Bridging Moldova - şanse pentru societatea civilă
Am definit întotdeauna societatea civilă drept o comunitate a oamenilor cu un spirit civic pronunÅ£at, culÅ£i, instruiÅ£i, sensibili la valorile morale, promotori ai adevărului, persoane convinse că acÅ£iunea practică nu poate ÅŸtirbi prestigiul de gânditor al intelectualului. Desprinderea de imperiul sovietic nu a fost opera unui partid de opoziÅ£ie (el însuÅŸi o invenÅ£ie a viitorului), ci fructul unui elan colectiv al moldovenilor însufleÅ£iÅ£i de o mână de intelectuali, care au ÅŸtiut să profite de împrejurările liberalizării gorbacioviste, atunci când întreaga societate basarabeană a redevenit civilă, adică liberă să procedeze în funcÅ£ie de ceea îi dictează propria conÅŸtiinţă, nu o ideologie de cazarmă. Azi, lucrurile s-au complicat. SpaÅ£iul public, extrem de îngust în Moldova, este împărÅ£it între guvernarea Voronin (care a reînviat, în condiÅ£ii noi, moravurile vechiului regim comunist, tendinÅ£a de a monopoliza toate domeniile de activitate) ÅŸi OpoziÅ£ie (fragmentată, marginalizată, lipsită de mijloace financiare ÅŸi mediatice comparabile cu cele ale comuniÅŸtilor). O dată la patru ani, cele două tabere îşi dispută marea masă de cetăţeni în calitatea acestora de „alegătoriâ€. Unde se situează societatea civilă? ÃŽÅŸi are ÅŸi ea locul în arena rivalităţilor politice, acolo unde, adesea, asistăm la rocade dintre cele mai surprinzătoare, cu adversari ireconciliabili deveniÅ£i, prin troc de interese, „tovarăşi de drumâ€, închegând coaliÅ£ii imunde pe spinarea plătitorului de impozite? Sau poate că societatea civilă se ascunde sub mantia puzderiei de ONG-uri, care încearcă să lucreze la „firul ierbiiâ€, pedestru, nespectaculos, în domenii de strictă specialitate precum: independenÅ£a justiÅ£iei, accesul la informaÅ£ie, administraÅ£ia publică locală, libertatea de exprimare, migraÅ£ia forÅ£ei de muncă, traficul de persoane etc.? Câţi moldoveni ÅŸtiu, de exemplu, că există de mai mulÅ£i ani la ChiÅŸinău un Centru „Memoria†pentru reabilitarea victimelor torturii (director Ludmila Popovici), care oferă asistenţă medicală ÅŸi psihologică unor oameni ce au avut de suferit de pe urma practicilor abuzive ale poliÅ£iei ÅŸi procuraturii? Aceste eforturi, adesea eroice, ale unor ONG-uri basarabene, care însă rămân anonime pentru mass-media, contribuie infinit mai mult la împământenirea unor standarde de viaţă ÅŸi demnitate proprie ţărilor civilizate decât tot felul de campanii „reformiste†ale guvernanÅ£ilor, aplicate de o aÅŸa manieră încât să nu se schimbe nimic în actualul dispozitiv al influenÅ£elor politice ÅŸi economice moldoveneÅŸti.
