De când cu invazia digitalului în lumea contemporană, literatura suportă ÅŸi ea tot felul de presiuni ÅŸi tentaÅ£ii, care o obligă să-ÅŸi adapteze ritmul, metabolismul ÅŸi… snobismul la ultimele trenduri estetice. E un fel de altoi al filozofiei produsă de revoluÅ£ia tehnologică pe mai vechea sfidare anti-establishment, manifestată de artist. Cyberpunk-ul este expresia cea mai puÅ£in formalizată a acestei originale simbioze. Pentru a nu rătăci pe cărări greÅŸite, am căutat semnificaÅ£ia acestui termen compozit în Wikipedia – atotÅŸtiutoarea enciclopedie electronică –, unde am găsit, între multe altele, următoarea definiÅ£ie: „Cyberpunk-ul este un fenomen de contracultură, dar mai mult decât atât este un gest anarhic. Cultură a „delirului†(Paul Virilio), formă a artei de a răspunde tehnologiei, chiar formă revoluÅ£ionară, dedicată destrămării oricărui liant ce semnalează realitatea drept consensus, cyberpunk-ul se vrea o manieră de blocaj în faÅ£a controlului de masă.†Tot aici: „O nouă modalitate de formatare a lumii intens digitalizate, e spaÅ£iul simulacrului prin excelenţă. Cyberpunk-ul e naraÅ£iunea „modului tehnologic de a fi în lumeâ€. Alte precizări: „Cyberpunk-ul operează cu un prezent continuu care se desfăşoară în baza noÅ£iunii de simultaneitate. Timpul, dacă oricum e vidat de varianta sa cronologică, e privit ca mediu elastic, subiectiv, asemeni unui „event loop†care poate fi accesat în multitudinea pliurilor sale, inclusiv ca viitor care s-a întâmplat deja.â€
Complicată materie, literatură ÅŸi fizică cuantică în acelaÅŸi timp. Ce să mai spunem de noÅ£iunea-hibrid: „cyberpunk moldovenescâ€? Or, tocmai asta ne propun artiÅŸtii ascunÅŸi sub simpatica emblemă Planeta Moldova – MitoÅŸ MicleuÅŸanu ÅŸi Florin BraghiÅŸ –, într-un volum apărut în acest an la Editura Cartier (cu dublă lansare BucureÅŸti/ChiÅŸinău), intitulat misterios-macabru: Nekrotitanium. Cartea celor doi autori din stânga Prutului este ilustrată de un alt basarabean, pictorul Roman Tolici, stabilit la BucureÅŸti de mai mulÅ£i ani ca ÅŸi colegii săi, cunoscuÅ£i în România pentru stilul specific, „moldovenescâ€, pe care l-au lansat în muzică (piese servind de multe ori drept coloană sonoră pentru diverse materiale video sau pentru bancuri haioase ÅŸi scheciuri audio), dar ÅŸi prin textele lor literare. E un stil ce combină parodia, umorul ÅŸi satira necruţătoare la adresa unor inerÅ£ii mentale, a cliÅŸeelor despre Basarabia, care mai circulă în dreapta Prutului chiar ÅŸi după 20 de ani de la dispariÅ£ia Zidului comunist. Cine cunoaÅŸte felul de a scrie ÅŸi manifesta artistic al celor de la Planeta Moldova nu mai are nevoie de o prezentare specială. Eu însă, ca cetăţean român cu viză de reÅŸedinţă la ChiÅŸinău, recunosc cu mâna pe inimă, sunt excedat de „particularismele†locului: de la Voronin ÅŸi până la Pavel Stratan, acolo, în „republicăâ€, eÅŸti asaltat zilnic de o avalanşă de vulgarităţii ÅŸi gesturi de prost-gust. ÃŽn pieÅ£e, alături de manelele româneÅŸti ÅŸi de cântecele de puÅŸcărie moscovite, circulă casete cu bancuri ÅŸi melodii aÅŸa-zicând dezinhibate, în care „limba moldoveneascăâ€, adică idiomul românesc stricat, împănat cu rusisme, vorbit de straturile cele mai inculte ale societăţii basarabene, respiră în voie, dând consumatorilor un sentiment de libertate, o senzaÅ£ie de relaxare cvasi-cathartică în raport cu exigenÅ£ele ÅŸi normele limbii române literare, care, de bine de rău, au fost apropriate în ÅŸcoală, în instituÅ£iile statului ÅŸi în audiovizual, chiar ÅŸi în redacÅ£iile arondate liniei politice rusofile de la ChiÅŸinău. Nu mi-am imaginat, pe la începutul anilor ‘90, că unii „artiÅŸti†basarabeni îşi vor căuta anume în această zonă rău famată specificul ireductibil, „croiala irepetabilă†cu care să se prezinte la marele festin al culturii române – întrucât nu poÅ£i realiza opere durabile într-un slang aproximativ, într-un argou de mahala. Cu timpul mi-am dat seama că motivaÅ£ia creatorilor noÅŸtri mai noi nu este una politică ÅŸi ideologică – apanajul fostei nomenclaturi de la ChiÅŸinău, care încearcă să-ÅŸi conserve puterea ÅŸi privilegiile prin reluarea unor teorii staliniste cu privire la identitatea basarabenilor –, ci strict pecuniară, urmăreÅŸte găsirea unor niÅŸe comerciale, a unei disponibilităţi pentru „exotic†şi „diferenţă†pe o piaţă care suportă orice ciudăţenie, orice deviere clinică, orice experiment lingvistic ÅŸi comportamental.
