Cum să exprimi o stare de indignare ÅŸi exasperare acută? Ce cuvinte să alegi pentru a-Å£i declara stupoarea, revolta genuină ce te cuprinde când vezi că eÅŸti minÅ£it, batjocorit, sfidat în ciuda tuturor normelor legale ÅŸi a cutumelor omeneÅŸti? Cum să te mai gândeÅŸti la alte lucruri, să scrii proză, să editezi o revistă de cultură, să studiezi medicină naturistă, să faci jogging în parc, să te uiÅ£i la filme – adică să te comporÅ£i ca un om normal ÅŸi liber, când afară bântuie teroarea ÅŸi violenÅ£a? Toate aceste ocupaÅ£ii ÅŸi tabieturi, mai mult sau mai puÅ£in intelectuale, au devenit brusc indecente, imorale, lipsite de noimă, iar singura activitate demnă ÅŸi edificatoare de sens este militantismul civic, rezistenÅ£a anticomunistă în sensul cel mai direct al acestui termen. Când tunurile cuvântează (recte, când bastoanele de cauciuc ÅŸi bocancii poliÅ£iei „dansează†sălbatic pe trupul arestaÅ£ilor), artele tac. Adevărul acestei sentinÅ£e ne-a izbit pe toÅ£i în moalele capului. După 5 ÅŸi 7 aprilie parcă un linÅ£oliu s-a aÅŸternut peste Moldova. Nu meritam să fim jefuiÅ£i într-un asemenea hal. Aveau dreptul ÅŸi basarabenii, în sfârÅŸit, la „raÅ£ia lor de libertateâ€, la un dram de speranţă, la o normalitate politică ÅŸi umană, ca ceilalÅ£i est-europeni. Nu ne puteam face iluzii că a doua zi după înfrângerea comuniÅŸtilor în alegeri (ce vise!), am fi intrat într-o epocă a luminii ÅŸi blândeÅ£ii, a responsabilităţii ÅŸi grijii faţă de cetăţean, dar ar fi fost un început, o primă certitudine dobândită pe un drum mai lung, care se cheamă democraÅ£ie ÅŸi europenitate. Acest orizont, ce pâlpâia îmbietor, ne-a fost refuzat cu brutalitate. Suntem traÅŸi de picioare înapoi în cazanul cu smoală, pentru a ne consuma, în eternitate, condiÅ£ia de „rumeguÅŸ al istorieiâ€, de „furaj†pentru herghelia comunisto-kaghebistă care ne calcă în picioare, cu mici ÅŸi iluzorii intermitenÅ£e, din 1944 încoace.
Despre o posibilă fraudare a alegerilor Opoziţia şi reprezentanţii societăţii civile vorbeau încă acum o jumătate de an, cu referire la condiţiile flagrant-inechitabile în care avea să se desfăşoare campania electorală: suprimarea libertăţii de exprimare la posturile TV cu acoperire naţională, folosirea resurselor administrative de către comunişti, şantajul cu dosare penale deschise tuturor opozanţilor mai importanţi ai regimului etc. În plus, mai veneau şi modificările abuzive din legislaţia electorală: ridicarea pragului electoral de la 4 la 6 %, anularea blocurilor electorale şi interdicţia decretată la adresa persoanelor cu cetăţenie română de a ocupa funcţii publice. Sondajele confirmau acest avans al comuniştilor dobândit prin joc necinstit, dar arătau, în acelaşi timp, şi o ascensiune constantă a partidelor din Opoziţiei, care puteau, în anumite condiţii, să formeze o alianţă de guvernământ. Dar ceea ce s-a întâmplat pe 5 aprilie, dimensiunea dezastrului ne-a surprins pe toţi. În 1946 comuniştii români au falsificat alegerile în dauna partidelor istorice, exact în aceeaşi manieră, profitând de ocupaţia militară sovietică, iar când au ieşit tinerii să protesteze, i-au bătut şi închis în puşcării, obţinând abdicarea Regelui. O altă analogie, mai aproape de noi, o constituie evenimentele din Piaţa Universităţii, din 13-15 iunie 1990, când „Voronin†se numea Ion Iliescu.
ÃŽncă în 2001, când au ajuns la guvernare în urma unor alegeri parlamentare anticipate ÅŸi judecându-le campania de restauraÅ£ie agresivă, ne-a fost clar – eu unul n-am avut nici o îndoială! – că „ăştia†n-au venit la putere pentru a o ceda aÅŸa, pur ÅŸi simplu, în urma altui scrutin democratic, înclinându-se, ca niÅŸte gentelmeni, în faÅ£a învingătorului. ComuniÅŸtii lui Voronin s-au comportat de la bun început ca un partid anti-sistem, ca niÅŸte bătăuÅŸi de cartier. Nu erau niÅŸte „comuniÅŸti†fără „comunism†– deÅŸi aÅŸa păreau în jurul anului 2005, înainte să obÅ£ină cel de-al doilea mandat ÅŸi cu o Rusie înfuriată din cauza respingerii „planului Kozakâ€, de federalizare a Republicii Moldova –, ei erau ÅŸi se vădesc azi, cu asupra măsură, demni continuatori ai lui Beria. O guvernare care se ÅŸtie cu conÅŸtiinÅ£a curată, care nu a comis ilegalităţi strigătoare la cer în cadrul alegerilor, nu s-ar fi comportat atât de oribil cu propriii cetăţeni, nu ar fi acuzat statele vecine de complot ÅŸi de organizare de puciuri împotriva „ordinii constituÅ£ionaleâ€, nu ar fi expulzat ambasadori ÅŸi jurnaliÅŸti, fără a Å£ine cont că îşi pune în cap Uniunea Europeană.
Sunt multe lucruri de spus, multe analize de făcut, însă toate acestea, momentan, par secundare. Prioritară, acum, este lansarea de semnale de alarmă. Moldova lunecă pe tobogan. Moldova riscă să degenereze într-o dictatură feroce, în comparaÅ£ie cu care regimul LukaÅŸenko ar putea să apară, în ochii Occidentului, un rău mai „familiarâ€, mai „suportabilâ€. România are capacitatea să convingă Uniunea Europeană ÅŸi Statele Unite să trimită de urgenţă o misiune în Moldova, pentru a opri dezmăţul comunist ÅŸi a-i salva pe oamenii încarceraÅ£i. Avem nevoie de instaurarea unui armistiÅ£iu politic la ChiÅŸinău, care să permită retragerea călăilor în „volierele†lor ÅŸi iniÅ£ierea unui dialog între putere ÅŸi societate, în văzul întregii ţări, la televiziunea de stat, înainte ca tragedia să ia proporÅ£ii.
Scrisesem cândva un articol, pentru Observator cultural, intitulat „CoaliÅ£ia valorilor împotriva restauraÅ£ieiâ€. Mă gândeam atunci la o solidarizare subterană a intelectualilor ÅŸi a tuturor celor cărora le pasă. Acum, după 8 ani (de necrezut!) scurÅŸi de la acel moment, solidaritatea trebuie declarată pe faţă, iar coaliÅ£iile – făcute publice, în numele viitorului nostru european. Åži al dreptului la Viaţă, pur ÅŸi simplu.
______________
Text scris pentru Observator cultural, BucureÅŸti, 14 aprilie