ÃŽn fiecare dimineaţă, la 8, Oreste obiÅŸnuia să deschidă ghereta lui cu lucruri vechi, adunate din te miri ce cotloane ale orăşelului în care locuia: clondire de sticlă, patefoane, lămpi de gaz, porÅ£elanuri recondiÅ£ionate, obiecte de veselă argintată, ieÅŸite din modă, rame de tablouri incrustate, păstrând încă amintirea pânzelor dispărute, oglinzi cu înfăţişări înÅŸelătoare ÅŸi alte relicve ale timpului. Åži nu uita să agaÅ£e în geamul murdar al ferestrei de la intrare acelaÅŸi anunÅ£, scris cu litere de tipar, uÅŸor aplecate spre stânga: “Azi nu avem lămâiâ€. AnunÅ£ul, evident, nu etala nici o legătură cu “specializarea†dughenarului, ÅŸi în plus, nici nu voia să sugereze o posibilă, latentă schimbare a ofertei, dar asta nu-l deranja câtuÅŸi de puÅ£in. Era un mod al său de a sfida bunul simÅ£ ÅŸi o frustrare nemărturisită, pe care încerca să o învingă, dându-i un nume: lămâile – mai greu de găsit în lumea în care trăia – reprezentau un semn de prosperitate ÅŸi belÅŸug, pe care era bine să-l sugerezi, chiar ÅŸi printr-o negare. Făcea bine la imagine. Altfel, trecuseră mai mulÅ£i ani de când Oreste renunÅ£ase să-ÅŸi bată capul cu relaÅ£ii de strictă cauzalitate între fenomene ÅŸi întâmplări. De vină fusese poate ÅŸi acea “fractura abruptă de destin†– cum îi plăcea lui să spună în discuÅ£iile cu foÅŸtii colegi sau rarii muÅŸterii care-i treceau pragul, drapându-se pentru o clipă c-un aer de solemnitate convenÅ£ională – intervenită în viaÅ£a lui de cuminte ÅŸi laborios profesor de estetică la liceul din localitate. Zăpăceala care cuprinsese în scurtă vreme orăşelul său de la marginea imperiului, după anunÅ£area unor importante schimbări politice “la Centruâ€, atrăsese întreaga comunitate ÅŸi pe fiecare membru al ei luat separat într-o aventură demenÅ£ială. Existau zvonuri că Centrul însuÅŸi ÅŸi-ar fi încetat existenÅ£a, fragmentându-se într-o puzderie de feude “suveraneâ€, cu propriile edicte ÅŸi blazoane scoase de la naftalină – fapt ce îl determinase pe Oreste, ca frenetic pasionat al goticului ce era, să proclame “intrarea într-un nou Ev Mediu!â€. ÃŽn scurt timp, cursurile de estetică de la liceu deveniseră o amintire, ÅŸi după vreo trei ani în care încercase fără succes să-ÅŸi găsească o slujbă cât de cât remunerată, Oreste se trezise într-un compartiment de tren, puÅ£ind de trupurile năduÅŸite ale altor “refugiaÅ£i economici†ca el, aÅŸteptând cu nervii chirciÅ£i rondul grănicerilor germani, la intrarea în Å£ara lui Goethe.