Contemplu aceste aberaţii servite pe post de „produse autentice ale sensibilităţii moldoveneşti†şi surâd melancolic: ceea ce, până acum un deceniu, era considerat o consecinţă regretabilă a procesului de rusificare forţată şi lobotomizare ideologică operată de sovietici, provocând rezistenţa intelectualilor basarabeni, a scriitorilor şi profesorilor din şcoală, azi este privit cu bunăvoinţă, considerat o formă agreabilă de entertainment, cu drept egal la existenţă alături de orice capodoperă „clasică†a literaturii/culturii române, atâta timp cât „valoarea†produsului, nu-i aşa, este determinată de piaţă, de jocul imprevizibil şi cinic al cererii şi ofertei. Celui ce va protesta în faţa acestei echivalări abuzive, s-ar putea să i se răspundă cu un argument greu de combătut: şi Mircea Cărtărescu făcea în Levantul – o lucrare devenită canonică – un melanj postmodern de stiluri de exprimare, combinând într-un mod ingenios limbajul contemporan cu expresii şi cuvinte arhaice. Comparaţia frizează enormitatea, dar poţi să interzici cuiva să o articuleze?
Dacă pot fi asociaţi acestui mod deşănţat de a face artă, Mitoş Micleuşanu şi Florin Braghiş se află totuşi în elita clasei. „Ghiduşiile†lor sunt perfect controlate, rusismele – explicate, cuminte, la subsolul paginii. Nekrotitanium este gândit ca o parodie terifiantă despre Basarabia şi basarabeni. Cartea adună o galerie de personaje odioase, care comit crime în serie, aidoma unor apucaţi, unor bolnavi psihic. Nu le poţi lua în serios, te poţi minuna doar de imaginaţia explozivă (sau maladivă) a celor doi autori. Judecaţi şi dumneavoastră.
Un băiat, pe nume Ionel Gavriliuc, rămâne orfan, după ce tatăl său, mort beat, a fost călcat de un buldozer. Mama băiatului, Liuba, a murit otrăvită de nişte chifteluţe alterate servite la parastasul soţului (prilej cu care şi-a dat duhul o jumătate de sat). Ionel Gavriliuc este luat în custodie de un unchi. Victor Bulbuc, un individ cu înclinaţii sadice, încearcă să-şi omoare nepotul ţinându-l închis trei ani într-o pivniţă, sperând să rămână unicul moştenitor al gospodăriei părinţilor băiatului. Aflăm repede şi de ce. Sub casa lor este îngropat un vestit bişniţar şi speculant de la Odessa, despre care se spunea că ar fi avut prin buzunarele nescotocite la timp comori de nedescris. Băiatul însă supravieţuieşte în chip miraculos tuturor încercărilor unchiului său de a-l omorî, rezistă inclusiv metodelor de anihilare inventate de un alt nebun de legat – Serafim Ivanovici Trosnet, un chirurg alcoolic. Decupez un fragment mai consistent, ca probă a scenelor horror, turnate cu voluptate morbidă de autorii Nekrotinanium-ului:
„În primul rând, Ionel era imun la otrăvuri. Bulbuc şi Trosnet au înţeles acest lucru deoarece îi dădeau copilului în fiecare zi câte o strachină de lături cu cianură de potasiu, dar metoda n-a funcţionat şi brutele au hotărât să recurgă la preparate neuroparalizante precum Sarin, Zoman (ort. autorilor – Vit. C.) sau VX, pentru a sparge zidul imunitar al copilului. Dar fără succes. După ce nici tratamentul cu Fosgen şi Fentanil n-a funcţionat, Ionel a fost hrănit cu antrax presărat pe îngheţată sau dizolvat în sirop de căpşuni. Din acest motiv, surorile medicale care furau îngheţată de la Ionel au murit în câteva zile. Mai departe, Bulbuc şi Trosnet au trecut la agenţi patogeni mai exotici. Au încercat pe rând holera, ebola, malaria, salmonela şi trichineloza, dar fără efect. În cele din urmă, când nici injecţia cu mercur sau vaporii de amoniac nu l-au afectat pe Ionel, Bulbuc şi Trosnet au înţeles că totul e în zadar, deoarece murise aproape întreg spitalul, iar saloanele erau pline de cadavre în descompunere. Câinii şi corbii se adunaseră afară hămesiţi, iar Ionel era la fel de rumen şi vesel ca înainte. Echipaţi cu măşti antigaz şi costume de protecţie, Bulbuc şi Trosnet au făcut o ultimă sforţare, aruncându-l pe Ionel într-un cazan industrial cu acid sulfuric pe care l-au astupat ermetic, l-au înfierbântat până la 300 de grade, apoi l-au conectat la o sursă de curent de 10.000 de volţi. Au aşteptat trei ore ca să fie siguri, dar… nu le-a mers. Ionel a ieşit din cazan zâmbind, s-a scuturat de acid şi s-a uitat nedumerit la cei doi. Bulbuc şi Trosnet erau deopotrivă stupefiaţi şi turbaţi de mânie. În cele din urmă au hotărât că Ionel trebuie să moară de moarte violentă, chiar dacă asta atrăgea blestemul de sub pământ al mamei sale.†(p. 23)
