|
Mi se pare un titlu de carte foarte potrivit acesta, Evadare din frescă (Editura Cartea Moldovei, 2008), prin care Marcela Benea revine în actualitatea literară după o absenţă de două decenii. El surprinde, exprimă în limbaj metaforic un eveniment cât se poate de palpabil, ai cărui martori suntem: o poetă, una dintre cele mai înzestrate pe care le-a avut vreodată literatura română din Basarabia, îşi redescoperă vocea, îşi descătuşează propria-i poezie, evadând din imaginea statică, alimentată uneori de legende, în care a fost fixată la debutul său. Revenirea, chinuitor şi îndelung meditată, amânată de îndoieli şi de teama eşecului, este anunţată de poetă chiar de la primul vers al cărţii: „Acum ştiu că sunt vie,/ îngerul meu păzitor s-a trezit în sfârşit –/ aud nuiaua lui de argint cu putere lovind/ ale morţii lacome mâini:/ pe mine mă apară./ De mine în mine însămi izolată mereu,/ bolnavă de-ale copilăriei copleşitoare amintiri...” Sau alt fragment din acelaşi poem: „Poezia e în cărţile altora,/ pasărea-liră etalându-şi penajul/ pe pagina albă ca într-o grădină regală,/ Niagara e poezia, visata cascadă/ pe care nu am văzut-o,/ boala de care mă bucur,/ invocare fără sfârşit,/ anotimp profund din care/ nu vreau să mai plec,/ potop de cuvinte, legate ameţitor între ele,/ viaţă fără de moarte,/ gura lui Dumnezeu vorbind întotdeauna în versuri.” (Despre mine, poezie, poeţi şi alte lucruri – în loc de prefaţă – pag. 5). Tonul confesiv şi disponibilitatea pentru meditaţia gravă pe care le aflăm în poemul de deschidere al cărţii – un poem de factură etică, care urmăreşte relaţia complexă cu propriul scris – se regăsesc, copleşitor, şi în restul paginilor. Este ceea ce impune şi domină în primul rând la lectura poemelor scrise de Marcela Benea. Nimic frivol, la întâmplare – stările emoţionale pe care poeta le pune în scenă sunt bine filtrate de zgură, de impurităţi şi, mai ales, de orice efect fals-sclipitor. Ca în acest excepţional poem cerebral, estetizant, livresc, în care dramatismul se insinuează printre rânduri: „Strigăte – nu sunt de bucurie,/ umbre – nu sunt ale zilei,/ şoapte – nu sunt de dragoste –/ drum îmbrăcat de pericole./ Iar când un trecător rătăcit,/ îngrijorat, întreabă/ Încotro s-o apuce,/ o mână tremurătoare/ scrie pe cenuşa trotuarului: Kafka.” (O mână scrie: Kafka – pag. 12).
Poezia Marcelei Benea din această a treia carte a sa, la fel ca în precedentele (Zestre, 1974 şi Poveste neterminată, 1988), este una elaborată, şi asta în sensul că observi răgazul cu care priveşte autoarea lumea, oferind imagini distilate şi – ceea ce preţuiesc foarte mult – idei poetice clare. Evadare din frescă nu consemnează, după părerea mea, o ruptură cu propria-i manieră de a scrie a poetei, ci înregistrează, cum e şi firesc, o evoluţie calitativă în interiorul aceleiaşi formule, o aprofundare a unor teme pe care le mai abordase. Găsesc în acest volum o „amprentă” stilistică proprie Marcelei Benea.
