Se vorbeÅŸte de mai mulÅ£i ani în literatura română din Basarabia despre „grupul de la BălÅ£iâ€. Cititorilor de jurnale politice, o asemenea sintagmă le-ar evoca mai degrabă „grupul de la Cluj†– o disidenţă promisă, niciodată împlinită, în interiorul PSD-ului lui Iliescu, Năstase, Geoană, OpriÅŸan ÅŸi ceilalÅ£i. Dar pentru că vorbim despre literatură, cred că mai degrabă se cuvine să-i plasez pe scriitorii la care mă refer alături de „grupul de la BraÅŸovâ€. Ca să înÅ£elegeÅ£i mai bine, pe harta literară a Basarabiei de azi BălÅ£ii (sau BălÅ£iul) sunt/este precum oraÅŸul de sub Tâmpa pentru cultura de dincoace de Prut. Mai puÅ£in urÅŸii, dar, în schimb… cu ruÅŸi, care umblă prin oraÅŸ ziua în amiaza-mare, fără supraveghere poliÅ£ienească ÅŸi fără permis de la serviciul forestier (glumesc, desigur…). Scriitorii bălÅ£eni sunt, ca ÅŸi MuÅŸina, Bodiu, Dobrescu, Cistelecan, Podoabă, Ignat ÅŸi ceilalÅ£i universitari, adică „oameni de campusâ€: riguroÅŸi, temeinici ÅŸi uÅŸor insularizaÅ£i, prin descentralizare administrativă ÅŸi natură a preocupărilor lor. ÃŽn materie de disidenţă politică, iarăşi, bălÅ£enii noÅŸtri literari sunt la înălÅ£ime: într-un oraÅŸ al cărui primar nu vorbeÅŸte limba română ÅŸi unde manifestanÅ£ii OpoziÅ£iei, care cer retragerea trupelor Moscovei din Transnistria, sunt atacaÅ£i de grupuri „spontane†de tineri rusofoni (convocate în stilul miliÅ£iilor muncitoreÅŸti din BucureÅŸti, din 1946-47, sau al minerilor lui Cosma dintr-o perioadă mult mai recentă), înjurându-i ÅŸi îmbrâncindu-i, cerându-le să se cărăbănească „peste Prut, în Româniaâ€, în aceste condiÅ£ii, confraÅ£ii noÅŸtri de condei de la Universitatea Pedagogică „Alecu Ruso†au avut mereu o atitudine demnă ÅŸi curajoasă, participând la mai multe manifestaÅ£ii de protest civic ÅŸi rezistând tendinÅ£elor de „rinocerizare†care mai răzbat în cadrul instituÅ£iei lor. Nu e uÅŸor să faci ÅŸtiinţă lingvistică de performanţă, studii culturale ÅŸi literatură comparată, să elaborezi lucrări de specialitate ÅŸi propuneri de reformă curriculară, să inviÅ£i profesori de peste hotare – inclusiv pe marele lingvist Eugeniu CoÅŸeriu, de la Tübingen, sau pe scriitorii Gheorghe Crăciun ÅŸi Ion Bogdan Lefter, ca să mă limitez doar la aceste nume de intelectuali români, pe care le-am consemnat la rându-mi –, să-Å£i dotezi biblioteca universitară la cele mai moderne standarde în domeniu ÅŸi, în acelaÅŸi timp, să locuieÅŸti într-o cetate asediată, la propriu, să ai o viaţă normală, cu bucuriile ÅŸi tristeÅ£ile ei. Iată lista, incompletă, a acestor scriitori-universitari: Maria ÅžleahtiÅ£chi, Nicolae Leahu, Anatol Moraru, Lucia Å¢urcanu, Margareta Curtescu, Ghenadie Nicu, Mircea V. Ciobanu ÅŸi Adrian Ciubotaru (ultimii doi, deÅŸi mutaÅ£i cu traiul la ChiÅŸinău, tot cu acest grup continuă să se identifice). Grupul redactează revista Semn (susÅ£inută, ca ÅŸi Contrafort, de Institutul Cultural Român) ÅŸi are o prezenţă editorială constantă ÅŸi consistentă.
