Contrafort
Fondat in octombrie 1994
Contrafort : 10-11 (72-73), octombrie-noiembrie : Interviul revistei : Gheorghe Erizanu : Cartea basarabeană între Frankfurter Buchmesse şi Chişinău (3)

Interviul revistei

Gheorghe Erizanu

Cartea basarabeană între Frankfurter Buchmesse şi Chişinău (3)

Pagina precedentă Următoarea pagină

Vit. C.: - Cum au arătat la Frankfurt editurile din România? Atât cât ai putut constata, fireşte. Evenimente, prezenţe, titluri etc.

Gh. E.: - Editurile româneşti, aproape 50 la număr, s-au prezentat foarte bine. Cred că a fost primul an când au avut un aspect atât de elegant. Asociaţia Editorilor Români şi Ministerul Culturii din România au dispus de un stand comun. Colegii noştri au organizat lansări de carte, între care şi lansarea unui CD-ROM Eminescu, a avut loc şi o recepţie la deschiderea standului de carte românească. La Editura Univers a apărut Salman Rushdie, Copiii din miez de noapte, pentru prima dată în română, volum pe care a doua zi nu l-am mai văzut: dispăruse din raft. Cred că e bine când cărţile dispar din rafturi. S-a lansat apoi un volum de dialoguri realizat de Liviu Vălenaş şi Constantin Oprişan, despre greutăţile tranziţiei româneşti în perioada 1996-2000. Cartea a fost lansată pentru prima dată în aprilie anul acesta la Bucureşti.

Vit. C.: - Să revenim în Moldova. Ce serii, ediţii noi pregăteşte Editura Cartier în viitorul apropiat? De fapt ce politică editorială aveţi? Cartier s-a remarcat nu în ultimul rând prin editarea unor scriitori tineri de la noi, deşi aceasta nu s-a dovedit o afacere prea convenabilă sub aspect financiar. Veţi continua promovarea autorilor tineri şi de ce?

Gh. E.: - Vom continua să scoatem autori tineri care scriu în limba română, în seria "Rotonda", indiferent de provenienţa lor: Chişinău, Iaşi, Braşov, Bucureşti etc. A apărut deja, în luna aceasta, noiembrie, volumul lui Nicolae Leahu Poezia generaţiei '80 - poate cel mai important studiu consacrat Generaţiei '80, chiar dacă în ultimii ani am asistat la o adevărată inflaţie de cărţi, chiar de serii pe această temă. Vom avea în curând o nouă apariţie la "Rotonda-debut". Sper să fie o carte bine primită de critica literară. Nu aş vrea să divulg numele autorului, din simplul motiv că este o persoană publică, aflată la prima carte de poezie, şi dacă îl voi convinge pe autor să nu apară sub pseudonim, atunci o voi face... neoficial. De ce continuăm această serie? O editură trăieşte nu numai din manuale, chiar dacă în ultimul timp mai mult acest gen de literatură se cumpără în Basarabia. În rest, cărţile se editează în regia autorului sau din sponsorizări. Vestea proastă este că granturile prevăzute pentru susţinerea cărţii naţionale s-au cam încheiat la toate fundaţiile. Cred că o editură se impune prin numele pe care le lansează, prin anumite titluri de prestigiu pe care le reeditează, de aceea sper ca situaţia să se redreseze. Nu ºtiu când... Seria "Rotonda" este un fel de "haute couture" al Editurii. Ştii că deşi bani aduce pret-a-porter-ul, adică modelele pentru consum larg, în istoria modei rămân doar creatorii de haute couture.

Vit. C.: - O investiţie în prestigiul editurii, dincolo de faptul că promovarea în sine a creatorilor tineri este un gest nobil şi salutar.

Gh. E.: - Aşa este. Vom continua seria de dicţionare, anume cu dicţionare pentru copii (vârsta 12-14 ani), DEI junior-Nume comune şi DEI junior-Nume proprii, de tipul Dicţionarului Enciclopedic Ilustrat. Vom scoate şi o a doua ediţie a DEI-ului "mare", o ediţie adusă la zi, mai completă, şi în plus, una mai ieftină, mai accesibilă publicului. Acest volum se va numi: Cartier Dicţionar Enciclopedic şi în perioada 15-30 noiembrie se va vinde la preţ promoţional. Vom continua colecţia "Poesis" cu 5 volume din Divina Comedie de Dante (3 volume - opera, 2 volume - comentarii), Opera poetică în 2 volume a lui Cezar Ivănescu, Opera poetică în 2 volume a lui Şt. A. Doinaş, Opera poetică în 2 volume a lui Trakl. Recent a apărut în aceeaşi colecţie Opera poetică a lui Alexandru Macedonski, care în luna noiembrie se distribuie tot la preţ promoţional.

Vit. C.: - Cum se mai vând azi cărţile în Basarabia? Aveţi o statistică a vânzărilor la noi şi peste Prut? Ai observat o anumită schimbare de gust, de preferinţe ale publicului?

Gh. E.: - Spre regret, în ultimii ani a scăzut brusc numărul de exemplare vândute. Este o tendinţă care se reliefează cu fiece lună. Cititorul are nevoie de carte bună, de carte de referinţă. Atitudinea editorului trebuie să răspundă acestor exigenţe. Tirajele au scăzut şi, respectiv, a crescut exponenţial preţul cărţii.

Vit. C.: - Cât de eficientă este publicitatea în sporirea vânzărilor, veţi investi mai mult în reclamă, v-aţi gândit la nişte modalităţi noi de atragere a publicului?

Gh. E.: - Am să vorbesc despre publicitate în raza Chişinăului, care este eficientă. Noi am iniţiat în această toamnă, în octombrie, o nouă metodă de promovare a cărţii. Un titlu proaspăt apărut în prima lună se comerciali-zează la un preţ promoţional, cu 30-40 % mai mic decât ulterior. Ideea s-a dovedit fericită: cartea se vinde destul de bine. Nu ştiu dacă această cotă se va menţine şi după scumpire, oricum, sper interesul să persiste, suscitat prin reclamă.

Vit. C.: - Editura Cartier are o atitudine corectă faţă de presa care oglindeşte apariţiile editoriale, adică obişnuiţi să trimiteţi la redacţiile respective exemplare din cărţile nou-apărute. Nu toate editurile de la noi, inclusiv cele foarte dinamice, cum se pretind ele, înţeleg să cultive relaţii cu presa.

Pagina precedentă 1 2 3 4 Următoarea pagină

Inapoi la cuprinsul numarului

Copyright Contrafort S.R.L.
contrafort@moldnet.md (protected by spam filter and blog promotion by blogupp)
Site apărut cu sprijinul Fundaţiei Soros Moldova