|
gellunaum de la o vârstă încolo omul îşi adulmecă umbra ca un copil lasă să i se odihnească lumina în palmă zile întregi stă nemişcat la fereastră şi priveşte spre gara de trenuri de unde ar trebui să vină poeţii tineri - leo, simona, dan şi învaţă să reproducă liniştea lui interioară de care nu se mai teme aproape deloc
uneori se aşteaptă pe sine - vede mai mult decât ar putea el înţelege ascultă muzică - când plouă pune trompetele lui Handel şi aşa se retrage în materia secretă a viselor sale
când revine e întotdeauna bucuros - aşa pare - şi spune ceva care mai temperează solemnitatea discuţiei noastre de pildă: "eu n-am tras nici un foc de armă în război/ am mers cu calul meu flămând şi slăbit prin Basarabia până în Rusia/ mi-era frică şi milă/ am făcut şi o gripă nervoasă/ şi medicii - încurcaţi - au recomandat să fiu lăsat în pace"
"un poet nu omoară pe nimeni niciodată ceilalţi îl omoară pe el" - spune zâmbind şi se retrage din nou în materia secretă a viselor sale
ziua memoriei la Ypres ziua memoriei aşa i-am spus tristeţea mocnea sub fiece secvenţă câţiva (poate scriitorii gruzini) improvizaseră un cor şi cântecul imprima chipul acelor locuri
mai era ºi o nemãsuratã poezie a aºteptãrii: tinerii desculþi în iarbã învãþând meditaþia i secretul ruginii... fetele care duceau hârdaie cu apã într-un oc numit al tãcerii... apoi muzeul războiului în care coşmarul încremenise: vocile celor ucişi ca un refren al acestui secol poezia lui Francis Ledwidge care nu mai salva nimic
mai târziu, înspre seară am mers să ascultăm troparul
citatul nocturn existau uneori nopţi lungi şi liniştite (o linişte abisală, inflamată de conotaţii - îmi amintesc) când ne întâlneam cu noi înşine şi încercam - dintr-o revoltă a naturii noastre răbdătoare - să descoperim răul din peisaj
aveam aşa un impuls bovaric eram dinamici şi plonjam disperaţi-curajoşi în geografia mizeriei... multe aflam... încărcam totul cu grijă - grija celui care va mărturisi - într-un tren şi urcam spre soclul speranţei...
să ştii că nu-i totul pierdut ne spuneam, încurajându-ne există în răul acesta imens şi un loc pentru bine uite o sentinţă frumoasă zicea Ioana şi cita: "iubirea are o singură definiţie posibilă: este a îmbătrâni împreună şi a te emoţiona de ridurile care se scriu pe figura partenerului tău. altceva nu este iubire..."
apoi tăceam şi era din nou o linişte prevestitoare timpul lucra (ne lucra nemilos) puneam muzică, evident preclasici noi fiind genul de sensibilitate care lăcrimam discret ascultând Albinoni
după-amiază la Riga să ai răgazul unei contemplări cum o igienă a sufletului
în vale curge domol râul Daugawa peştii respiră la mal ca-ntr-o poveste copiii lui Leons îi hrănesc cu cocoloaşe de pâine se hârjonesc şi cântă-n letonă
stau singur în pacea silvestră a unei cabane (cum îmi respect protocolul singurătăţii mele orgolioase!) ascult cânturi gregoriene citesc din scrisoarea naivă a prietenului meu monegasc Domenico şi mă gândesc la triste şi dulci nimicuri (de pildă la cele trei viteze ale Europei pe care Moldova mea nu le prinde nicicum)
e o după-amiază de duminică la Riga cutia neagră a vieţii înregistrează acum un urlet metafizic
uneori bucuria simplă uneori bucuria simplă de a vorbi cu cineva care te ascultă simţi aşa de parcă se retrag toate otrăvurile şi nu te mai enervează nici ideea că a scrie despre rău a devenit un snobism ce multiplică abnorm coşmarul
apoi ploaia care spală cenuşa zilei plouă odihnitor şi putem din nou respira e atâta linişte şi împăcare încât aud cum partitura sufleţelului îmi invadează poezia şi el n-are ce căuta acolo
3 februarie melancolii care-mi privilegiază reflecţia privesc fotografia tatălui meu plecat dincolo seamănă cu Peter O'Toole - acelaşi zâmbet mrat şi ironic de parcă ar şti ce mi se întâmplă
aş vrea mult să mă întrebe ceva astăzi însă morţii ne umilesc prin indiferenţă
poligon 2001 la început n-au regizat nimic cadrul natural era tocmai potrivit era frig, bătea vântul şi era întuneric noi trăiam programaţi pe coşmar număram morţii, le puneam câte o lumânare aprinsă în gură, fumegau cu restul lor de suflare ascunsă în trupuri şi se răspândea o lumină ca într-un film despre o supremă tragedie colectivă
rămâneam încă destul de atractivi pentru cei care veniseră să ne vadă doar mici şi neînsemnate schimbări de decor ne ceruseră "e prea multă lumină, mai stingeţi un mort!" ne strigau sau: "să fie firesc, că se transmite în direct pe CNN" şi uite aşa noi ne trăiam viaţa şi ei ne filmau
|