|
Aştept...
Aştept să treacă şi anul ăsta, zic, şi gata.
Iar până acum tot aşa:
am împărţit anul, lunile, săptămânile,
zilele, orele,
jumătăţile de oră, minutele
între o aşteptare şi alta.
Mai întâi întind timpul (trag tare de el)
între sărbători –
nu contează ce fel de….
După Anul Nou aştept să vină martie,
apoi Paştele, apoi să vină vara,
apoi să treacă vara,
apoi 1 septembrie (încă nu mi-am pierdut
obişnuinţa de a începe
măcar imaginar anul de învăţământ), apoi
să treacă toamna,
apoi să vină Crăciunul, apoi…
Iar timpul dintre sărbători îl împart
în zile de naştere (am o memorie bună
la cifre),
astfel, fiecare zi îmi aminteşte
de cineva anume
şi aştept ziua următoare ca pe
o mare promisiune.
De abia cum începe ziua de muncă,
aştept să vină ora prânzului, apoi cina,
aştept poate să vină cineva.
Aştept afară, aştept în birou, aştept când vorbesc, aştept când merg, aştept când
sunt la ţară,
aştept când sunt la oraş, aştept când
mănânc, aştept când mi-e foame…
De când aştept am şi uitat ce anume aştept.
Mai aştept să treacă şi anul ăsta, zic, şi gata.
Ce-au făcut, roabo, cu viaţa ta?
E înfricoşător să fii femeie
şi să auzi cum îţi clănţănesc dinţii în gură
de teamă să nu sfârşeşti urât.
Nici nu-ţi vei putea bea vinul până la capăt
căci se vor uita la tine cu neîncredere.
La început îţi vor spune că eşti frumoasă
dar numai la început,
căci peste un timp nici măcar tu
nu te vei recunoaşte.
Ce-au făcut, roabo, cu viaţa ta?!
Te-au închis cu zeci de lacăte
şi ţi-au întors visele pe dos.
Ţi-au spus că Parisul e un loc al plictisului,
că în India înfloreşte mizeria,
în America – prostia, în Japonia –
indiferenţa,
în Germania – lăcomia...
iar viaţa ta aici e, pur şi simplu, raiul pe
pământ.
Însă locul acesta pentru tine demult
e o închisoare fără uşi şi fără ferestre.
Când crezi că ai ieşit din ea, ştii bine
că te-ai minţit cu bună voie
(minciuna e singurul mijloc de refugiu).
Mănânci pâine „Codru”şi plângi.
Mănânci pâine „Codru” şi râzi.
Asta e toată viaţa ta. Asta e toată
libertatea ta.
Când te vor întreba când, nu vei
şti să răspunzi.
Iar de te vor întreba unde, nici atât nu
vei şti
căci demult nu ai mai văzut soarele.
Iar când închizi ochii, ai senzaţia că
ai încremenit de secole într-o mare
Statuie a Libertăţii
pe care o torturează cu privirile lor
toţi călăii lumii.
Ceva important
Merg printr-un oraş plin cu oameni
şi vreau să le spun ceva –
ceva important.
Dar nimeni nu mă întreabă nimic.
Trec nepăsători pe alături,
nici nu mă observă.
Eu însă repet în minte ce am de spus.
Merg şi repet
(drumul e nesfârşit, ca memoria).
La început era o poveste lungă
cu personaje ciudate, cu întâmplări
prevestitoare
de lucruri frumoase, dar acel „ceva”
se pierdea nu ştiu cum
printre detalii şi case.
Însă nimeni nu mă întreba nimic.
Am redus totul la o frază,
cântărind fiecare cuvânt,
fiecare pauză care îşi cerea
dreptul la viaţă.
O formulam în mintea mea
de mii şi mii de ori
şi parcă-mi suna bine.
Eram entuziasmată că sunt
purtătoarea unui asemenea mesaj
care, odată spus, va face minuni.
Dar nimeni nu mă întreba nimic.
Atunci, am tăiat şi am tăiat din cuvinte
până am ajuns la cel care dezvăluia
esenţialul.
Mi-era şi teamă să-l rostesc, chiar în gând
să nu-i denaturez sensul,
să nu-l uzez ori să nu-şi piardă cumva
misterul.
Aveam mari emoţii pentru clipa aceea…
Însă nimeni nu mă întreba nimic.
Acum acel ceva şi-a pierdut conturul.
Nu ştiu cum s-a făcut că l-am uitat.
Nu-i mai pot desluşi literele,
nici măcar vocalele.
Îi simt doar dogoarea şi nervii.
Şi doar din când în când îmi trimite
câte-un semnal fulgerător
în regiunea frunţii.
Aş încerca să-l spun aşa
cum îmi vine –
printr-un strigăt sau
printr-un oftat prelung.
Dar nimeni nu mă întreabă nimic.
Azi cineva ţi-a aruncat un zâmbet...
Lumina zilei îţi dă de veste.
Îneacă-ţi bucuria în lacrimi,
căci ceva adevărat tânjeşte după tine.
