De când mă ÅŸtiu mi-am dorit să ajung la Roma. Cultura ÅŸi civilizaÅ£ia italiană m-au fascinat încă din adolescenţă, raportarea mea la acest spaÅ£iu a avut mereu o aură mitică, de vis, de mister ce nu se lăsa pe deplin descifrat ÅŸi împărtăşit decât printr-o prezenţă fizică la faÅ£a locului. Nu mi-am iertat mulÅ£i ani această „pată albă†pe hărÅ£ile mele interioare (deÅŸi nu era tocmai o „pată albăâ€, dar despre această nuanţă mai specială prefer să vorbesc altfel ÅŸi cu un alt prilej), hărÅ£i întocmite în epoca post-89, când am putut ieÅŸi în Occident, după căderea Cortinei de Fier, iar faptul că, tot nutrind dorinÅ£a asta, între timp, parcă râzându-ÅŸi de mine, zeci de mii de basarabeni au plecat în peninsulă, care ÅŸi cum a apucat, majoritatea ilegal, mânaÅ£i de sărăcie nicidecum de reverii culturale – acest fapt, zic, mi-a accentuat frustrările, transformându-le într-un fel de resentiment, a cărui mărturisire ar trebui luată, totuÅŸi, în registrul relativist al convenÅ£iei sugerate de niÅŸte note de călătorie. Dacă ai vreo câteva sute de euro puÅŸi deoparte ÅŸi, fireÅŸte, o viză italiană în paÅŸaport sau, cel mai bine, un paÅŸaport românesc, îţi poÅ£i asuma oricând, pe cont propriu, o asemenea escapadă. Te îmbarci la BucureÅŸti într-o cursă low cost – adică în schimbul a 30-50 de euro, tur-retur, soluÅ£ie de care nu te poÅ£i bucura în Basarabia (piaţă mică, popor cu o identitate nelămurită, clanuri mafiote în economie – de unde se vede unul din dezavantajele practice majore ale aflării acestui Å£inut în afara Europei, decuplat de România!). Åži mai departe e la fel de simplu: cobori la Roma ÅŸi te laÅŸi ghidat de instinct, de îndemnurile inimii, de vocea strămoÅŸilor latini, la vatra cărora te întorci, după aproape 2000 de ani – tu, nefericit urmaÅŸ al legiunilor pierdute în Dacia hiperboreeană –, topindu-te în îmbrăţiÅŸarea „cetăţii eterneâ€.
ÃŽntr-un timp al marilor migraÅ£ii, pretextul unei expediÅ£ii italiene avea să apară spontan ÅŸi firesc. Accademia di Romania ÅŸi AsociaÅ£ia „Daciaâ€, a basarabenilor din Roma, ne-au invitat, pe mine ÅŸi pe Vasile GârneÅ£, pentru a susÅ£ine o conferinţă pe 31 martie 2010 pe tema SituaÅ£ia actuală a literaturii române din Republica Moldova. Sejurul de o săptămână ÅŸi deplasarea ne-au fost asigurate de Institutul Cultural Român.
O primăvară frumoasă, neobiÅŸnuit de caldă, dar familiară localnicilor ne-a întâmpinat în aeroportul „Leonardo da Vinciâ€, situat pe malul Mediteranei, ale cărei valuri păreau că invadează chiar pista de aterizare. Ocru ÅŸi diverse nuanÅ£e de maro sunt culorile predilecte ale clădirilor din capitala italiană, pigmentate cu verdele închis al obloanelor, ÅŸi vegheate, de la înălÅ£imi ameÅ£itoare, de coroanele plate, ca niÅŸte pălării cu boruri, ale pinilor uriaÅŸi, sobri ÅŸi impunători. Legendarii pini romani flanchează Via dei Fori Imperiale, însoÅ£esc ca un cortegiu taciturn ÅŸi măreÅ£ carele triumfale ale împăraÅ£ilor, în trecerea lor pe Via di Sant Gregorio, de la Arca lui Constantin până la Piazza di Capena; pinii umbresc vilele somptuoase, înecate în verdeaţă, din Via Salari, colinele ce însoÅ£esc Via Apia, sunt gardienii credincioÅŸi ai marelui oraÅŸ. Dacă ai încerca să atentezi la integritatea lor te aÅŸteaptă o amendă de 1 000 de euro. Abia după ce i-am văzut, am înÅ£eles că de dragul acestor pini imperiali, cum nu mai există nicăieri în altă parte, trebuia să ajung la Roma… M-am întrebat adesea, în capitala italiană: oare basarabenii noÅŸtri care muncesc aici observă frumuseÅ£ile sale? Cum îşi exteriorizează sentimentele, cum se manifestă, ce fac? ÃŽn mod sigur, nu redactează impresii de călătorie. E un „moft†din alt secol, pe care puÅ£ini ÅŸi-l mai permit în vremuri de criză.