AÅŸezaÅ£i într-o poziÅ£ie defensivă, „bălÅ£eniiâ€, mai ales bărbaÅ£ii, profesează realismul, satira, ironia ÅŸi stilul literar-flamboaiant. Oamenii cred în „scrisul frumosâ€, „căutatâ€, încărcat de metafore razante, cu funcÅ£ie ludică ÅŸi parodică – este mai degrabă efectul izolării, o predilecÅ£ie psihanalizabilă, un sistem de apărare sofisticat în faÅ£a agresivităţii mediului, decât o estetică asumată. Putem vorbi ÅŸi despre complexul provinciei, cea care trebuie să se străduiască mai mult decât centrul (că veni vorba, centrul – ChiÅŸinăul, în cazul lor –, este ÅŸi el un fel de provincie în raport cu metropola de pe DâmboviÅ£a, care, la rândul ei, pare – spun unii – o periferie a Budapestei, deÅŸi, la drept vorbind, cred că ne-ar fi plăcut să fi fost mai degrabă un cartier sau un „avanpost†cultural al Vienei). Când menÅ£ionez aceste caracteristici, nu formulez o judecată de valoare, ci fac doar o constatare, o observaÅ£ie fenomenologică.
Anatol Moraru ne oferă prin romanul Turnătorul de medalii (Editura Prut InternaÅ£ional, 2008) o probă elocventă a acestui fel de a fi ÅŸi a scrie, corosiv ÅŸi Å£epos, ca într-un exerciÅ£iu de exorcizare a meschinului ÅŸi derizoriului vieÅ£ii trăite pe margine. Este al doilea volum al acestui autor, după o carte de proză scurtă (Nou tratat de igienă, Editura Gunivas, ChiÅŸinău, 2002), o carte despre lumea universitară. Un topos mai rar întâlnit în proza basarabeană, suprasaturată, mai ales la nivelul generaÅ£iilor anterioare, de ruralism, de mitologii naÅ£ional-resurecÅ£ionale. Anatol Moraru nu îşi propune însă o „frescăâ€, ci o imagine cariată a universităţii, un puzzle cu secvenÅ£e echivalente, dar unul, presupunem, care păstrează destulă fidelitate originalului. Personajul principal este Doru Pânzaru, un student eminent la Litere, cu talent pentru scris. Relatarea se desfăşoară din punctul său de vedere, ceea ce i se întâmplă este destul de minor ÅŸi previzibil. Omul înregistrează doar evenimentele „traiului studenÅ£escâ€, participă la ele, dar fără a-ÅŸi modifica optica asupra lucrurilor, fără a parcurge o transformare interioară notabilă. Am putea spune că este un martor implicat, în afara unor implicaÅ£ii personale. Ceea ce ne face să-i acordăm mai multă atenÅ£ie este dialogul său implicit, dar transcris în pagină, cu autorul – A. M. Acesta din urmă se situează de la bun început în prim-plan, vorbindu-ne despre motivaÅ£ia ce l-a făcut să-ÅŸi scrie cartea – o provocare a fiicei sale ÅŸi îndemnul regizorului de teatru Gicu Vulpe, care i-a recomandat să încerce o proză de tip nou, să-ÅŸi lase personajele în voie, să evolueze după o logică a lor proprie, scăpând „dictatului auctorialâ€. Evident, o posibilitate curat-iluzorie. Doar că înarmat cu această convenÅ£ie, autorul se poate juca „de-a autorulâ€, se lansează în confesiuni autodiegetice („Cum iniÅ£iativa narativă o au personajele, trebuie să iau în calcul cantitatea substanÅ£ială de imprevizibil a formulei ÅŸi a cadrelor epice.â€), polemizează cu eroii săi, spre delectarea cititorului ÅŸi înviorarea lecturii, pentru a da mai multă intrigă unui peisaj anost, cum apare viaÅ£a universitară într-un oraÅŸ din Basarabia tranziÅ£iei. RelaÅ£ia declarată a autorului cu naratorul Dorin Pânzaru nu are consecinÅ£e majore asupra subiectului, e doar un comentariu adiacent, care sparge, din când în când, Å£esătura narativă. Alteori, A.M. intervine cu pasaje mai lungi, date cu italice, în care practic îşi transferă crâmpeie din viaÅ£a sa curentă de profesor la facultate, ÅŸi unde transpar persoane reale: Maria, Nicolae, Adi (de la Adrian), Mircea, Gheorghe – prenume recognoscibile unui cerc limitat de comilitoni – niÅŸte apropo-uri amuzate, dar ÅŸi un fel de supapă de respiraÅ£ie pentru autor.