*
Oreste era un om al dialogului. Descoperise cu fervoare politicul, ca pe o dimensiune existenÅ£ială care îi fusese multă vreme refuzată, precum majorităţii concetăţenilor săi. Dar ceea ce îl deosebea fundamental de ei era faptul că omul chiar se confunda până la uitare de sine cu sloganurile generoase ale zilei – libertate, toleranţă, justiÅ£ie, civism, ecologie, drepturile minoritarilor ÅŸ.a.m.d. – ÅŸi era gata să peroreze interminabil despre aceste lucruri, ca despre o cauză personală a sa, care-i solicita, aparent fără rest, întreg timpul disponibil. ObiÅŸnuia să stea de vorbă îndelung, la gheretă, unde-l vizitau foÅŸtii colegi pentru a-ÅŸi mai scărpina limbile, “la Oresteâ€, cum spuneau ei. O făcea ÅŸi pe stradă, oprind intempestiv cunoÅŸtinÅ£e, salutându-le de la distanţă cu voce tare ÅŸi gesturi largi, stârnind atenÅ£ia trecătorilor ÅŸi jena celui interpelat, care se vedea obligat să reacÅ£ioneze fără voia lui, de cele mai multe ori stângace, neÅŸtiind ce atitudine să adopte. Putea să se oprească, dacă avea chef, să asculte pledoariile fierbinÅ£i ale vânzătorului de lucruri vechi ÅŸi de idei de ultimă oră, sau să grăbească pasul, pretextând lipsa de timp, un necaz sau o întâlnire urgentă. Important era să se decidă repede, pentru a evita penibilul. Oreste îi observa ezitările ÅŸi, de regulă, nu-ÅŸi rata prada: traversa rapid carosabilul, dacă omul său se afla pe celălalt trotuar, ÅŸi-l lua în primire, atacându-l cu o noutate care avea darul să-i paralizeze “victimei†puseurile de nervozitate. “Cred că ÅŸtii de ultimele propuneri ale creÅŸtin-democraÅ£ilor, care vor să introducă pragul de 5 la sută pentru partide în alegerile generale, faţă de trei cât prevede legea acum, pentru că aÅŸa este în Vest. Dar e ca ÅŸi cum ÅŸi-ar semna singuri sentinÅ£a, căci numai foÅŸtii comuniÅŸti pot întruni baremul de 5 la sută la nivel naÅ£ional!†– exclama Oreste, prinzându-ÅŸi de cot convorbitorul, ca să adauge imediat o frază, reÅ£inută din cine ÅŸtie ce articol de presă sau emisiune radio, pe care ÅŸi-a însuÅŸit-o automat – “Atomizarea politică de la noi se datorează numai ambiÅ£iilor unor lideri care se consideră singurii chemaÅ£i să salveze Patria. De aceea nu se pot aduna într-o alianţă de centru-dreapta! Ar trebui noi, cetăţenii care i-am votat, să le cerem să o facă, chiar noi doi putem semna o declaraÅ£ie!†Furia sa discursivă nu se domolea cu una-cu două: “De fapt, trăim în Balcani. Să nu te miri de nimic. Åžtii cum văd eu Balcanii? Ca pe o zonă care adună puÅ£in fascism, puÅ£in comunism, puÅ£in populism ÅŸi puÅ£in clericalism. Dar peste toate acestea stăruie o mare doză de iraÅ£ional!†– Oreste îşi formula sentinÅ£ele antitetic, era un fel de raport din care nu lipsea niciodată celălalt termen: “Asta nu înseamnă că occidentalii sunt mai omogeni! Nici vorbă. Ascultă ce-Å£i zic, eu i-am cunoscut bine. Atitudinea lor faţă de noi e un amestec de pragmatism ÅŸi naivitate, de intoleranţă ÅŸi filantropie. Au descoperit niÅŸte rude sărace, care le dau prilejul să-ÅŸi demonstreze cât de buni sunt. Mi-e greaţă, mi-e greaţă! Nu-i poÅ£i crede decât pe jumătate. Mâine, se vor înÅ£elege iarăşi cu ruÅŸii ÅŸi se vor scutura de noi, ca de niÅŸte ploÅŸniÅ£e!†Monologul său zigzagat sfârÅŸea la fel cum începuse, fără nici un avertisment. Sedus de elocinÅ£a fostului profesor de estetică, devenit un tribun politic sui generis, cetăţeanul nu băga de seamă când se trezea abandonat. Arunca priviri contrariate în jurul său – fusese acostat prea abrupt, pentru a suporta umilinÅ£a altei incertitudini. Oreste însă era deja departe, vânând o nouă cunoÅŸtinţă sau doar fâlfâitul unei fantasme, de care nu se despărÅ£ea niciodată.