Autoarea exploatează discret biografismul şi lasă să intre în unele poeme, poate prea mult, un topos bucolic, pe care îl descrie într-un limbaj simplu, prozastic, refuzând calofilia. Poemul din care voi cita este, într-un fel, exemplul a ceea ce recomanda Borges – „ ...un poet trebuie să trăiască din amintiri” – : „Dar toate sunt bune:/ uşa-i deschisă – semn de-aşteptare.../ Casă a copilăriei,/ deşi mai bătrână acum,/ tot cicoare-nflorită pe verde/ covor de lucernă rămâi –/ un salt înapoi dacă-ai face,/ unul, de bucurie,/ când de moarte încă nu erai însemnată,/ când ziua ploioasă era/ numai de lumină a roadei,/ dar nu de mâhnire.// Uşă deschisă, troscot prietenos,/ ce înmoi zgomotul paşilor,/ dacă absenţa celor dragi/ nu ar umbri lăuntrul,/ locul gol, rănile crude,/ încă netămăduite,/ ce început de vară ar fi,/ ce râs voios de copii/ (...) Şi timpul, pironit în loc ar rămâne,/ şi veşnicia, cu blânde, nesfârşite braţe,/ îndelung ar cuprinde/ un colţ al lumii, binecuvântat.” (Acasă, la Văratic - pag. 87)
Intelectualismul poemelor scrise de Marcela Benea este unul moderat şi onest, autoarea nu-şi exhibă erudiţia şi nu-şi filtrează cultural, literaturizant demersul artistic. Numele celebrităţilor literare care apar în carte sunt puţine, dar credibile: Borges, Marquez, Sorescu, Rimbaud... Marele argentinian, cel pentru care „toate simţurile îi erau vedere”, se pare că e autorul favorit al poetei: „ ...Cuvântul, orbitor şi proiectat în infinit, ne absoarbe:/ pe Borges – celălalt/ şi pe mine, care „îmi îngădui să trăiesc,/ pentru ca Borges să-şi poată plăsmui literatura”,/ dar faptul cel mai real şi convingător,/ ce dovedeşte că suntem inseparabili este/ că amândoi am răsfoit/ şi am mângâiat cu înfrigurare/ aceeaşi Carte de Nisip.” (Un poet, poate Borges - pag. 68)
Poezia Marcelei Benea din această carte are uneori accente de rostire ceremonioasă, de un romantism naiv, ingenuu. Trebuie să fii deschis – şi asta încerc să fac întotdeauna – mai multor vârste de lectură pentru a parcurge aceste versuri, care îşi au probabil rostul lor, poate că sunt de neevitat în economia unei cărţi. „Trup rămuros înflorind/ chiar din prima secundă a primăverii,/ maci, răspândiţi prin finele vene,/ cu petale de jar îmbrăcaţi,/ voi cântaţi necontenit/ şi nu mă lăsaţi să adorm?/ Prieteni de joacă, vă întreb şi pe voi,/ nopţile voastre seamănă cu nopţile mele?/ Zilele voastre au tresăriri de trandafiri/ la fel ca zilele mele? (...)” (Adolescenţa - pag. 15)
Marcela Benea este memorabilă în poemele scurte, cu structură aforistică, concisă. Iată unul din multele exemple pe care ni le oferă cartea: „Cineva mi-a mărturisit lucruri oribile despre oameni şi viaţă./ Pe acesta nu-l va uimi niciodată un poem ce deplânge o vagă şi îndepărtată suferinţă din dragoste.// Mi se face ruşine...// Pe conştiinţă, onestul Rimbaud e o apăsare latentă.” (O apăsare latentă - pag. 64)
Şi în această carte Marcela Benea îi dedică un frumos poem lui Leonard Tuchilatu – poetul decedat prematur, una din marile promisiuni ale poeziei basarabene, pe care autoarea l-a cunoscut îndeaproape. E o pagină memorabilă din istoria afectivă a literaturii noastre: „Ţi-am trimis noua adresă a ploii:/ somnolenţa zilei, plictisul cuiva,/ străin de suferinţă şi dragoste,/ răpăie leneş pe plaja pustie;// din larg, sirena vaporului/ ce va acosta/ lângă ţărm, anunţă imprevizibilul,/ dar întâmplările-acestea sunt ale altora –/ tu nu vei asista la depuneri de flori,/ omagieri şi recitaluri în serie –/ durerea ta a fost adevărată.// o faţă tristă nimic nu-i adaugă.” (O faţă tristă – pag. 71)
Credinţa, invocarea lui Dumnezeu şi a divinului este una din temele esenţiale ale acestei cărţi. Nu citez de această dată, nu „deconspir” miracolul, pentru că e prezent aproape în fiece poem. Este o rugăciune credibilă, nederanjantă, fără note false, ce conferă putere poeziei scrise de Marcela Benea, în încercarea de a contrabalansa tragismul existenţial. O spune chiar ea, discret, în finalul unui poem: „ ...o singurătate întotdeauna pregătită pentru miracol”.
Poemul care mi-a plăcut cel mai mult din această nouă, mult aşteptată carte a Marcelei Benea – pe care o recomand cu bucurie şi încredere –, se intitulează Acolo, de unde eu vin... Un frumos poem de dragoste, despre devotament, credinţă şi puterea, harul de a te jertfi. Îl reproduc integral, ca un exemplu de armonie între gând şi cuvântul scris: „Nu am vrut să adoarmă tristeţea/ în cearşafuri scorţoase şi reci –/ i-am pus flautul nopţii la tâmple –/ melodii suave, duioase,/ să dezmorţească chipul amorf./ Nu am vrut nici tu să rămâi/ cu umbra trasă în jos peste gânduri –/ alb e ţinutul de unde eu vin/ de ninsori de cais/ şi bucuria e blândă.// Acolo, de unde eu vin,/ în pumn de cenuşă răsare iubirea,/ ciocârlia străpunge ochiul divin/ şi Dumnezeu nu se supără.”
|