Alcoolul ÅŸi drogurile ocupă un loc de cinste în roman, însoÅ£ind, ca un damf urât prevestitor, ÅŸiragul interminabil de asasinate ÅŸi scene de tortură descrise de cei doi autori veseli. ÃŽn centrul naraÅ£iunii se află însă un alt personaj – o bătrânică fabuloasă dintr-un sat basarabean, prin nimic remarcabilă ca înfăţiÅŸare, dar purtând o aură de invincibilitate ÅŸi mister. Serafima Cozonac conduce un adevărat imperiu ocult, botezat „Nekrotitanium Constructions Inc.†– „un mastodont financiar aflat în creÅŸtere vertiginoasăâ€. O corporaÅ£ie specializată în tehnici de accedere către lumea „de dincoloâ€: 70 de fabrici de sicrie, 10.000 de magazine de pompe funebre, 30 de ÅŸantiere de extras marmură ÅŸi granit pentru cripte ÅŸi cavouri, 999 de cimitire, numeroase asociaÅ£ii de gropari ÅŸi firme de tuning funerar. Femeia ascundea sub salteaua ei putredă, din celula în care s-a rugat să fie închisă pentru a-i atrage în conspiraÅ£ia ei pe cei doi derbedei sângeroÅŸi, un laptop de ultimă generaÅ£ie, Syntakt G9, cu care se conecta la satelitul personal „şi pe lângă sutele de filme porno, descărcate în timpul liber, superviza ÅŸi conducea corporaÅ£ia uriaşă.†După ce îi trimite pe Bulbuc ÅŸi Trosnet, scăpaÅ£i de la pârnaie, să-l recupereze pe Ionel Gavriliuc, băiatul paranormal, din labele altui psihopat, academicianul Koshkin de la Institutul de Biotehnologie ÅŸi Nanorobotică din Moscova – o adevărată odisee presărată cu alte câteva zeci de cadavre –, bătrânica se pregăteÅŸte să-ÅŸi pună în aplicare marele său plan: detronarea Diavolului ÅŸi suprimarea MorÅ£ii. ÃŽn acest scop, îşi propune să conecteze creierele decedaÅ£ilor din toate cimitirele lumii într-o reÅ£ea globală sofisticată, cu ajutorul căreia va descifra codurile de acces de la PorÅ£ile Iadului. Urmarea temerarei încercări – ne anunţă autorii – o vom afla în Nekrotitanium, vol. 2.
O poveste gotică, o comedie neagră concepută în stilul benzilor desenate (ilustraÅ£iile lui Roman Tolici sunt elocvente), care îmi aminteÅŸte de Alba-ca-Zăpada ÅŸi roÅŸul bolÅŸevic – romanul de debut al Danutei MasÅ‚owska (tradus la noi de Constantin GeambaÅŸu), dar fără a-i concura complexitatea (cartea scriitoarei poloneze transcrie o existenţă psihedelică, transferându-te în interiorul unui delir chiar ÅŸi la nivelul frazării). Planeta Moldova ne bagă într-o caricatură. ÃŽntr-o imagine grotescă, dusă până dincolo de absurd, scufundată într-un marasm ironico-schizofrenic, a Å£inutului românesc de la est de Prut ÅŸi a spaÅ£iului neguros/angoasant care se întinde mai departe, spre Siberia ÅŸi Extremul Orient. ÃŽn plus, ne epatează cu o atitudine specifică faţă de literatură, în conformitate cu prescripÅ£iile cyberpunk-ului, mai sus citate: convenÅ£iile ÅŸomează, autorul (autorii!), multiplicaÅ£i în text, nu mai au nici un fel de orgoliu întemeietor (care „întemeiereâ€, când folosim materiale reciclate, carton gofrat ÅŸi vopsele contrafăcute!), ierarhiile abdică, simulacrul dislocă realitatea, marginalitatea, promiscuitatea criteriilor îşi proclamă, nestingherit, imperiul de o mie de ani. Cititorul român, mai ales cel (foarte) tânăr, branÅŸat la reÅ£ea, adolescentul sceptic ÅŸi omniscient, pentru care până ÅŸi un termen ca „desacralizarea†nu este decât o tehnică de învăluire, o stratagemă de supravieÅ£uire a sistemului, se poate declara satisfăcut: suntem în rând cu lumea!
_________
Cronică scrisă pentru revista Viaţa Românească, nr. 3-4/2010