**
DeÅŸi o fire sociabilă, chiar în exces, Oreste, cum se putea presupune, nu era membru în vreun partid politic ÅŸi nici sindicalist. ÃŽi repugna orice fel de aliniere, ÅŸi adevărul este că nimeni nu s-ar fi gândit să-l atragă în vreo activitate de acest gen. Omul, hotărât lucru, nu putea fi înregimentat, înscris într-o categorie a “normalităţiiâ€. El reprezenta mai degrabă emblema unor timpuri ieÅŸite din ţâţâni. De altfel, pe cât de ciudat amesteca noÅ£iunile elementare, eroul nostru ÅŸtia să delimiteze categoric pasiunea sa de negustor (deÅŸi era vorba totuÅŸi de un mercantilism… estetic) ÅŸi gustul pentru politică de grija pentru maică-sa bolnavă. Locuiau amândoi într-un mic apartament, la etajul doi al blocului într-o anexă a căruia îşi deschisese, cu îngăduinÅ£a administratorului, ghereta atemporală. Bătrâna, pe jumătate paralizată, nu mai ieÅŸise din casă de nouă ani. Legătura ei cu lumea exterioară universului său populat cu amintiri era mediată exclusiv de Oreste – un conductor cu totul special, mai degrabă un “cenzor†al realităţii, decât un fidel mesager al acesteia. Oreste era convins că îşi protejează mama Å£inând-o departe de zbuciumul lumesc, ÅŸi făcea o mare risipă de energie pentru a-i preveni încercările de a străpunge obstacolul imponderabil al geamului aflat de partea opusă ungherului unde-ÅŸi avea patul. Femeia nu era la curent cu schimbarea vremurilor, dar avea reflexele încă vii, ÅŸi evoca din când în când numele unor demnitari din vechiul regim, căzuÅ£i azi într-o totală desuetudine, potenÅ£iale exponate în colecÅ£ia lui Oreste. “Dar S. mai trăieÅŸte?â€, îşi amintea ea de ultimul conducător pe care mai apucase să-l audă, la începutul ultimului deceniu, promiţând că va schimba radical cursul vieÅ£ii, că va introduce reforme ÅŸi liberalizări. Nenorocită cum era, femeia îşi închipuia că ÅŸi fostul preÅŸedinte degradase, ceea ce nu era cazul. ComparaÅ£ia cu ei, ÅŸtabii imperiului dispărut – indivizi hieratici, austeri, asemeni unor figuri de basorelief, a căror individualitate fusese complet obturată de mecanismul impersonal al partidului unic – le era flagrant defavorabilă “lupilor tineri†din fostele servicii secrete, deveniÅ£i peste noapte bancheri prosperi ÅŸi ÅŸefi de partide, imuni la orice fel de scrupule. Din fericire, uita repede întrebarea. “Nu merită să priveÅŸti pe geam, anotimpurile au aceeaÅŸi succesiuneâ€, îi spunea Oreste, străduindu-se să-i astâmpere angoasele cunoaÅŸterii. Åži avea dreptate într-un fel. Ce-ar fi văzut ea diferit faţă de ultima dată când ieÅŸise în stradă? NiÅŸte tarabe cu mărunÅ£iÅŸuri turceÅŸti, cerÅŸetori zdrenţăroÅŸi murdărind peisajul, câteva panouri publicitare care luaseră locul îndemnurilor la entuziasm în numele unor scopuri măreÅ£e, niciodată atinse, de dinaintea marii schimbări? Natura umană rămânea fundamental imuabilă, o probase ÅŸi preÅŸedintele ce-ÅŸi bătuse joc de speranÅ£ele lor: Oreste încerca să o facă pe maică-sa să priceapă acest adevăr, dar, se pare, nu reuÅŸea să o consoleze prea mult.
Bătrâna, lipsită de relaÅ£ii cu exteriorul, trebuia să-ÅŸi construiască mental un ambient convenabil. Din păcate, nu avea prea multe elemente la dispoziÅ£ie. Se obiÅŸnuise cu gâlgâitul apei din Å£evile blocului, ÅŸtia să identifice exact, după nuanÅ£e numai ei perceptibile, apartamentul în care cineva folosise WC-ul. ÃŽn absenÅ£a fiului său, bătrâna moţăia în pat, tresărind periodic la urletul câinelui-lup – proprietatea vecinului de deasupra, un rus pe care Oreste îl vedea mereu îmbrăcat doar în trening. Maică-sa recunoÅŸtea stările de spirit ale javrei, după variaÅ£iunile de tonalitate ce-i ieÅŸeau pe gâtlej, ÅŸi zgomotele specifice, de două ori pe zi, când individul ieÅŸea să-ÅŸi plimbe pocitania în curtea din spatele clădirii: scrâşnetul zăvoarelor de la uÅŸa grea, ca de cazemată, zvârcolirea bezmetică a labelor puternice zgâriind metalul cu ghearele, anticipând scăparea din strâmtoare. ÃŽn imaginaÅ£ia femeii câinele rusului, pe care nu-l văzuse niciodată, dar căruia îi cunoÅŸtea atât de bine capriciile, lua proporÅ£iile unui monstru temut, ascuns de ochii lumii într-un banal apartament de bloc. Când Oreste era acasă, bătrâna putea să asculte muzică populară, la un aparat de radio cu care nu prindea decât un singur post, cel local. “Hai, Oreste, dă drumul la aparat, au început “melodiile la cerereâ€, zicea bătrâna ÅŸi îşi frângea mâinile în patul ei. “Da, da, îndată, mamă, liniÅŸte-teâ€. Oreste o învăţase cu acest drog ritual, pentru a uÅŸura zilele amândurora – era, într-un alt limbaj, ilustrarea conceptului său despre caracterul structurii umane. Concertele unor aÅŸa-ziÅŸi “rapsozi†care, indiferent de regimul politic, turuiau aceleaÅŸi dulcegării stupide, înÅŸurubaÅ£i într-o eternă ÅŸi radioasă ruralitate de carton, îi dădeau suferindei o stare de graÅ£ie, făcând-o să plângă liniÅŸtit, împăcată cu sine însăşi, de parcă ar fi regăsit ecourile unei existenÅ£e de mult apuse. Când pleca de acasă, Oreste, prevăzător, scotea încărcăturile din aparat, pentru a nu tulbura fragilul echilibru al mamei sale. Era de ajuns o clipă de neatenÅ£ie ÅŸi bătrâna putea să recepÅ£ioneze, la alte ore decât cele rezervate obligatoriu muzicii populare, un buletin de ÅŸtiri care să o bulverseze, să-i spargă calmul leÅŸios, întreÅ£inut cu atâta grijă de fiul său.