***
Roma e îmbibată de artefacte ale vechilor civilizaÅ£ii, însă, în egală măsură respiră ÅŸi prin plămânii legendelor urbane plămădite aici de artele secolului XX. Åži prima dintre ele este cinema-ul, disputat aprig de publicitate, care la rându-l său îi împrumută ÅŸi reciclează simbolurile. Berea „Peroni†(Nastro Azzurro): domniÅŸoara în roÅŸu, care coboară din avion ÅŸi se opreÅŸte, pentru a-ÅŸi lăsa admirat zâmbetul de blitzurile zecilor de paparazzi, îmbulziÅ£i pe ambele părÅ£i ale trapei. Åži statuia, magnifică, a lui Christos, purtată de un elicopter deasupra monumentelor milenare ale Romei ÅŸi peste acoperiÅŸurile cu grădini suspendate, de unde îţi fac cu mâna tinere voioase în costume de baie sumare, blocuri din cartierele noi, construite cu ocazia Jocurilor Olimpice de vară din 1960, în plină „expansiune†a neorealismului italian. Marea metropolă de pe Tibru ÅŸi-a relansat, mulÅ£umită artei cinematografice, romantismele ÅŸi misterele. Imaginile cu vedete de film sunt la fel de indestructibil legate de mitologia locului precum Colosseum-ul, PiaÅ£a Navona, insula Tiberina sau Bazilica Sfântului Petru… Una dintre aceste „efigii moderne†o alcătuiesc Audrey Hepburn ÅŸi Gregory Peck. PrinÅ£esa rebelă ÅŸi ziaristul american din „Vacanţă la Roma†(1953, regie William Wyler, 10 nominalizări la Oscar) trăiesc o mare poveste de dragoste pe aleile miticului oraÅŸ. Cei doi îndrăgostiÅ£i savurează îngheÅ£ată pe treptele din Piazza di Spagna, colindă cu scuterul ulicioarele întortocheate, îşi fac declaraÅ£ii de dragoste în lumina arămie a unui amurg fastuos, pe fundalul unor ziduri încărcate de glorie. Audrey Hepburn ÅŸi Gregory Peck te însoÅ£esc pretutindeni, îi vezi pe nenumăratele afiÅŸe ÅŸi calendare, comercializate la dughenele de suvenire, inspirând cu idila lor tulburătoare cuplurile de amorezi zburătăcite aici din întreaga lume, pentru propria lor aventură la Roma.
***
Sediul Accademiei di Romania a fost ridicată pe banii statului român, sub domnia Regelui Ferdinand, pe un teren de aproximativ 5.000 mp² în Valle Giulia, pus la dispoziÅ£ie, pe 8 iulie 1921 de Guvernatorul Romei. IniÅ£iativa fondării instituÅ£iei, numită la acea dată „Academia Română de Istorie, Arheologie si Arte Frumoaseâ€, aparÅ£ine lui Nicolae Iorga ÅŸi Vasile Pârvan (acesta din urmă fiind ÅŸi primul ei director). ÃŽn 1947 regimul comunist din România a decis închiderea instituÅ£iei. După două decenii de degradare lentă, lucrările de restaurare a clădirii s-au reluat în 1967, ÅŸi instituÅ£ia s-a redeschis în 1969, având statutul de Biblioteca Româna de la Roma. După căderea regimului totalitar de la BucureÅŸti, instituÅ£ia si-a schimbat din nou titulatura, recuperându-ÅŸi destinaÅ£ia iniÅ£ială. Academia desfăşoară activităţi de promovare culturala, organizează expoziÅ£ii de artă, concerte, conferinÅ£e ÅŸi spectacole. GăzduieÅŸte tineri cercetători, titulari de burse de studiu în Italia, post-universitare ÅŸi post-doctorale, în domeniile Istoriei, Arheologiei ÅŸi Artelor Frumoase…
Somptuosul edificiu e constituit dintr-un dreptunghi cu trei nivele ÅŸi are o grădină interioară, sub cerul liber, verde ÅŸi foarte cochetă, în care bursierii ÅŸi oaspeÅ£ii Academiei se pot reculege sau dialoga într-o atmosferă liniÅŸtită ÅŸi prietenoasă. ÃŽntâlnirea noastră cu diaspora basarabeană ÅŸi cu un grup de ziariÅŸti români ÅŸi italieni, specializaÅ£i în problemele imigraÅ£iei, s-a derulat în spaÅ£ioasa sală de conferinÅ£e, cu participarea dlui Mihai Bărbulescu, directorul Accademiei di Romania, a scriitorului Åžtefan Damian de la Cluj, stabilit la Roma. Au fost prezente gazdele noastre, conducătorii AsociaÅ£iei „Daciaâ€, Tatiana ÅŸi Vitalie Ciobanu. Alte nume: Tatiana Chiriţă (sora cunoscutului editor ÅŸi traducător din franceză Gheorghe Chiriţă), talentata fiică a acesteia, Isabelle Haile, care a încântat asistenÅ£a cu piese interpretate la pian ÅŸi voce. Profesoarele Valentina Corcodel, Claudia LupaÅŸcu, Liuba Marian, Nina Popescu, Emilia Gramatic. Ziaristul Victor Druţă de la Gazeta Basarabiei (publicaÅ£ie ce apare la Roma), Tatiana Fomin (veriÅŸoara politicianului Oazu Nantoi), tinerele Daniela Bivol ÅŸi Violeta Ciobanu, traducătorul Iulian Damian. Pe unii din aceÅŸti oameni până nu demult încă-i mai remarcam pe la diferite manifestări politice sau culturale în ChiÅŸinău. Modelul e următorul: la un moment dat cineva dispare din „peisajâ€, pentru ca să-l redescoperi, când nu te aÅŸtepÅ£i, pe alte meridiane. Omul parcă e acelaÅŸi, dar are un nou accent, un mod diferit de a vedea lucrurile, o privire încărcată de conÅŸtiinÅ£a unor adevăruri inaccesibile înainte… Sunt foarte conectaÅ£i la realităţile de acasă ÅŸi suferă pentru destinul „tinerei noastre democraÅ£iiâ€. Fiecare basarabean de la Roma are o istorie în spate, exemplară pentru condiÅ£ia de refugiat, pe care este dispus să Å£i-o mărturisească de la un grad încolo al sincerităţii. Nu e uÅŸor în Italia pentru niÅŸte străini ca ei, dar abia ajunÅŸi în peninsulă ÅŸi-au dat seama în ce „fundătură†au trăit în Moldova ÅŸi câte „secole†ne despart de Europa civilizată.
AsociaÅ£ia „Dacia†e implicată în numeroase proiecte de promovare ÅŸi acomodare a imigranÅ£ilor la nivelul comunităţilor locale, desfăşoară acÅ£iuni de informare ÅŸi asistenţă juridică printre basarabeni, se ocupă de găzduirea ÅŸi organizarea diferitor turnee culturale la Roma, dar ÅŸi a unor întâlniri cu liderii partidelor din Moldova. Orice adunare publică înseamnă un bun prilej de a răspândi „fluturaÅŸiâ€/foi volante cu informaÅ£ii despre activităţile AsociaÅ£iei ÅŸi serviciile pe care le oferă. Mai ales în noaptea ÃŽnvierii, la catedrala San Camillo, unde se adună moldovenii pentru „a lua lumină din lumină†(slujba se Å£ine în limba română), dar ÅŸi a schimba veÅŸti ÅŸi amănunte despre cei de acasă. Responsabilii de la „Dacia†îşi doresc un interes mai puÅ£in formal, o susÅ£inere mai concretă din partea politicienilor de la ChiÅŸinău, nu doar pe durata campaniilor electorale, atunci când vin să „recolteze†voturile diasporei, cum se va întâmpla ÅŸi în această toamnă.
***
Italia te seduce deopotrivă cu îngerul care îşi bagă spada în teacă în vârful Castelului Sant’Angelo (simbolizând încetarea unei epidemii de ciumă în anul 590, dar şi sublimarea energiilor războinice în opere de artă, prezente din abundenţă aici, oriunde îţi arunci ochii) şi cu excelentele autostrăzi, care leagă Roma de aeroport şi străbat ţara de la nord la sud. Tradiţie plus modernitate – formula câştigătoare. În capitală însă traficul e nebun, cel puţin pe arterele principale. Traversările de intersecţii se fac prin acordul instantaneu al şoferilor (limbajul gesturilor este foarte elocvent şi adesea provoacă explozii de nervi, totuşi, pasiunile uşor inflamabile se sting repede şi oamenii îşi văd de drumul lor fără ranchiună). Foarte multe motociclete şi scutere strecurându-se abil printre maşinile blocate în ambuteiaje. Cele mai agreate sunt autoturismele de dimensiuni mici, Fiat-urile multifuncţionale, rar vezi vreun Jeep sau un Land rover. Străduţele Romei îţi cer multă supleţe şi abilitate. Automobilele Smart, cu două locuri, de asta sunt convenabile – le poţi aşeza nu doar în sensul ci şi „de-a latul†străzii. Aşa nu rişti să fii prins în capcana vecinilor, în parcare, şi îţi vei relua cu uşurinţă deplasarea în umbra pinilor imperiali.
Arrivederci, Roma! Vom mai avea destule de vorbit…