„Fauna†universitară a unui oraÅŸ din nordul basarabean, cu personaje, situaÅ£ii, obiceiuri ÅŸi coliziuni specifice, un mediu de belferi provinciali, în care toÅ£i se cred mai mult decât sunt în realitate ÅŸi, ca urmare, supralicitează, fabulează, delirează, exagerează cu formule bombastice, cu ironii „subtile†şi gratuite, care au menirea să întreÅ£ină celor ce apelează la ele buna lor părere despre sine, de-ai face să se complacă în răsfăţuri materiale ÅŸi peripeÅ£ii de conclav. NaraÅ£iunea propriu-zisă (în afara inserturilor autoreferenÅ£iale ÅŸi autodiegetice) semănă în bună măsură cu un reality-show. Campusul este un univers autarhic, suficient sieÅŸi, de parcă dincolo de BălÅ£i („BolÅ£iâ€, în roman) nu ar mai exista nimic: lumea exterioară e o referinţă discursivă, nimic mai mult. PuÅ£ine lucruri, cu adevărat semnificative, se întâmplă în roman, dincolo de existenÅ£a banală a unor studenÅ£i în cămin, la orele de curs (unde se mai produc, prin contrast, ÅŸi „turniruri†de erudiÅ£ie literară, minuÅ£ios lucrate), în afara unor aventuri bahice ÅŸi sexuale (o adevărată frenezie a acuplării traversează cartea!). Evenimentele străine cotidianului universitar nu lipsesc, dar ele sunt mai degrabă borne biografice, episoade consumate, relatate, evocă împrejurări din trecut, nu sunt trăite în imediat, de aceea ponderea lor în devenirea subiectului este secundară, aÅŸa cum, suntem asiguraÅ£i, tocmai ÅŸi-a propus autorul (a-Å£i recunoaÅŸte, în text, convenÅ£ia de care te ghidezi, a-i declara slăbiciunile ÅŸi breÅŸele inerente este până la urmă o stratagemă, facilă, de prevenire a criticilor), chiar dacă reuÅŸesc să confere mai mult relief personajelor. LocaÅ£iile din roman sunt strict circumscrise: camerele de cămin studenÅ£esc, sălile de curs de la universitate (unde însă nu se zăboveÅŸte prea mult) ÅŸi mulÅ£imea de baruri ÅŸi berării – o înlănÅ£uire de secvenÅ£e cu tineri ce îşi rumegă existenÅ£a ÅŸi schimbă fraze într-o manieră pompos-artificială ÅŸi băşcălios-ermetică, îndepărtându-se de firescul comunicării, preschimbându-se în niÅŸte fantoÅŸe culturale, susÅ£inute în acelaÅŸi sens de remarcile naratorului – inepuizabil în combinaÅ£ii intertextuale („Bre dedalizilor, nu puteÅ£i să-mi împrumutaÅ£i două sute de lei până la bursă?â€; „Dorine, până ÅŸi Consiliul de Coroană a discutat mai repede ultimatumul lui Molotov. Haide să ne întremăm sufletele cu o bere la barul Delfinul.â€; „SculaÅ£i-vă, dugliÅŸilor, cum ar spune Creangă, mâncarea-i gata. DormeaÅ£i aÅŸa de strâns… D-apoi le-aÅ£i regulat, se vede, virtuos… Azi-dimineaÅ£a, fetele arătau ca niÅŸte călugăriÅ£e dintr-o mănăstire poloneză eliberată de Armata RoÅŸieâ€; A apărut Sandu, urmat de Stelian ÅŸi Virginia./ – Nu te superi că am invitat-o ÅŸi pe Virginia? Stelian nu voia să vină fără ea./ – Cum aÅŸ putea?/ – Am adus ÅŸi un lichior Amaretto, a zis Virginia, care arăta ca Vitoria Lipan după ce l-a visat pe Nichifor trecând călare o apă neagră ca păcuraâ€, „Mi se uscase în gât, ca unui condamnat care îşi potriveÅŸte mărul lui Adam pe butuc.†etc., etc.). ÃŽn aceeaÅŸi ordine a bricolajelor textuale poate fi citat ÅŸi amorul furtunos dintre Dorin Pânzaru ÅŸi doamna C. („Cezaraâ€), profa de Literatură Universală – o Emma Bovary de BolÅ£i, sufocată de cenuÅŸiul unei existenÅ£e lipsite de romantism. Jocul seducÅ£iei în care se prind cei doi îşi ia drept model explicit relaÅ£ia dintre amanÅ£ii lui Stendhal din RoÅŸu ÅŸi negru, Julien Sorel ÅŸi doamna de Renal, însă idila lor eÅŸuează prin întoarcerea inopinată a soÅ£ului încornorat. Salvarea in extremis a protagonistului din ghearele acestuia marchează o situaÅ£ie-limită, din care, în general, nu se iese fără o chelfăneală pe cinste…