***
“Ultimul gest pe care să-l faci, care mai are un sens în lumea asta bezmetică, este să omori pe cineva sau să te sinucizi. Numai aÅŸa mai poÅ£i ieÅŸi din anonimat, mai poÅ£i tulbura ceva în mizeria care ne copleÅŸeÅŸte!†– Oreste avea uneori clipe de luciditate crudă, în raport cu care divagaÅ£iile sale politice păreau o joacă de copil. Era greu să le suporÅ£i, pentru că te lăsau fără replică. Cei care îl cunoÅŸteau mai bine le puneau pe seama necazurilor lui de acasă, a cicălelilor mamei sale care nu mai conteneau. Traiul de abandonaÅ£i, căci asta erau în deplinul sens al cuvântului, agravase sănătatea ÅŸubrezită – fizică ÅŸi mentală – a celor doi. Părăsind profesoratul, Oreste nu-ÅŸi încropise un al venit decât iluzoria afacere cu vechituri. Maică-sa primea o mică pensie de invaliditate, care în ultimele luni îi era adusă cu mari întârzieri. Nu mai aveau cu ce să-ÅŸi plătească facturile la întreÅ£inere ÅŸi, în fapt, se menÅ£ineau în micul lor apartament graÅ£ie administratorului, un veteran de război, care nutrea o sinceră compasiune pentru ei ÅŸi nu pregeta să o exprime în rarele ocazii când se întâlneau pe palier sau la gheretă. Această atitudine caritabilă îl irita pe Oreste. Un rest de mândrie se mai zvârcolea în el, împingându-l de multe ori până la violenţă în discuÅ£iile cu oamenii care nu doreau decât să-ÅŸi arate, poate prea insistent, simpatia. Dar nu putea evita lamentaÅ£iile de acasă. Bătrâna îl tachina pe Oreste pentru ipostaza lui de profesor “căzutâ€, femeia tânjea după mediocritatea îndestulată a anilor de liceu, agrementată cu livreÅŸti după-amiezi de duminică, consumate în aÅŸteptarea potolită, imperturbabilă a zilei de luni. Bărbatul suporta din ce în ce mai greu reproÅŸurile mamei sale ÅŸi o întrerupea numaidecât: “Mamă, să nu mai vorbeÅŸti de ce-a fost. Gata, s-a terminat cu asta!†– ÅŸi apoi, parcă înfricoÅŸat el însuÅŸi de posibilitatea de a o fi lăsat să înÅ£eleagă prea multe, luat de valul furiei, adăuga cu glas aproape ÅŸoptit, fără să clipească: “Trebuie să mai aÅŸtepÅ£i puÅ£in, pun eu ceva la cale, ai să vezi, ai să fii mulÅ£umită. ViaÅ£a noastră se va schimba. ÃŽn curând totul va fi altfel! ÃŽÅ£i jur.†Şi nu uita să adauge, ca ultim argument care închidea controversa: pentru că în Germania, acolo unde fusese, el “văzuse luminaâ€. Sintagma aceasta finală revenea ca un motto, ca o sentinţă magică în ciondănelile lor, făcând-o pe bătrână să amuÅ£ească, intimidată de privirea halucinată a bărbatului, ca în faÅ£a unui aprod al necunoscutului. Ea nu ÅŸtia la ce se referă Oreste, el se oprea aici, lăsând în suspensie un întreg eÅŸafodaj de presupuneri nerisipite, dar tonul său pătruns de convingere îi insufla un sentiment de încredere ÅŸi neliniÅŸte totodată: era o zonă din partea căreia primise întotdeauna semnale zgârcite, însă haloul lor sibilinic avea o forţă terapeutică pentru nervii epuizaÅ£i ai femeii.
