inăului, întâmpină cu entuziasm debutul formaÈ›iei È™i trăieÈ™te în noile ritmuri, mereu în schimbare, propuse de Dolgan È™i colegii săi – o combinaÈ›ie de folclor-latino-jazz-bluz-rock britanic. Apare È™i primul È™lagăr, De ce plâng ghitarele (autorul versurilor, Efim Krimerman), care prinde È™i topurile europene, urmat de al doilea, la fel de tuÈ™ant – Cântă un artist. Concerte, numeroase turnee în Moldova È™i în oraÈ™ele mari ale Uniunii Sovietice, iar audienÈ›a este impresionantă – milioane de spectatori. FormaÈ›ia are două repertorii: unul mai „periatâ€, mai sobru, aprobat de consiliul artistic (un eufemism pentru cenzură) pentru cei de acasă care trebuiau supravegheaÈ›i cu strășnicie, È™i altul pentru turneele în afara Moldovei, acolo unde interpretau È™i piesele unor formaÈ›ii occidentale, înnebunind fanii. Succesul „Norocâ€-ului a alertat în scurt timp partidul comunist È™i KGB-ul. Scrisorile de protest, plângerile cetățenilor sovietici deranjaÈ›i de muzica străină È™i de comportamentul artiÈ™tilor pe scenă au făcut ca Ministerul Culturii din RSSM să desfiinÈ›eze în 1970 formaÈ›ia „Norocâ€. O biografie scurtă, de doar 3 ani È™i câteva luni, dar glorioasă. Faptul că au fost interziÈ™i le-a creat muzicienilor lui Dolgan un adevărat mit. Un alt „zbor frânt†în istoria noastră, o istorie în care n-am prea avut noroc, sau destul „Norocâ€.
Toată această biografie legendară este descrisă/recompusă în amănunt prin interviuri ale autorului cu membrii formaÈ›iei (Mihai Dolgan, Ștefan Petrache, Alexandru Cazacu, Ion Suruceanu, Lidia Botezatu, Valentin Goga), cu politicieni (Petru Lucinschi), diplomaÈ›i (Aurelian Dănilă), cu savantul Sergiu Culiuc È™i fiul acestuia Alexandru, cu scriitori (Andrei Strâmbeanu – autor al unor texte pentru formaÈ›ia „Norocâ€), cu cineaÈ™ti (Mircea Chistrugă) È™. a.
Mihai Ștefan Poiată are meritul că nu doar reconstituie traseul de creaÈ›ie al trupei „Norocâ€, ci îl plasează într-un context mai larg, internaÈ›ional: muzical, cultural È™i chiar politic. VorbeÈ™te despre grupurile È™i stilurile muzicale din Vest care au modelat repertoriul È™i gândirea artistică ale „rockerilor†moldoveni („The Beatles†în primul rând); evocă în pasaje emoÈ›ionante faimosul concert de la ChiÈ™inău al formaÈ›iei „Mondial†din România (care a speriat nomenclatura È™i securitatea sovietică prin entuziasmul publicului); insistă cu folos asupra rolului pe care l-au avut posturile de radio occidentale, BBC È™i Europa Liberă, asupra lărgirii orizontului cognitiv È™i trezirii conÈ™tiinÈ›ei de sine, naÈ›ionale È™i antisovietice, a tineretului basarabean. Din acest punct de vedere, cartea lui Mihai Ștefan Poiată are o certă valoare istorică, documentară, care transcende simpla biografie a unei formaÈ›ii muzicale. Ea reconstituie, de fapt, o întreagă epocă.
În finalul acestei semnalări, reproduc unul dintre inserturile eseistice remarcabile ale autorului, cum sunt destule în această carte, pe care o recomand cu încredere.
Mihai Ștefan Poiată: „N-aș vrea să forțez comparația și să afirm că „ne-a trezit†ghitara lui Sașa Cazacu, dar pentru mulți dintre noi renunțarea la baianul rusesc și îmbrățișarea ghitarei electrice occidentale a avut o semnificație care depășea cu mult cadrul strict muzical. A fost un eveniment. (…)
Continuare pe: http://www.ziarulnational.md/vasile-garnet-daca-am-fi-avut-mai-mult-noroc/