Am avut din prima clipă senzaÅ£ia unei note false în ceea ce auzeam. Eram în mulÅ£imea masată în PiaÅ£a Marii Adunări NaÅ£ionale din ChiÅŸinău, care asculta cu sufletul la gură decizia parlamentarilor. După trei zile de coÅŸmar, vestea arestării puciÅŸtilor de la Moscova declanÅŸase o adevărată fervoare pro-independenţă în republicile naÅ£ionale. ÃŽn cazul unui alt deznodământ ar fi urmat un carnagiu. Balticii au fost primii care aflaseră pe pielea lor, un an mai devreme, cum ÅŸtiu trupele OMON să restabilească „ordinea constituÅ£ionalăâ€. Au simÅ£it-o ÅŸi georgienii, într-o noapte de aprilie, la Tbilisi, însângerată de lopeÅ£ile geniÅŸtilor sovietici folosite pe post de satâre. ScăpaÅ£i mai ieftin din încleÅŸtarea „fratelui mai mareâ€, moldovenii s-au înfăţiÅŸat printre ultimii la festinul independenÅ£ei. Poate de aceea, extazul colectiv din ziua de 27 august 1991, la ChiÅŸinău, îmi dăduse o premoniÅ£ie de rău augur. Sloganurile unioniste au răsunat la toate manifestările protestatare din acei ani. IndependenÅ£a, ca lozincă, a fost formulată destul de târziu, abia în vara lui 1991. ZăpăciÅ£i de cursul debordant al evenimentelor, basarabenii nu ÅŸtiau foarte clar ce cale vor să urmeze ÅŸi dacă parlamentul ar fi proclamat Unirea cu România, ca în 1918, aÅŸa rămânea. IndependenÅ£a apărea de pe atunci ca un proiect minimal – un sinonim pentru „suveranitatea†proclamată în iunie 1990, o tautologie. A o clama încă o dată însemna să te mulÅ£umeÅŸti cu puÅ£inul, când puteai avea totul. Basarabia a trecut în acele zile demenÅ£iale pe lângă o fantă mirabilă a istoriei, pe care dacă nu o ignora, s-ar fi strecurat într-o altă realitate. Unicitatea acelui moment abia azi o putem evalua. ÃŽn epocă, independenÅ£a a fost considerată un act provizoriu, mulÅ£umindu-i pe toÅ£i. Rusofonilor le-a oferit un răgaz pentru acomodare (ÅŸi regrupare!), unioniÅŸtii au luat independenÅ£a ca pe o etapă tranzitorie spre eliminarea consecinÅ£elor pactului Ribbentrop-Molotov. România însăşi i-a încurajat să gândească astfel, grăbindu-se să recunoască „neatârnarea†fostei sale provincii.
„Ce s-ar fi întâmplat dacă se vota Unirea?†Această întrebare nu poate fi disociată de o alta, şi anume: „Cum s-ar fi mişcat România, dacă la Bucureşti, în decembrie 1989, se instala un regim cu adevărat democratic, nu o putere gata să-şi reafirme obedienţa faţă de Moscova, după „defecţiunea naţionalistă†a bezmeticului Ceauşescu? Acest „dacă†speculativ, legat de evenimentele de-acum 16-18 ani, are, de fapt, doi versanţi inseparabili: unul românesc şi altul basarabean. Căci dacă Bucureştiul ar fi încurajat tendinţele unioniste ale moldovenilor, pe ruinele URSS, la 1 ianuarie 2007 Uniunea Europeană şi-ar fi instalat, probabil, graniţa pe Nistru şi nu pe Prut. După reunificarea germană, o revendicare la fel de legitimă a românilor ar fi fost susţinută de Occident doar sub rezerva unei democratizări şi decomunizări rapide a ambilor „logodnici†(inclusiv prin adoptarea punctului 8 al Proclamaţiei de la Timişoara).
Istoria contrafactuală rămâne un joc intelectual. Tot ce avem de făcut în acest moment este să cercetăm independenÅ£a „realăâ€, cea care a fost preferată Unirii cu România, în august 1991. Republica Moldova se află în plină schizofrenie politico-identitară. După 16 ani, la ChiÅŸinău guvernează niÅŸte oameni care întreaga viaţă au fost inamici ai independenÅ£ei – comuniÅŸtii. AceÅŸtia o apără azi împotriva valorilor care au făcut-o posibilă – limba română, istoria ÅŸi cultura naÅ£ională – nu în numele lor. Dacă sub ocupaÅ£ia sovietică, independenÅ£a a fost o formă de emancipare faţă de Moscova, după dispariÅ£ia imperiului, independenÅ£a ÅŸi-a inversat sensul, devenind o formă de continuitate a vechilor servituÅ£i (ce mai teză de doctorat despre „ciudatele teritorii din Est†ar ieÅŸi din asta!) ÃŽnsă nu poÅ£i construi o conÅŸtiinţă statală, de care cetăţenii tăi să fie mândri, fără o democratizare adevărată a societăţii. Iar aceste obiective te vor aduce, implacabil, mai aproape de România ÅŸi de Uniunea Europeană. Nu există o „a treia caleâ€.
ÃŽn toÅ£i aceÅŸti ani, ruÅŸii au ÅŸantajat Moldova cu proiecte de „pacificare ÅŸi reintegrare teritorialăâ€. Demagogia în jurul reglementării transnistrene a înlocuit dezbaterile legate de democratizare ÅŸi europenizare. Conflictul este cu atât mai paradoxal cu cât între Voronin ÅŸi Smirnov nu ar trebui să existe divergenÅ£e esenÅ£iale. Sunt la fel de pro-ruÅŸi amândoi, ÅŸi unul ÅŸi celălalt îl sărbătoresc pe Lenin ÅŸi „eliberarea Moldovei de sub jugul fasciÅŸtilor româniâ€, doi pioni pe care îi manevrează Moscova pentru a-ÅŸi menÅ£ine dominaÅ£ia în acest colÅ£ al Europei. Doar că, spre deosebire de „omologul†său de la Tiraspol, dl Voronin are o problemă: el guvernează peste o comunitate care îşi trage sevele din alte surse decât cele sovietice, de aceea liderul comunist nu-ÅŸi va putea depăşi niciodată complexul de legitimitate.
După 16 ani de „independenţăâ€, Republica Moldova a rămas, fundamental, o Å£ară subordonată. Singurul remediu pentru această stare de ne-libertate, cea care generează ÅŸi actualele tensiuni dintre ChiÅŸinău ÅŸi BucureÅŸti, este schimbarea realităţilor sale interne. Prin răbdare, inteligenţă ÅŸi voinţă politică.
-
Archives
- April 2025
- September 2024
- July 2024
- December 2021
- October 2020
- April 2020
- November 2019
- October 2019
- May 2019
- December 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- December 2017
- May 2017
- October 2016
- September 2016
- April 2014
- December 2012
- October 2012
- August 2012
- May 2012
- February 2012
- January 2012
- December 2011
- October 2011
- July 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- August 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- March 2010
- February 2010
- December 2009
- October 2009
- September 2009
- August 2009
- July 2009
- May 2009
- April 2009
- March 2009
- January 2009
- December 2008
- November 2008
- August 2008
- July 2008
- June 2008
- April 2008
- March 2008
- November 2007
- August 2007
- July 2007
- June 2007
- May 2007
- April 2007
- March 2007
-
Meta