Nimeni nu ştia cu siguranţă ce făcuse Oreste în străinătate. Secvenţele acelei călătorii răsăreau, în istorisirile lui, cum resturile unei epave la suprafaţa valurilor, pentru că la întoarcere era alt om. Ce i se putuse întâmpla în Germania?… Nu s-a înscris în categoria celor care “dăduseră lovitura†şi, o dată sosiţi acasă, îşi materializaseră vanitatea într-o vilă cu turnuleţe şi bazin, de parcă şi-ar fi descoperit – ei, progenituri ale utopiei egalitariste – o subită ascendenţă burgheză. Nu venise nici măcar cu un BMW luat la mâna a doua, ca atâţia alţii. Singura lui “achiziţie†era afacerea cu lucruri vechi, spunea Oreste, pentru că esticii de condiţie joasă, ajunşi acolo, intră numai în magazine ieftine. Obiectele pe care le aduna, căutându-le pe la pieţe, în locuinţe abandonate sau la mica publicitate, nu costau doi bani ca utilitate imediată, dar păstrau demnitatea fostei lor valori, de care nu puteau fi deposedate, cum nu poţi şterge din alcătuirea ta de acum memoria a ceea ce te-a marcat, etapă de etapă. Oreste ilustra cât se poate de semnificativ această presupoziţie artistică: el nu mai era decât imaginea cariată a profesorului de altădată, cunoscut şi apreciat de concitadini, dar însăşi gratuitatea ocupaţiei sale, alura de personaj anacronic şi bizar îi dădeau o nobleţe pe care afaceri mai prospere nu i-ar fi putut-o oferi, pentru că ar fi ştirbit ceva din strălucirea inefabilă a vocaţiei abandonate. Structura delicată a lui Oreste, obişnuită să opereze cu imponderabile, cu lumea ideilor pure şi a categoriilor abstracte, suferise în cele şase luni petrecute în Vest, un adevărat seism. Asta se vedea şi din faptul că nu reuşea niciodată să-şi ducă relatările până la capăt, adică până în pragul acelei dezvăluiri care ar fi spulberat misterul tristei sale metamorfoze. Oreste suferea de o formă rară de schizofrenie, mintea lui amesteca mereu planurile temporale, era de parcă ar fi trăit simultan pe diferite dimensiuni. Înalt, supt în obraji, cu fire rare de păr năpădindu-i bărbia ascuţită, ca de viezure, negustorul de vechituri îşi fixa interlocutorul, la gheretă sau în mijlocul străzii, pe deasupra ochelarilor de miop pe care-i purta, şi pupilele lui nu reflectau imaginea celui privit, ci o lume cu contururile spălăcite.