Anatol Moraru compune o lungă galerie de profesori ÅŸi studenÅ£i, cred că sunt vreo 30 de asemenea mici crochiuri fizionomice ÅŸi psihologice, din masa cărora se desprind câteva chipuri mai pregnante. De pildă, Grigore Costin – elevatul profesor de CivilizaÅ£ie romană, un frondeur cu limba ascuÅ£ită ÅŸi confesor al lui Pânzaru, sau Eugen EvdoÅŸenco, specialistul de latină, supranumit ÅŸi Padre, pentru Å£inuta lui de pastor catolic, cu tabieturi sibarite (îi plac trandafirii roÅŸii, pe care studenÅ£ii au obligaÅ£ia să-i aducă proaspeÅ£i la examen, dacă vor să-i înmoaie severitatea). Sau Pavel Barbu, profesor de politologie, un comunist îndoctrinat, inflexibil, făcând crize de nervi la auzul persiflărilor la adresa lui Lenin (o adevărată relictă a bolÅŸevismului rătăcită în Moldova post-sovietică). Pe alÅ£ii, cum este Vasile Bucium – studentul coborât din CarpaÅ£i, de prin părÅ£ile Rahovului, din Biserica Albă, unul din cele 30 de sate româneÅŸti rămase după război în dreapta Tisei, în componenÅ£a Uniunii Sovietice –, îi zugrăveÅŸte prin vorbirea-i pitorească, într-o replică dată personajului principal, venit să-i ceară niÅŸte bucate mai exotice pentru o întâlnire de amor: „Că parcă eÅŸti un cocon din cunună, tocat cu leuciu ÅŸi dus cu triboanÅ£a, măi Dorin. Pote să-Å£i dau ÅŸi o dărabă de ptită? Nu Å£i-o hi boghet?â€
Vorbeam de fapte ÅŸi întâmplări relatate, ca într-o bucătărie, mult după ora stingerii, când doar zumzetul (presupus) al camerelor de luat vederi, montate în pereÅ£ii salonului de sticlă, mai dau senzaÅ£ia de realitate. Iată o istorie tipic basarabeană, extrasă din memoria colectivă, aÅŸa cum fusese surprinsă în vara lui ’44, pe care Andrei Coroman i-o povesteÅŸte lui Dorin Pânzaru, în speranÅ£a unei valorificări literare: „Bunica Alexandra mi-a povestit că, atunci când au intrat, murdari ÅŸi beÅ£i, ruÅŸii în sat, au început a căuta vin ÅŸi femei. La ei în gospodărie a dat năvală un căpitan crăcănat, cu părul năclăit de sudoare ÅŸi a strigat la bunelul Eftimie: „Vina davai!†Bunelul care nu ÅŸtia nici o boabă ruseÅŸte l-a întrebat: „Ce doriÅ£i, domnule?†„Domnul†a mai urlat o dată: „Vina davai, rumânskaia tvoia morda!†(„Vin să-mi dai, tu, mutră de român!†– trad. mea, Vit.C.) Văzând că bunelul nu se miÅŸcă, căpitanul a scos revolverul din toc ÅŸi a tras două focuri în tavan. Bunelul a coborât în beci ÅŸi i-a adus o tocitoare pe care rusul a băut-o pe nerăsuflate ÅŸi a cerut: „Davai eÅŸcio.†(„Mai adu†– trad. mea, Vit.C.) I-au mai adus una. A uscat-o ÅŸi a vrut să mănânce: „KuÅŸati davai!†(„Da-mi ceva de mâncare!†– trad. mea, Vit.C.) După ce s-a săturat, a pus-o pe bunică să încălzească apă ÅŸi s-a băit, ea turnându-i apă ÅŸi spălându-l pe spinare. Seara, i-a ordonat bunelului să înhame caii la căruţă ÅŸi l-a trimis cu alÅ£i câţiva săteni să aducă muniÅ£ii de la Tiraspol. După ce a plecat, rusul a pus zăvorul ÅŸi toată noaptea a violat-o pe bunică-mea. Åži aÅŸa, două nopÅ£i la rând. După trei zile, unitatea a plecat mai departe, să „elibereze†Europa. La întoarcere, bunelul, văzându-ÅŸi nevasta „obosităâ€, i-a tras o bătaie de pomină. A fost apoi mobilizat ÅŸi, după o jumătate de an, s-a întors de pe front fără un picior, îl pierduse