zile stranii
după mine
frigul şi umbra verde
ca un muşchi pe zid
nimic serios
ca înţepătura uşoară în piept
ca un deget murdar dus la tâmplă
părul mai mare
cu fiecare zi
atunci când vreau să vorbesc
îmi intră în gură
când vreau să iubesc
îmi intră în gură
gura plină de păr
nu ştiu cum e
eu am uitat cum se face
dar dacă soarele se ridică pe cer
în fiecare zi
- fiecare zi trebuie să fie caldă –
eu spun moarte
inima sufletul creierul stau
în mine ca într-o baie caldă
eu spun moarte
şi noi ieşim în oraş
aşa în stradă la staţia de troleibuze
lângă un detaşament de carabinieri îmbrăcaţi în galben
care vor să plece departe şi sunt veseli
părul îmi dă în ochi
părul ne dă în ochi la amândoi şi nu vedem nimic în jur
de parcă am fi murit
aşa multe filme de dragoste
dau la televizor când afară e vreme urâtă
noi putem fugi de acasă
să nimerim sub maşină
fiindcă e vântul rece
şi noi avem capetele descoperite
şi nu vedem nimic înainte
norii
norii au acoperit duminica
cerul şi apa au închis-o pe toată casa
trebuie să mă curăţ de gândurile astea eu
îmi mângâi perna şi dau la o parte
gândurile
zilele frumoase trăiesc în cer
lângă Dumnezeu
şi numai lumina
pregăteşte-te să te simţi bine
asta poate ucide
închide mai repede ochii şi
gândeşte-te la ochii tăi
ca la 2 şobolani otrăviţi târându-se
la adăpost
încercând
din ultimele puteri
să-ţi pătrundă craniul
ce vezi în ochii mei
ce vezi în ochii mei
nu vorbi cu mine
ce vezi în ochii mei
Jurnal
050207
mă trezesc. ziua a început soarele e deasupra
încerc să văd în mine lucruri calde. sângele curge
bine. sunt singur. bine. şi cheia e în uşă
bine. orele când nimic nu se mişcă. bine eu îmi aleg orele.
eu desenez cranii eu desenez dragostea. mai bine singur.
aşa. e greu să opresc. e bine. de ce când dormi e altfel.
sau poate aşa. altcineva în locul meu – din răsputeri cu picioarele în cap
într-un loc retras şi să îngheţ până se luminează
cu ceafa într-o băltoacă vâscoasă şi caldă
să mă doară totul să fiu dedesubt să nu opun rezistenţă
altfel
nu mă opreşte nimeni să vă ucid pe toţi
060207
să adorm cu gândul la copilul nostru
care nu e un copil de ciment
să adorm în vocea ta ca un fluture
primăvara face cu mine lucruri minunate.
să le simt în mine. să le simt în tine. să nu putem sta în casă
primăvara oamenii se îndrăgostesc
070207
eu adorm şi mă trezesc în fiecare zi
eu adorm şi mă trezesc cu toţi oamenii
ca o maşină
băsmăluţa e plină de sânge
ca o maşină
totul se vede
nu mai am pe nimeni alături
în geam stă o pădure şi îmi acoperă soarele
aşa sting lumina care mai este
şi mă dezbrac de tot
iată frigul iată corpul meu iată
tot ce am astăzi
de nu ar fi aşa de urât o fiară se pregăteşte
să sară din el
iată corpul meu se pregăteşte să moară
o fiară de care să pot spune iată prietenul
meu iată soarele a răzbătut
totul se vede
mâinile sunt cu mine picioarele sunt cu mine
umerii mei îngheaţă gâtul meu tremură
capul meu e o bucată de gheaţă în care se vede
cum creşte iarba şi se întinde după vântul
din primăvară
dar mâinile mele sunt cu mine şi totul se vede
mâinile mele leagănă un ciocănaş rece
mâinile mele cresc din umerii aceştia
să mă îmbrac în fier să mă apropii de apă
să mă îmbrac în aur să mă ascund sub pătură
să ies gol afară şi afară să înflorească
aşa e numai mirosul de sânge când traversez strada
mirosul de sânge din copilărie când
corpul meu încăpea sub masă sau în dulap
sau în sertarul cu lucrurile ascunse de mama
când era puţin
de îmbrăcat de hrănit de purtat în braţe
mirosul de sânge când m-am tăiat într-o dimineaţă
la gleznă şi fugeam acasă
până la uşă cu o şuviţă de sânge după mine
cu el vreau să adorm repede într-o lume frumoasă
plină de oameni care să mă iubească
nimeni nu mă poate proteja nimeni toată dragostea
şi pătura peste corpul meu ca peste o groapă adâncă
dacă pun în foc 2 degete ele vor arde
dacă duc spre inimă 2 degete ele vor arde
dacă îmi tai 2 degete ele vor arde
- nimeni nu mă poate proteja –
noaptea se vede mai bine
aceasta este casa mea şi culcuşul fiarei
unghiile cresc părul iese din piele
numai lacrimile nu
(după ce totul s-a terminat, parcă nu mai rămăsese nimic în noi. şi eu m-am simţit rău după asta. eu am supărat-o foarte tare pe o fată. ea a rămas singură în toată sala (aşa trebuia, de fapt nu aşa trebuia, trebuia să rămână un băiat din rândul 4, dar fetele astea, erau 2 în rândul 5, nu vroiau să meargă pe scenă, aşa că nu aveam încotro şi am decis că ea, una dintre ele, va fi omul meu. eu să mă aşez lângă ea şi să citesc, neacordându-i nicio atenţie). ceilalţi oameni erau scoşi pe scenă unul câte unul, până a rămas doar fata aceea. şi eu am urlat lângă dânsa, şi când urlam mă gândeam la ea, cum îşi închide ochii de spaimă şi îmi era milă şi mă simţeam aiurea, fiindcă trebuia să-mi rup coardele, trebuia să fiu violent, trebuia să fac asta cu un posibil cititor de-al meu. şi după asta am rugat-o să mă ierte, dar nu cred că m-a iertat, ea pur şi simplu s-a ridicat şi a plecat. şi mi-a spus că e obişnuită cu aşa ceva. nu ştiu dacă poezia trebuie să fie violentă cu cititorul, să controleze cititorul, asta rămâne de văzut, dar un lucru e clar pentru mine: după o asemenea experienţă eu voi fi atent cu cititorul meu. atenţia unui om puternic ţinând cu grijă în mâinile lui zdravene o floare gingaşă.)