Averea ta e o grămadă de mărunţişuri
risipite –
alaltăieri ai găsit un nasture vechi de la
haina unui om,
iar tu crezi că ai întâlnit omul.
Ieri ai descoperit printre lucruri o jucărie
stricată,
iar tu crezi că ai regăsit copilul.
Azi cineva ţi-a aruncat un zâmbet,
Iar tu crezi că i-ai văzut
sufletul.
Îneacă-ţi bucuria în lacrimi,
căci ceva adevărat tânjeşte după tine.
Scurt mesaj de dragoste
Vreau să-ţi spun ceva important:
tu eşti singurul care ştii
cum să deschizi uşa.
Ne vedem mâine!
Iată, stăm unul lângă altul
dar visăm încă la clipa
când ne vom întâlni.
Privim cu jind înainte,
ne uităm încrezător înapoi
dar, nici urmă de noi.
Tu ai negat iubirile mele.
Eu am negat iubirile tale.
Şi acum ce facem?
Tu vii hoţeşte dinspre anii mei,
eu vin tiptil dinspre anii tăi,
ne plasăm undeva la mijloc
şi stăm aşa: muţi şi goi.
Până acum am gândit atâtea
cuvinte şi atâtea scenarii
cu timide atingeri de mâini,
cu gesturi tandre şi lungi îmbrăţişări
nimic din toate astea.
Privim prostiţi înainte,
căutând nu ştiu ce înapoi,
şi aşa stăm unul lângă altul
până ne plictisim de stat
şi de noi.
Apoi ne ridicăm,
ne scuturăm uşurel de praf,
facem câte-o reverenţă şi plecăm
tu – înspre anii tăi,
eu – înspre anii mei.
Salut! Ne vedem mâine!
Unde e corectorul?
pentru E.L.
Ştiu, nu sunt un corector bun.
Chiar dacă m-am străduit – de când mă ştiu – să respect, pe cât e posibil, toate regulile (de circulaţie, de conduită, de stil, de
gramatică;
ale bisericii, ale instituţiilor unde am lucrat, ale fumătorilor şi băutorilor de cafea, şi tot
aşa mai departe)
cel mai puţin respectând propriile-mi reguli
şi asta doar în folosul comunităţii.
Dar, cu toate la un loc, nu ştiu cum se face
că întotdeauna greşesc.
Am greşit când mi-am ales haina, oraşul,
meseria, partidul, ziua pentru meditaţie,
anul debutului în dragoste etc., etc.
Adică am greşit tot
traseul de la un capăt la altul,
iar prin faţă, drept dovadă, mi s-au defilat mereu marile succese în ale corectitudinii.
Acum chiar nu mai ştiu de care reguli să mă ţin, de ale cui şi din ce scripturi să învăţ, căci simt cum zi de zi mă scufund tot mai mult în greşeală, tot mai mult şi mai mult,
de parcă aş fi eu însămi
o mare greşeală a timpului.
Ginghador
Am un singur loc pe lumea asta unde
vreau să ajung – Ginghador.
Acolo nu e ca aici
sunt sigură de asta.
Nu, nu ştiu aproape nimic despre
Ginghador.
Am auzit doar că odată ajuns acolo
nu mai vrei să mergi
nicăieri.
Anul împrejur toţi oamenii locului
mănâncă doar fructe exotice şi umblă
prin oraş
în vârful degetelor ca nu cumva să trezească
duhurile rele de prin preajmă.
Mai ştiu că acolo se poartă obligatoriu
voia bună şi
e timp doldora de trăit.
Vă rog mult, un bilet la clasa întâi până la
Ginghador.
Atenţie, se închid uşile!
Te rog,
fă paşii mai mici
şi deschide mai atent uşa.
Ai putea să-mi trezeşti morţii,
scumpii mei morţi
şi nu se cuvine.
Încă din faşă i-am crescut
în cea mai rotundă linişte –
i-am legănat, i-am pieptănat
şi i-am spălat fără nici cel mai mic şopot.
Am căutat doar să nu le fie frig,
foame şi sete.
În rest, dorm neclintiţi.
Nu, nu aş putea să mă lipsesc de ei,
sunt sânge din sângele meu,
carne din carnea mea.
S-au născut bastarzi, din marile mele
spaime,
din pământul gras pe care-l mâncam lacom
în copilărie,
din dorinţele mele târzii, înăbuşite cumplit
sub plapumă.
Astăzi, iată-i, deja sunt mari, cuminţi şi
deştepţi
şi atât de luminoşi, încât mă văd prin ei ca
în oglindă,
chiar mai mult – prin ei îmi văd chipul de
peste 1000 de ani.
De teamă să nu le tulbur somnul şi tihna,
umblu desculţ prin casă, pe străzi,
vorbesc în şoaptă sau nu vorbesc deloc
şi mă ascund în zone întunecoase.
Doar seara târziu, în somn,
îmi dezgolesc uşor umărul şi sufletul
şi le cer o mângâiere, o singură mângâiere,
care, ştiu exact, va fi una adevărată.
Căldura înmiresmată a atingerii lor mă
înfioară,
e ca un dulce delir înainte de... ...sssssssssssst, acum intrarea e interzisă!
|