FundaÅ£ia Soros din România (preÅŸedintă Ilona MihăieÅŸ, director executiv Gabriel Petrescu), a organizat între 20-22 octombrie la ChiÅŸinău, în colaborare cu FundaÅ£ia Soros Moldova, o conferinţă sub genericul Bridging Moldova – „Poduri către Moldova†–, care ÅŸi-a propus să analizeze rolul societăţii civile în evaluarea procesului de integrare europeană de o parte ÅŸi alta a Prutului. ConferinÅ£a s-a vrut prima dintr-o serie de reuniuni bilaterale, care ar trebui să se soldeze – cel puÅ£in aceasta este speranÅ£a noastră – cu o strategie comună, menită să accelereze procesul de schimbare a mentalităţilor ÅŸi de reformare instituÅ£ională în Basarabia. ÃŽntrebarea-cheie pe care au formulat-o mai mulÅ£i vorbitori a fost: îşi poate permite societatea civilă să colaboreze cu puterea sau ar trebui să rămână exclusiv un „câine de pază al democraÅ£ieiâ€, care să sancÅ£ioneze autorităţile când acestea comit ilegalităţi? Ioana Avădani, director al Centrului pentru Jurnalism Independent din BucureÅŸti, a observat că ONG-urile româneÅŸti au refuzat să practice „minciuna patriotică†în numele integrării europene a ţării. „E cu totul falimentară tactica înÅŸelării Bruxelles-ului, pentru că problemele tot noi, românii, va trebui să le rezolvăm. Numai adevărul serveÅŸte intereselor naÅ£ionale.†Orice colaborare cu puterea trebuie să se facă în condiÅ£ii de maximă transparenţă ÅŸi în termeni lipsiÅ£i de ambiguitate. ÃŽn România, doar mediatizarea intensă a rapoartelor de monitorizare ale Comisiei Europene i-a obligat pe politicieni să sporească ritmul reformelor. „Să-i faci pe guvernanÅ£i să se teamă că vor avea de plătit un cost politic, dacă vor compromite integrarea europeană, este singura soluÅ£ieâ€, a subliniat ÅŸi Sorin Ioniţă, director de cercetare la Societatea Academică din România. La BucureÅŸti s-a putut, la ChiÅŸinău e mai greu. Unele ONG-uri basarabene, între care AsociaÅ£ia ADEPT ÅŸi IDIS Viitorul, participante la conferinţă, încearcă să colaboreze cu autorităţile pe anumite proiecte, dând astfel curs recomandărilor europene. Este preferabil să discuÅ£i cu puterea decât să rămâi pe o poziÅ£ie inflexibilă – spun reprezentanÅ£ii celor două organizaÅ£ii – în caz contrar nu-Å£i mai rămâne nici o posibilitate de a influenÅ£a politicile publice în Republica Moldova, ele, aceste politici, consumându-se în sfere mult prea îndepărtate de interesele cetăţenilor. Pe de altă parte, propunerile ÅŸi criticile ONG-urilor basarabene pe seama unor proiecte de reformă pot avea sorÅ£i de izbândă doar dacă mobilizezi în faÅ£a cinovnicilor guvernamentali un impresionant arsenal de argumente ÅŸi dovezi imposibil de contestat. Åži nici măcar atunci…
Cum să-i determini pe comuniÅŸti să accepte democratizarea, dacă democratizarea îi va conduce, inevitabil, la pierderea puterii? Din acest paradox, momentan, nu pare să existe ieÅŸire. ÃŽn consecinţă, tot mai mulÅ£i ONG-iÅŸti, exasperaÅ£i de lipsa de eficienţă a societăţii civile, decid să intre în politică, să se înscrie în anumite partide pentru a participă la alegeri, a ajunge în parlament ÅŸi din acea postură să contribuie la europenizarea ţării. Ultimul ÅŸi cel mai notabil „transfer†din acest punct de vedere se leagă de numele lui Vitalie Nagacevschi, preÅŸedintele AsociaÅ£iei „JuriÅŸtii pentru drepturile omuluiâ€, trecut