Internetul în cătuşe
Mai întâi a fost premoniţia.
„Ce va face noua literatură rusă, atunci când regimul bicefal Putin-Medvediev va institui un control asupra Internetului, aÅŸa cum ÅŸi-a propus?†– este întrebarea pe care i-am adresat-o Irinei Denejkina, tânără scriitoare din Ekaterinburg, prezentă – ea, ca ÅŸi mine – la Festivalul InternaÅ£ional „Zile ÅŸi NopÅ£i de Literaturăâ€, de la Mangalia ÅŸi Neptun, între 7 ÅŸi 11 iunie 2008. ÃŽntrebarea mea nu avea nimic maliÅ£ios în intenÅ£ie. Doar că, ascultându-i comunicarea dedicată în exclusivitate problemelor scriitorilor ruÅŸi, confruntaÅ£i cu explozia grafomaniei pe Internet – un mediu „fără trupâ€, bezmetic, „anarhicâ€, care nu recunoaÅŸte ierarhii ÅŸi valori omologate de specialiÅŸti –, tânăra prozatoare din Rusia făcea abstracÅ£ie de realităţile… mult mai tactile din societatea rusă, ale cărei aspiraÅ£ii democratice sunt prinse sub ÅŸenilele Kremlinului. „Vom încerca să căutăm alte modalităţi de a ne face auzită vocea. Dar nu cred că se va ajunge până acolo†– mi-a răspuns Irina Denejkina, după o uÅŸoară ezitare, iar Nicolae Manolescu, preÅŸedintele Uniunii Scriitorilor din România, amfitrionul reuniunii, a adăugat, întărind răspunsul invitatei sale: „Internetul nu poate fi supravegheat!â€. Am fost nevoit să-mi contrazic interlocutorii, dar nu neapărat utilizând argumentul speculativ-imbatabil: tot ce e făcut de mintea omului poate fi des-făcut, deconstruit de aceeaÅŸi minte a omului. M-am referit la un proiect concret de lege iniÅ£iat de un grup de deputaÅ£i din partidul Rusia Unită care, după ce reuÅŸiseră să astupe gura mai tuturor vocilor independente din audiovizualul rusesc, descoperiseră, stupefiaÅ£i, că mai rămăsese un mijloc de diseminare a informaÅ£iilor subversive. Un „agent†patogen, invizibil, străbate de la est la vest ÅŸi de la nord la sud pereÅ£ii puÅŸcăriei simbolice în care actuala putere de la Moscova ÅŸi-a zăvorât poporul, circulaÅ£ia lui neîngrădită sfidează orice opreliÅŸti, ÅŸi nimeni nu ÅŸtie cum poate fi „eradicatâ€. ÃŽncă nu s-a inventat o celulă pentru Internet la Lubeanka (sediul de ieri ÅŸi de azi al KGB-ului).
Nu aÅŸ fi bănuit că acea îngrijorare a mea, pe care tânăra scriitoare din Rusia ÅŸi unii confraÅ£i români au considerat-o deplasată, avea să capete doar două zile mai târziu – marÅ£i, 10 iunie, la ChiÅŸinău – chipul unui coÅŸmar materializat. ÃŽn această zi, aÅŸa cum a relatat presa independentă, la procuratura municipiului ChiÅŸinău au fost interogaÅ£i 12 tineri (majoritatea liceeni), care au postat pe forumuri electronice comentarii critice la adresa guvernării comuniste. Ei riscă până la ÅŸapte ani de închisoare pentru că ar fi chemat la răsturnarea prin violenţă a ordinii constituÅ£ionale, la unirea Moldovei cu România, ÅŸi pentru că ar fi instigat la vrajbă interetnică. Tinerilor le-au fost confiscate calculatoarele, ei au fost intimidaÅ£i, bruscaÅ£i, terorizaÅ£i psihic în plină perioadă a examenelor de absolvire. Vă întrebaÅ£i cum au fost depistaÅ£i acei „antistataliÅŸti†imberbi, dosiÅ£i în spatele unor nickname-uri fanteziste? Simplu. „Cineva care se pricepe†a făcut presiuni asupra proprietarilor de site-uri ÅŸi provider-ilor, pentru a-i face să dezvăluie IP-urile ÅŸi identităţile forumiÅŸtilor năzbâtioÅŸi, astfel încât aceÅŸtia s-au trezit cu niÅŸte „invitaÅ£ii†la procuratură, unde trebuiau să dea explicaÅ£ii pentru teribila conspiraÅ£ie pe care o puneau la cale.
