Ecourile provocate de intempestiva demitere a ministrului Culturii şi Turismului Artur Cozma, acum doua saptamani, încă mai persistă în mediile intelectuale. Fost ambasador în Israel, Artur Cozma a fost numit ministru pentru o calificare pe care nimeni nu i-a bănuit-o în afara preşedintelui Voronin, care l-a menţinut şi în guvernul Greceanîi, probabil, pentru fidelitatea sa. Ministrul Cozma nu a avut parte de convulsiile celorlalţi colegi de cabinet, cum sunt şefii de la Economie sau Externe, cu cele mai mari răspunderi în guvern. Fără să fi promovat barem un singur proiect de anvergură, demisionarul ministru al Culturii s-a remarcat doar printr-o retorică lemnoasă, cazonă, cu prilejul unor evenimente oficiale. Nu vom uita prea curând piruetele sale neîndemânatice, atunci când se căznea să nu rostească sintagma „limba română†în public.
Dar, dincolo de coregrafia sa personală, dezastruoase au fost politicile ministrului. Să amintim că de ani de zile ministerul nu mai face achiziÅ£ii de carte, chiar ÅŸi la 17 ani de la declararea independenÅ£ei în fondurile bibliotecilor publice predomină cărÅ£ile în limba rusă. ÃŽn schimb, dl Cozma a vegheat cu străşnicie la puritatea ideologică. Biblioteca NaÅ£ională din ChiÅŸinău, de exemplu, a suportat interminabile hărÅ£uieli din partea Ministerului, doar pentru că a organizat manifestaÅ£ii culturale ce nu convin adepÅ£ilor moldovenismului. Ministerul Culturii nu a catadicsit să susÅ£ină nici o revistă literară din Moldova, cel puÅ£in prin subvenÅ£ionarea unor abonamente în beneficiul instituÅ£iilor publice, la fel de recalcitrant s-a arătat ÅŸi faţă de sectorul editorial, canalizând banii exclusiv către fantomaticele edituri de stat ÅŸi anulând concursurile de proiecte, la care participau editorii privaÅ£i. Tot ce s-a întâmplat pozitiv în acest domeniu s-a făcut împotriva voinÅ£ei ministrului Culturii, nu datorită acestuia. Societatea civilă, uniunile de creaÅ£ie au avansat numeroase propuneri legate de introducerea unor politici culturale moderne, de tip occidental, s-au organizat ÅŸi conferinÅ£e cu invitarea experÅ£ilor internaÅ£ionali, dar toate aceste iniÅ£iative au fost sabotate de Ministerul Culturii. Lui Artur Cozma i s-a reproÅŸat nepăsarea ÅŸi chiar complicitatea vinovată faţă de degradarea patrimoniului istoric ÅŸi arhitectural al ChiÅŸinăului – clădiri de secol 19 ÅŸi început de secol 20, proiectate de arhitecÅ£i celebri, sunt lăsate în mod deliberat în paragină, pentru a fi demolate mai uÅŸor. AÅŸa a păţit edificiul cunoscut sub numele de „Casa Teodosieâ€, dărâmat de buldozere exact ca în 1962, când sovieticii au spulberat peste noapte clopotniÅ£a din centrul oraÅŸului. Singura realizare a ministerului lui Cozma este aÅŸa-zisa Caravelă a culturii – un fel de brigadă artistică de agitaÅ£ie prin sate, păstorită de interpreta LenuÅ£a Burghilă, aÅŸa cum se menÅ£ionează: „sub înaltul patronaj al preÅŸedintelui Voroninâ€.
Şi încă un detaliu. Demiterea lui Artur Cosma, aflat în acel moment într-o deplasare în Azerbaidjan, s-a făcut fără nici un fel de explicaţii oferite opiniei publice. În aceeaşi manieră arbitrară, halucinantă, se poate spune, au fost demişi în ultimii 7 ani de către preşedintele Voronin, o sumedenie de miniştri, unul dintre cazurile cele mai răsunătoare fiind cel al ministrului de Interne Papuc, suspectat de faptul că ar fi favorizat nişte transporturi ilegale (era vorba de o imensă cantitate de droguri), dar restabilit în funcţie după câteva luni, fără ca justiţia să fi apucat să se pronunţe asupra vinovaţiei sale. Lipsa de transparenţă şi dialog cu societatea, de care dă dovadă actuala putere prin luarea unor asemenea decizii, transmite forurilor de la Bruxelles un semnal foarte prost despre Moldova.