în masacrul de la Oder. De câte ori se îmbăta, îi făcea mizerie bunicăi, reproşându-i „dragostea†cu rusul. Bunica zicea că i-a cunoscut ÅŸi pe ofiÅ£erii nemÅ£i, dar nu se compară. AceÅŸtia erau corecÅ£i: plăteau onest pentru mâncare, băutură sau dragoste. Ea a cedat unui locotenent neamÅ£, Helmut, dar acela era cultivat, parfumat ÅŸi i-a dat două sute de mărci, pe care le-a păstrat toată viaÅ£a. Bunica spunea că nu e adevărat ce-au scris istoricii sovietici: nemÅ£ii nu au terorizat ÅŸi nu au omorât aici, în Basarabia, populaÅ£ia paÅŸnică.†(p.92)
O istorie ce seamănă cu mărturiile, îndelung refulate, despre violurile săvârÅŸite de sovietici asupra femeilor germane vânate prin Berlinul cucerit. Sau, o secvenţă elocventă pentru realităţile pe care le trăieÅŸte Anatol Moraru ÅŸi colegii săi de la BălÅ£i, singura, cred, situată dincolo de „camera de sticlă†a socializării de dragul unui spectacol TV. „Mergeam prin mijlocul bulevardului, blocând circulaÅ£ia. Dinu dădea tonul, strigând lozinci pe care le sonoriza imediat tot alaiul. Trecătorii se opreau scandalizaÅ£i ÅŸi ne-a fost dat să auzim replici dure: „I-au trimis părinÅ£ii la învăţătură, iar ei s-au apucat de prostii!â€, „De ce strigaÅ£i, nesimÅ£iÅ£ilor: „Jos comuniÅŸtiiâ€, că ei ne dau pensiile la timp ÅŸi nu ne lasă fără lumină.†O bătrână rusoaică, îmbrăcată, cu toată căldura de afară, într-un costum, veston ÅŸi fustă de culoare kaki, cu un piept plin de decoraÅ£ii, ridicase cârja spre ceruri ÅŸi striga indignată. Trebuie să vă spun că am o memorie vizuală exemplară. Åži, cum s-a mai întâmplat ÅŸi la Proust, a început să funcÅ£ioneze autonom memoria involuntară ÅŸi pe monitor mi-a apărut informaÅ£ia: îi citisem confesiunile în Plai bolÅ£ean. Evdotia Kracikovskaia povestea cum a făcut războiul, de la Moscova până la Berlin, luptând într-o subunitate specială din cadrul unei divizii de infanterie: spăla împreună cu „prietenele de luptă†rufele ostaÅŸilor ÅŸi ofiÅ£erilor. „Noi v-am eliberat, perora ruseÅŸte fosta combatantă, de fasciÅŸti ÅŸi de români, am ridicat economia din ruine, am muncit zi ÅŸi noapte ca să prospere poporul moldovenesc ÅŸi voi strigaÅ£i că sunteÅ£i români. Kakie vî neblagodarnîie! („Cât de ingraÅ£i sunteÅ£i!†– trad. mea, Vit.C.)
La fel de inopinat îşi fac apariţia în roman agenţii SIS-ului (Serviciul de Informaţie şi Securitate moldovenesc), racolând studenţi, ca pe timpul KGB-ului, sau se perindă pe holurile universităţii ofiţeri de la Centrul de Combatere a Crimei Organizate şi Corupţiei, care organizează aşa-zise flagrant-uri, pentru a-i compromite pe profesorii recalcitranţi la politicile oficiale, iar studentul Dorin Pânzaru câştigă selecţia pentru un stagiu în Statele Unite, când nu mai avea nici o speranţă, când părea îngropat în universul mic şi chircit al provinciei basarabene, condamnat de „autorul-jucător†să mimeze destinderea şi să-şi cultive iluzia superiorităţii, scufundându-se într-o lentă şi senină ratare. Deambulările intertextualiste, comicul insinuat, inventivitatea lexicală şi parodică, dezinvoltura stilistică, litota, metonimia la care recurge, cu nesaţ, Anatol Moraru – un prozator basarabean de formaţie postmodernă, ce merită a fi urmărit şi mai departe – , sunt doar tehnici de abordare, modalităţi de a descrie o lume românească (sau un anume fragment al ei) ce-şi caută salvarea, redempţiunea estetică, pentru a-şi înţelege mai bine degradarea existenţială.
Viaţa Românească, nr. 3-4/2009