****
“În Germania el ÅŸi-a confruntat valoarea personală, nu cea formată de-a lungul anilor de studiu, cum ar fi fost firesc, ci rolul atribuit de lumea în care trăia cu o realitate ce-l depăşea. Toate cunoÅŸtinÅ£ele sale de estetică ÅŸi experienÅ£a de belfer nu rentau într-o Å£ară primitivă, în care moravurile proaste, instinctele animalice, resentimentele plebei, prea îndelung Å£inute în frâu, gâlgâiau, dădeau peste margini, ca apa menajeră în rigole. Acolo a văzut o civilizaÅ£ie care l-a strivit, pe el, intelectualul cu lecturi din Goethe ÅŸi Rudolf Otto, prin ipostaza pe care i-o rezerva, de muncitor ilegal, la o fermă unde fusese angajat cu ziua, sau la un cimitir de automobile, sau pe un ÅŸantier, în bătaia vânturilor reci ale Mării Nordului… Fără contract, fără asigurare medicală, ca mulÅ£i alÅ£ii, care trebuiau să-ÅŸi ascundă originea pentru a nu fi prinÅŸi ÅŸi expulzaÅ£i, iar patronul să nu plătească amenzi grele. ÃŽn plus, a fost bătut ÅŸi jefuit de tovarăşii lui, în ultima zi de lucru în Germania, ÅŸi s-a întors răvăşit de gândul că i s-a făcut o mare nedreptate, că ar fi putut avea un alt destin.â€
Tânărul care spunea aceste lucruri, pe un ton afectat ÅŸi cu volute arborescente – de parcă ar fi citat dintr-un tratat de retorică ÅŸi nu ar fi transmis informaÅ£ii într-o discuÅ£ie purtată între egali –, trebuia crezut pe cuvânt. SusÅ£inea că fusese elevul preferat al lui Oreste ÅŸi că rămăsese singurul lui confesor după întoarcerea acestuia din Germania, deÅŸi nimeni nu-l văzuse până atunci. De fapt, nici nu aveau de ales, dacă vroiau să construiască o explicaÅ£ie cât de cât plauzibilă pentru cele întâmplate. Ghereta lui Oreste arsese într-o noapte, cu toate exponatele ei preistorice. PoliÅ£ia s-a înfăţiÅŸat a doua zi, pe la amiază: a luat amprente, i-a interogat pe vecini, a încercat să stabilească identitatea persoanelor care obiÅŸnuiau să-l viziteze pe dughenarul sărit de pe fix. Apartamentul unde locuia Oreste cu bătrâna a fost găsit gol. Adică, patul bolnavei mai era acolo, poliÅ£ele cu cărÅ£i, aparatul de radio, ustensilele de bucătărie ÅŸi ce se mai putea imagina într-un loc umil ca acela, dar femeia ÅŸi fiul ei dispăruseră fără urmă. Scotocirea resturilor fumegânde ale gheretei se dovedise irelevantă – nu s-au găsit fragmente umane: ipoteza, terifiantă, a sinuciderii, intrase de la bun început în calculele anchetei, după ce fusese constatată inexplicabila dispariÅ£ie a celor doi chiriaÅŸi, mai ales că bătrâna era netrasportabilă! Cine pusese foc gheretei? ÃŽn ce scop? A fost o reglare de conturi, cu un fost profesor trecut la rebut? Puteai să-i doreÅŸti un mai mare rău decât viaÅ£a pe care-o ducea? Åži dacă fusese un accident, unde se mistuiseră victimele?… Nimeni n-a putut răspunde acestor întrebări. Tânărului elev nu i s-a mai dat nici o atenÅ£ie, vorbele sale nu aveau o legătură directă cu cele petrecute, ele păreau mai degrabă rodul unei (alte!) imaginaÅ£ii bolnave. După câteva zile, cazul fusese clasat din lipsă de informaÅ£ii utile anchetei. ÃŽn realitate, nu exista o motivaÅ£ie pentru continuarea cercetărilor. DispăruÅ£ii nu făceau parte din high-life-ul oraÅŸului, nu erau nici măcar niÅŸte infractori demni de vigilenÅ£a “organelor de ordineâ€. Treptat, episodul s-a ÅŸters ÅŸi din memoria cartierului, chiar dacă mulÅ£i au resimÅ£it o lungă perioadă de timp lipsa vecinului lor rebel. Ei îşi trăiau zilele după Oreste, care, cel puÅ£in într-un segment din viaÅ£a lor, fusese o prezenţă plină de umanitate ÅŸi optimism, în pofida condiÅ£iei sale nu tocmai încurajatoare. Le era dor de monologurile lui agitate, îşi aminteau cu nostalgie de silueta-i familiară pendulând pe străzi, ca o pasăre rănită, ca o idee întrupată, care-i reprezenta pe toÅ£i fără să-i expună. PuÅ£ini însă erau dispuÅŸi să-ÅŸi recunoască această slăbiciune. Ar fi fost ÅŸi greu să se gândească mereu la incidentul rămas nedezlegat: un val de dispariÅ£ii, evadări, spargeri, crime, violuri erupea zilnic pe toate canalele media. Doar rămăşiÅ£ele incendiului au mai persistat o vreme – mormane de scrum ÅŸi bucăţi de scândură carbonizată – pe care, înainte de-a fi fost înlăturate definitiv de gunoieri, la o săptămână de la obscurul eveniment, le-a tot scormonit, cuprins de o ciudată tulburare, câinele rusului din apartamentul de deasupra locuinÅ£ei lui Oreste. Mai tare decât moartea, postul de radio local a continuat să transmită, la aceleaÅŸi ore, concerte de muzică populară.