Trăim, în Basarabia, o nouă rundă de represalii la adresa libertăţii de exprimare. Forumurile on-line reprezintă locuri în care se încruciÅŸează cele mai diverse opinii, mai „blânde†sau mai radicale. Ideal ar fi, desigur, ca cei care discută pe forumuri să-ÅŸi pondereze tonul ÅŸi stilistica mesajelor, să fie „politic corecÅ£iâ€, să prefere argumentele raÅ£ionale (în ce mă priveÅŸte, nu voi accepta niciodată retorica de maidan, oricât de justificată ar fi indignarea celor ce o folosesc), tocmai de aceea proprietarii de site-uri angajează moderatori pentru a tria postările, blocând comentariile indecente sau injurioase. Doar că normele de conduită în acest domeniu sunt abia la început, elaborarea lor ar trebui să vizeze deopotrivă responsabilizarea utilizatorilor ÅŸi protejarea libertăţii de exprimare, cu un accent apăsat în favoarea acesteia din urmă. ÃŽn Moldova, Internetul se află abia în faza copilăriei ÅŸi a interveni cu sancÅ£iuni penale în aria lui indicibilă înseamnă a descuraja dezvoltarea acestei forme moderne de comunicare ÅŸi schimb de opinii. PrivaÅ£i de accesul la audiovizualul public, Internetul a rămas ultimul spaÅ£iu necenzurat pentru basarabeni. Or, vigilente cu niÅŸte adolescenÅ£i zvăpăiaÅ£i, care se defulează în faÅ£a monitoarelor, autorităţile tolerează în acelaÅŸi timp articole suburbane din presa pro-guvernamentală ce abundă în calomnii destinate partidelor de OpoziÅ£ie ÅŸi blamează cu înverÅŸunare România, ca să nu mai spunem că acest model nociv, al exprimării fruste ÅŸi jignitoare în raport cu cei de altă opinie, e propagat de la cel mai înalt nivel de partid ÅŸi de stat. Or, agresivitatea produce agresivitate. Pe „miliÅ£ieni†cine să-i strunească? NeîntrecuÅ£i în a copia moravurile ruseÅŸti în materie de sugrumare a libertăţii de exprimare, să nu ne mirăm dacă-i vom vedea pe comuniÅŸtii de la ChiÅŸinău adoptând o lege de supraveghere a Internetului, citeÅŸte: a celor care navighează fără permisiune în „apele†sale tulburi. Va fi (mai trebuie observat?) o altă convingătoare demonstraÅ£ie a adeziunii guvernării PCRM la valorile europene.
„Care patrie?â€
ÃŽn Republica Moldova, pe 22 iunie, a fost comemorată aÅŸa-zisa „aniversare a începerii marelui război pentru apărarea patrieiâ€. La ChiÅŸinău ÅŸi în centrele raionale, acolo unde comuniÅŸtii deÅ£in majoritatea în administraÅ£ia locală, s-au organizat depuneri de flori la obeliscurile soldaÅ£ilor sovietici, renovate în ultimii ÅŸapte ani. La radio ÅŸi televiziune s-au difuzat reportaje de la aceste omagieri, crainici pătrunÅŸi de solemnitatea momentului rosteau fără să clipească, aidoma unor roboÅ£ei placizi, aceeaÅŸi formulă magică: „marele război pentru apărarea patrieiâ€, ÅŸi nimeni dintre persoanele implicate în aceste ceremonii sau în redactarea comunicatelor de presă nu ÅŸi-a pus o întrebare elementară: „care patrieâ€? Uniunea Sovietică? ÃŽn ce mod se împacă glorificarea Armatei RoÅŸii cu independenÅ£a Republicii Moldova? Pentru a reintra în logica lucrurilor, cetăţenii moldoveni ar trebui să decidă din două una: fie Armata RoÅŸie nu a fost tocmai eliberatoare, cum pretinde actuala putere, ÅŸi atunci celebrarea acesteia, după dispariÅ£ia imperiului pe care l-a clădit prin forÅ£a armelor, este un non-sens, o blasfemie la adresa milioanelor de victime ale comunismului, fie Republica Moldova este independentă doar cu numele, ea rămânând în fapt o „aÅŸchie†neconsolată a regimului sovietic. AceeaÅŸi dilemă se leagă ÅŸi de ziua de 28 iunie 1940 – dată la care URSS a anexat Basarabia printr-un dictat înaintat guvernului român, punând în aplicare prevederile secrete ale pactului Ribbentrop-Molotov. ÃŽn ciuda acestor evidenÅ£e – pentru că nu este vorba doar de Basarabia, Hitler ÅŸi Stalin