de curând în PLDM-ul lui Vladimir Filat – un partid de opoziÅ£ie în plină ascensiune – , după ce a candidat pe listele PPCD în campania electorală din 2005. AceluiaÅŸi impuls i-au cedat, mai devreme, ÅŸi alÅ£i intelectuali „civiciâ€, între care ÅŸi Dorin Chirtoacă, actualul primar general al ChiÅŸinăului. Chiar dacă societatea civilă nu reuÅŸeÅŸte să determine, prin mijloace proprii, evoluÅ£ii pozitive în Moldova, ea se revanÅŸează prin faptul că furnizează oameni de calitate pentru o nouă clasă politică, una care să nu mai fie ÅŸantajabilă prin cordonul ombilical întins către fosta nomenclatură comunist-comsomolistă ÅŸi KGB. Cred că tocmai această înnoire de personal va asigura o atitudine mai pragmatică în tabăra OpoziÅ£iei, unde discursul de ordin general, pledoaria pentru „valori†s-ar cuveni să se însoÅ£ească de mai multe abordări „tehnice†şi mesaje concrete. Partidele democratice – au remarcat vorbitorii la conferinţă – nu ar trebui să ignore discuÅ£iile purtate pe marginea îndeplinirii Planului de AcÅ£iuni R. Moldova – Uniunea Europeană, ÅŸi să exploateze cadrul instituÅ£ional existent, în care guvernanÅ£ii ÅŸi-au asumat niÅŸte responsabilităţi. După cum la fel de util ar fi să se apeleze mai des la ConstituÅ£ia Republicii Moldova, care cuprinde nu numai aberantele prevederi cu privire la limba „moldoveneascㆺi la „neutralitatea permanentăâ€, cea care ne barează accesul spre NATO, dar statuează ÅŸi o serie de principii sănătoase, cum ar fi, de exemplu, definiÅ£ia: „Republica Moldova este un stat de drept, democratic, în care demnitatea omului, drepturile ÅŸi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea ÅŸi pluralismul politic reprezintă valori supreme ÅŸi sunt garantate†(art. 1) – de necrezut, nu-i aÅŸa? – sau aserÅ£iunea: „nici o ideologie nu poate fi instituită ca ideologie oficială a statului†(art. 5) ÅŸ.a. Mă întreb iarăşi: câţi dintre concetăţenii noÅŸtri ÅŸtiu că se pot apăra de persecuÅ£ii politice invocând chiar Legea Supremă a Republicii Moldova?…
Cele mai furtunoase dezbateri la conferinţă le-a suscitat situaţia presei. Şi, din nou, diferenţele sunt esenţiale. Dacă în România este de neconceput ca subiecte de interes public să nu ajungă sub reflectorul mass-media, jurnaliştii basarabeni trebuie să smulgă cu sila informaţii de la autorităţi. Riscurile pentru un ziarist onest din Moldova sunt incomparabil mai mari. În România competiţia dintre cei câţiva „moguli ai presei†creează un fel de echilibru, permite divulgarea unor matrapazlâcuri politice, în Moldova, dimpotrivă: toate deciziile provin dintr-un singur centru (cvasi-ocult) de influenţă politică, iar jucătorii independenţi sunt eliminaţi fără milă de pe piaţă. Din păcate, în cele trei zile ale conferinţei Bridging Moldova au cam lipsit reprezentanţii mass-media, deşi fuseseră invitaţi. Există destul provincialism şi autosuficienţă printre jurnaliştii anticomunişti de la Chişinău, care preferă să combată vârtos guvernarea, dar nu se angajează în promovarea civismului, în educaţia electoratului (şi ignoră, totodată, schimbul de idei şi soluţii, pe care asemenea întâlniri între oameni cu aceleaşi valori îl implică!). Or, fără trezirea sentimentului de libertate şi responsabilitate al cetăţeanului, schimbarea rămâne un vis frumos sau o lozincă de maidan.
