Bunica mea pe linia tatei, Stanca, era iconoclasta familiei. Trăia la sat într-o casă mare ÅŸi frumoasă, înconjurată de flori, avea cărÅ£i ÅŸi un pian vechi, probabil stricat, întotdeauna acoperit cu o husă, la care n-am auzit-o cântând niciodată. Stanca bea cafea ÅŸi, uneori, fuma pe ascuns – „vicii†nemaiîntâlnite în sat -, aÅŸa am surprins-o de câteva ori, privind îngândurată spre lunca Prutului. Stanca m-a strigat întotdeauna cu numele „Marcuâ€, în ciuda protestelor părinÅ£ilor mei, pentru că aÅŸa vroise ea să fiu numit la naÅŸtere, în anul când murise, înecat în Prut, la nici 60 de ani, soÅ£ul ei, pe care, evident, îl chema Marcu. Ai mei s-au temut să mă boteze cu numele acesta, din teamă să nu preiau blestemul celui mort. Despre înecaÅ£i se spunea în sat că ar fi în mod special pedepsiÅ£i de Dumnezeu pentru niÅŸte păcate grele ÅŸi că e bine să te fereÅŸti în a le perpetua numele.
Tot Stanca m-a învăţat să citesc la nici ÅŸase ani împliniÅ£i. Isprava noastră comună – a ei ca pedagog, a mea ca învăţăcel – îi crease un ascendent faţă de părinÅ£ii mei: făcuse o investiÅ£ie atât de solidă ÅŸi neobiÅŸnuită încât asta îi dădea – considera ea – dreptul de proprietate asupra mea. Se mândrea cu abilităţile mele precoce ÅŸi nu de puÅ£ine ori am auzit-o cum mă dădea drept exemplu, vorbind cu vecinele, lăudându-ÅŸi de fapt inteligenÅ£a „practicăâ€: „L-am învăţat să citească. Stă toată ziua cu nasul în carte ÅŸi nu mai am grija lui!†Eram, iată, liniÅŸtit ÅŸi cuminte cu folos…
Dar cel mai mult mi-a plăcut cum Stanca ÅŸtia să „citească†fotografiile. Stăteam de multe cu un teanc de fotografii în poală ÅŸi ea începea să-mi povestească diferite istorii, dosite în spatele acelor imagini cu marginile zimÅ£ate. Despre străbunicul meu Rodion spunea aÅŸa: „Uite cât este de timid. Ne-am rugat cu toÅ£ii de el aproape o zi întreagă să se lase pozat. Am agăţat, uite, pătura asta de grinda pridvorului, după cum ne-a spus FiÅŸtein, ovreul de la Leova, care umbla prin sat ÅŸi poza oameni cu „armonica†lui. Tata ba îşi scotea pălăria din cap, ba ÅŸi-o punea la loc ÅŸi tot întreba, încurcat, cum e mai bine. Se ruÅŸina în faÅ£a străinilor ca o fată mare, nici nu te-ai fi gândit că tot el ridica în dinÅ£i un sac de zahăr de 50 de kilograme. Cu noi era sever, tot ascultau de cuvântul lui. Mie îmi era frică de el, deÅŸi nu m-a bătut niciodată â€â€¦
Am acasă, printre cele câteva fotografii ale Stancăi, una în care suntem împreună ÅŸi pe care o „interpretez†în felul meu, ajutat de fragmentele memoriei mele afective. Ea, înaltă, frumoasă ÅŸi protectoare, binedispusă, are o mână trecută peste umărul meu, iar în cealaltă Å£ine un buchet de flori, din cele care-i înconjurau casa. Nu ÅŸtiu cine era „meseriaÅŸul†care ne-a fotografiat, dar îmi amintesc ce i-a spus Stanca înainte de a-i oferi florile: „Fă-mi o fotografie cu Marcu… RâdeÅ£i de mine că nu cultiv ceapă ÅŸi cartofi chiar din pragul casei, ca voi, dar tot la mine venit să cerÅŸiÅ£i frumosul.â€
Stanca mi-a predat prima lecţie de diferenţă din viaţa mea, cum aş spune azi, mi-a dat de înţeles că poţi fi altfel decât mediul din care ai ieşit, că îţi poţi permite să vezi în ceea ce te separă (fără a te înstrăina) de ceilalţi o sansă a excelenţei sau măcar un accesoriu al identităţii care te scoate din anonimat.