au împărÅ£it, frăţeÅŸte, între ei jumătate de Europă – ziua de 28 iunie este marcată, la fel, din 2001 încoace, ca zi a eliberării Moldovei de sub „ocupaÅ£ia româneascăâ€. Adică pe dos: interpretări pe dos, realităţi pe dos. O mică-mare „logocraÅ£ie†– aceasta a devenit Republica Moldova sub guvernarea PCRM – dacă ar fi să împrumutăm terminologia lui CzesÅ€aw MiÅ€osz din Gândirea captivă. Adică un stat în care demagogia politică tinde să substituie realitatea, la toate nivelele ÅŸi în toate chipurile, inclusiv prin mijloace coercitive. O confirmă ÅŸi ultimul raport al organizaÅ£iei Freedom House. Potrivit acestuia, în Republica Moldova nivelul general al democraÅ£iei a cunoscut în ultimii 9 ani o continuă degradare, aflându-se azi pe cea mai joasă treaptă de la declararea independenÅ£ei. Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, cum bine ne amintim, a recomandat acum câţiva ani clasei politice de la ChiÅŸinău să instituie un moratoriu privind aspectele controversate legate de limba ÅŸi istoria populaÅ£iei majoritare din Moldova. Era o încercare de a scoate această fostă colonie sovietică din interminabila dispută identitară, un îndemn la dialog între putere ÅŸi societate, însă aceste obiective au fost sabotate de comuniÅŸti, care nu pot funcÅ£iona decât în regim de minciună ÅŸi manipulare. Cel de-al doilea război mondial a fost o mare tragedie pentru toate popoarele prinse în menghinea confruntării teribile dintre cele două totalitarisme – nazismul ÅŸi comunismul –, două dictaturi angajate la începutul anilor ‘40 ai secolului trecut într-o insolită competiÅ£ie geopolitică: cine va ataca primul. Ar fi fost, de aceea, în spiritul noii Europe ca în Moldova să fie comemoraÅ£i deopotrivă ÅŸi ostaÅŸii români ÅŸi germani. Acolo unde se află acum, militarii căzuÅ£i în luptă, nu-i mai despart nici limbi, nici ideologii… ÃŽnsănătoÅŸirea Moldovei nu poate să înceapă decât prin revenirea la adevăr. Dar cine să iniÅ£ieze acest proces? AÅŸteptăm un ordin de sus, pentru a ne comporta altfel? Nu poÅ£i scăpa de boală, dacă nu manifeÅŸti o minimă voinţă de sănătate. Mă întreb ce-i face pe funcÅ£ionari – mulÅ£imea de slujbaÅŸi mărunÅ£i din administraÅ£ia publică – să consimtă să participe la această farsă, ce-i face să urmeze, orbeÅŸte, aberaÅ£iile promovate de comuniÅŸti? Salariile, fireÅŸte, nevoile familiei. Dar ÅŸi setea de parvenire. Orice putere se menÅ£ine prin contribuÅ£ia miilor de „piuliÅ£e†care asigură mersul maÅŸinăriei. ÃŽn condiÅ£iile unui regim democratic care respectă drepturile omului, unde presa este o forţă de temut, angajaÅ£ii din administraÅ£ia publică se comportă decent, respectă legea ÅŸi etica meseriei, se arată receptivi faţă de revendicările cetăţenilor. Dacă însă modelul (din nou, realitatea ineluctabilă a modelului!), care se propagă de sus în jos, dinspre puterea centrală către cea mai nenorocită primărie comunală, este unul malign, aceleaÅŸi persoane (în viaÅ£a privată: buni familiÅŸti, comeseni veseli, interlocutori minunaÅ£i) – subliniez: aceleaÅŸi persoane – îşi manifestă cele mai urâte, cele mai condamnabile trăsături. Omul e o entitate nesigură, versatilă, ascunde abisuri insondabile. Iar versatilitatea românească în variantă basarabeană nu invocă atât balcanismul caragialesc, cât umilinÅ£a deliberată a personajului gogolian: mic în faÅ£a ÅŸefului, necruţător cu subalternii. Moldova dintre Prut ÅŸi Nistru nu poate exista decât ca o provincie subordonată unui model atotputernic. Singura deosebire este cine îl furnizează: Rusia autocrată sau Europa democratică. Până acum, despre cea de-a doua am aflat doar din cărÅ£ile vechi ÅŸi, mai rar, din istorisirile unor călători rătăciÅ£i prin Å£inuturile noastre, dar noi i-am crezut nebuni.