America şi „pofta de noutate†a moldovenilor
Alegerile prezidenÅ£iale din Statele Unite au captat atenÅ£ia multor cetăţeni din Moldova. Sloganul schimbării a adus la urne un număr record de alegători americani, dornici să contribuie la propăşirea ţării lor. ÃŽn raport cu scrutinul de peste Ocean, subiectele vieÅ£ii politice indigene par cu totul derizorii: un protest, în aceeaÅŸi zi de 4 noiembrie, în faÅ£a guvernului al unui grup de pensionari cu care nimeni dintre demnitari nu a catadicsit să vorbească. Sau marÅŸul agresiv al tineretului unui partid de extremă stângă. ParticipanÅ£ii la această acÅ£iune sfidătoare au militat pentru decretarea limbii ruse ca limbă de stat în Moldova – fostă republică sovietică a cărei limbă oficială nu ÅŸi-a câştigat dreptul de a i se spune pe nume nici măcar după 17 ani de la proclamarea independenÅ£ei; un stat sufocat de posturi media ruseÅŸti, de magazine în care vânzătorii Å£i se adresează – din reflex – în limba lui Putin ÅŸi doar dacă insiÅŸti să vorbeÅŸti româneÅŸte consimt să răspundă în aceeaÅŸi limbă, dar asta abia de la a treia sau a patra propoziÅ£ie… ÃŽntr-o asemenea republică, originală din multe puncte de vedere, preÅŸedintelui i se interzice să circule pe o parte a teritoriului naÅ£ional, să meargă până în satul său natal pentru o ceremonie de sfinÅ£ire a bisericii. Este al treilea incident de acest fel. Din nou, s-a spus că vina a fost a „banditului†Smirnov, care nu a putut fi contactat, pentru că se afla la Moscova. ÃŽn realitate, s-a ajuns aici din cauza lipsei totale de transparenţă a negocierilor dintre cele două părÅ£i. Opinia publică nu ÅŸtie pe ce ton ÅŸi în ce termeni se discută cu transnistrenii. PreÅŸedinÅ£ia de la ChiÅŸinău nu a remis nici de această dată vreun comunicat de presă. Televiziunea publică – instituÅ£ie ce execută, cuminte, indicaÅ£ia de a nu se implica în dezbateri pe tema conflictului separatist, după cum boicotează ÅŸi alte grave probleme ale Moldovei – nu a organizat o emisiune în care să analizeze incidentul, la care să invite responsabili de stat, dar ÅŸi săteni din Corjova (satul de baÅŸtină al preÅŸedintelui), să încerce să obÅ£ină explicaÅ£ii, la telefon, din partea administraÅ£iei de la Tiraspol, deÅŸi cetăţenii meritau să fie puÅŸi la curent. E prea ciudată povestea asta. Când au venit la putere, în 2001, ÅŸi apoi de nenumărate ori, comuniÅŸtii au dat asigurări că, sub guvernarea lor, ÅŸansele de rezolvare a conflictului separatist sunt mai bune ca niciodată. De dragul Transnistriei, Moldova a renunÅ£at să adere la NATO, oferă avantaje comerciale întreprinderilor din stânga Nistrului, fără a le percepe impozite, acceptă, cu umilinţă, tutela Rusiei. Åži acum tot ce a avut de spus ministrul Åžova, care lucrează din greu, pe bani publici, la „reîntregirea ţăriiâ€, a fost să califice obstrucÅ£ia grănicerilor transnistreni drept: „lipsă de respect faţă de sentimentele credincioÅŸilor, tradiÅ£iile creÅŸtin-ortodoxe ÅŸi a însăşi bisericii ruseâ€. Devastatoare sentinţă! Cum să nu te indignezi, când vizita preÅŸedintelui Voronin la Corjova, după spusele aceluiaÅŸi Åžova, a fost coordonată în cele mai mici amănunte? „Perfidul†Smirnov însă nu s-a Å£inut de cuvânt.
Ce va urma de-aici încolo? Alte secvenţe dintr-un circ absurd: acuzaţii reciproce între Chişinău şi Tiraspol şi, fireşte, un intens pelerinaj la Moscova, unde fiecare dintre cei doi, Smirnov şi Voronin, va încerca să demonstreze că el, nu celălalt, merită încrederea Rusiei…
Mă uitam la efervescenţa zilei de 4 noiembrie din Statele Unite şi mă întrebam dacă la alegerile parlamentare de anul viitor moldovenii vor arăta o poftă de noutate comparabilă cu visul american, sau vor sta cu ochii boltiţi la aceleaşi filme sovietice, sulfuroase, cu cele „12 scaune†ale lui Ilf şi Petrov, ascunzând o comoară inexistentă.