Contrafort
Fondat in octombrie 1994
Contrafort : 3-6 (77-80), martie-iunie : Dialoguri "Contrafort" : Răzvan Exarhu : Despre portretul viu al românului de astăzi (3)

Dialoguri "Contrafort"

Răzvan Exarhu

Despre portretul viu al românului de astăzi (3)

Pagina precedentă Următoarea pagină

M. V.: - Insist pe ideea ta că kitsch-ul este vesel, are umor.

R. E.: - Ce vezi aici ar trebui să fie vesel, felul în care noi trebuie să privim toate obiectele astea nu poate să ţină decвt de o percepţie ironică pвnă una-alta, fiindcă n-are rost să lunecăm în patetism, n-are rost să ne amărвm, gвndindu-ne că ţara e toată aşa - e un adevăr trist şi lumea este construită aşa şi kitsch-ul se reîmprospătează de la an la an, de la epocă la epocă. Lucrurile sunt acoperite de nostalgie, de licitaţii, de colecţii. Există în lume şi colecţionari de kitsch, care plătesc preţuri grele pentru toate obiectele astea. E greu să faci o expoziţie în care să intre toate obiectele urвte, "kitsch-oase", sau cum s-or mai fi numind ele, absurde, dar ce este aici este contemporan, reprezintă portretul viu al romвnului de astăzi, şi aşa cum arată expoziţia mea, aşa arată şi cetăţenii; din păcate, aşa gвndesc şi ei, la fel de înghesuit şi ţipător, strident şi fără armonie, fără relaxare. De aceea trebuie introdus umorul în ecuaţie, ca să nu ne îmbolnăvim de nervi.

M. V.: - Despre rolul benefic al kitsch-ului, căci nu-i aşa, totul este relativ...

R. E.: - Da, totul este relativ. Există aici nişte obiecte greu asimilabile kitsch-ului. Sunt lucruri discutabile. Sunt destul de naive, nu sunt kitsch, sau nu pot fi judecate atвt de aspru precum o carpetă, dar, dacă suntem sinceri şi trecem peste nostalgia firească şi peste admiraţia pe care i-o păstrăm de-a lungul timpului unui obiect care ni se pare acum simpatic, putem gвndi că, în funcţie de treptele de evoluţie ale civilizaţiei, ele s-au adaptat, şi kitsch-ul la fel, şi a început să fie altfel, pur şi simplu. Nu e nimic grav în asta.

M. V.: - Răzvan, cum ai ajuns la radio şi ce emisiuni ai avut / făcut pвnă la Rondul de Noapte, unde ai devenit celebru (nu fi modest).

R. E.: - Am devenit celebru mai înainte, pe cвnd făceam Rondul de dimineaţă, la o emisiune matinală. Mi-am descoperit mijloacele, mi-am descoperit elocinţa, am mai făcut şi o emisiune de jazz care se numea "Curcubeul de la miezul nopţii", pe care o realizam împreună cu scriitorul Bedros Horasangian, într-o vreme, am avut şi o scurtă descindere la TV, colaborвnd la o emisiune cu Octavian Paler, şi cam asta am făcut eu în viaţă, pвnă acum.

M. V.: - Ai mai făcut "Noutăţi"-le la care mai izbucneai în rвs de la ştirile pe care le mai inventai. Şi o emisiune informativă poate fi veselă, nu-i aşa?

R. E.: - Da, bineînţeles că informaţia poate deveni o parabolă la urma urmei şi de fapt ăsta cred că e şi rostul celui care vorbeşte la radio. Este un om care ar trebui să vadă mai mult decвt simpla mişcare a informaţiei. Totul înseamnă mai mult decвt de obicei. E ca şi atunci cвnd scrii o carte: ea nu poate fi citită la un singur nivel. Şi atunci rolul tău este să legi mai multe informaţii între ele şi să vezi ce se întвmplă atunci cвnd încep să funcţioneze într-un sistem. Concluzia poate fi surprinzătoare, poate fi cu totul alta, poate fi o glumă. Poţi să creezi parabola, asta mi se pare mie că trebuie făcut la radio, trebuie să-i împingi pe oameni să vadă mai mult decвt divertisment, decвt cine ştie ce veşti, veşti, pur şi simplu veşti.

M. V.: - Poate povesteşti cazul cu mistreţul "cu colţi de argint".

R. E.: - A, mistreţul a fost o invenţie cu care eu m-am simţit foarte bine. A fost prima mea încercare de manipulare, cred, a opiniei publice, şi a fost un experiment extrem de reuşit. Am creat un personaj, pur şi simplu, "a fost" un mistreţ despre care povesteam în fiecare dimineaţă la radio, pe care-l urmăream, pe care oamenii au început să-l vadă după ce am povestit eu la radio, pe care oamenii vroiau să-l omoare, pe care oamenii îl adorau, pe care oamenii îl vedeau drept un animal sfвnt, e ca atunci cвnd cineva vede o cruce într-un cartof şi mulţi se reped să sărute cartoful. E o altă formă de manipulare, care dă seama despre starea de nebunie, de disponibilitate la demenţă şi credulitate, despre speranţa oamenilor şi tot ce poate crea forţa radioului. E foarte puternic radioul.

M. V.: - Cum îţi alegi temele, mai ales că emisiunea se difuzează în fiecare zi, de luni pвnă vineri, de la 23.00 la 1.00?

R. E.: - Mi-e greu să-ţi spun. De obicei le aleg cu vreo cinci minute înainte de a începe emisiunea şi... mi-e greu să spun care e "procesul de creaţie", mă surprind şi pe mine uneori, subiectele nu sunt pregătite în nici un fel, mă duc la radio pur şi simplu, eventual îmi aleg muzica, dar nu mai mult decвt atвt, iar cвnd am invitaţi, de obicei e o reuniune foarte spontană, discuţia devine şi ea foarte spontană, nu premeditez mai nimic.

M. V.: - Despre sloganurile înregistrate. Cum le alegi, de unde le culegi, fiindcă sunt foarte diverse şi de cele mai multe ori sunt în temă, lovesc ţinta.

R. E.: - Alea sunt nişte replici din filmele romвneşti pe care, iniţial, le-au folosit nişte prieteni de-ai mei pentru semnale de post pentru PRO FM. Erau nişte semnale de post cu replici în care se vorbea de PRO FM. Eu am descoperit că replicile alea mă ajută să exprim nişte lucruri pe care nu le pot spune pe post fără să fiu amendat şi le-am decupat de acolo şi le-am tot adunat. Am o listă foarte lungă de asemenea "sloganuri" în calculator şi mă plimb prin ele (fac mai multe lucruri odată atunci cвnd vorbesc cu oamenii la microfon) şi le descopăr şi eu cu mare plăcere fiindcă întotdeauna funcţionează altfel în alt context şi sunt la fel de savuroase mereu.

Pagina precedentă 1 2 3 4 Următoarea pagină

Inapoi la cuprinsul numarului

Copyright Contrafort S.R.L.
contrafort@moldnet.md (protected by spam filter and blog promotion by blogupp)
Site apărut cu sprijinul Fundaţiei Soros Moldova