Alex Cosmescu
(mă duceam la serviciu seara)
mă duceam la serviciu seara. am văzut cum
se sărutau. fata s-a ridicat
de pe bancă a vomitat
direct în coşul de gunoi.
îmi împletesc barba. respir încet
*
dacă aş face un film din
ziua mea de ieri aş alege nişte
secvenţe lungi
: îi explic lui gabi pe mess de ce
nu mă pot iubi (but careful careful
there lies my passion hidden)
: mă întorc de la serviciu
aud dintr-o clădire un vuiet straniu
mă aşez pe trepte ascult un sfert de oră
*
când m-am trezit
durerea sărea dintr-o
tâmplă în alta. o minge de ping-pong.
am aşteptat în bucătărie. 2 ore.
unghiile zgâriau masa
*
aşezat pe pervaz îmi sprijin omoplaţii de perete
mâinile tremură exact ca atunci când
voiam să-ţi spun /
varul de pe pereţi se crapă încet
*
(când am ieşit împreună la mijlocul filmului, să fumăm, m-am aşezat pe podea, am început să mă uit la bluza ta. îmi ziceai să nu mai fiu aşa trist / îmi spuneai că trebuie să facem ceva / îmi rodeam unghiile şi-mi repetam în prostie ‘vreau să-mi atingi faţa, vreau să-mi atingi faţa, vreau să-mi atingi faţa’)
îmi trag mânecile peste degete
genunchii la gură
trebuia să ne radem în cap împreună
atunci
*
la suprafaţă simplitate
dar acul ăla trece prin piele
lasă un model
o schemă exactă
să ştiu ce-mi dă plăcere :
cum se întâmplă. liste peste liste.
mă stresează / mă mângâie.
*
lumina dădea peste mine din toate părţile
mă izbea ca o maşină condusă în viteză.
la un colţ de stradă un tip îi oprea pe toţi
îi întreba chestii. se clătina.
m-am aşezat pe trepte / geanta pe umăr / cei care
trec pe alături sunt prelungiri ale aerului.
îmi lipesc limba de cerul gurii. o încordez
*
vreau să stau mult timp
la un colţ de stradă în frig
să mă sprijin de un perete
până lumea care trece pe alături
mă va confunda cu el
să îmbrăţişez un stâlp de metal
*
ne povestim lucruri fără importanţă. capetele
aplecate deasupra ceştilor de cafea.
am pierdut tot ce conta pentru noi cu
3 ani în urmă. nici asta nu ne afectează.
să fim mai bine atenţi la cutele postavului
de pe masă. să-i zâmbim în răspuns chelneriţei
*
îmi caut bricheta în toate buzunarele – de la
geacă blugi hanorac – apoi încă o dată. în aceeaşi ordine
până dau de ea în sfârşit. îmi place să uit şi
să pierd lucruri. de la un timp
mă opresc zilnic la câte un colţ de stradă. nemişcat
ascult cum vorbesc între ei. nu mai înţeleg
decât maşinile. vuiesc una după alta.
*
m-am întins pe pat
tremur / apuc strâns pătura
ascultă cum vuiesc maşinile
una după alta
cum ploaia loveşte acoperişul
aproape să-l spargă
aş vrea să tremurăm împreună
(în intervenţia mea de la Personajele Poeziei Tinere 1 am încercat să fiu ‘personajul autist’ al acestui event. mi-am citit textele în spatele scenei şi cu spatele la public, aşezat în faţa unei oglinzi în care publicul putea să-mi vadă faţa.
aveam în urechi nişte căşti vechi de calculator, în care cânta trip-hop-ul pe care îl ascult de obicei. căştile erau atât o extensie cyber, cât şi un instrument care m-a ajutat enorm la lectură – în construcţia unei voci mecanice şi albe, dar suficient de puternice. adică ceva similar cu vechiul exerciţiu al lui Demostene, care, pentru a se învăţa să vorbească tare, se ducea pe malul mării, ţinea în gură pietricele şi încerca să depăşească în intensitate zgomotul valurilor)
Vlad Gatman
boalagatman
în această stare pot fi numai
eu numai tu adică numai eu
nu ştie nimeni despre asta
nu te poate lecui nimeni
să vezi să ai mâini şi
picioare sănătoase să auzi
să fii puţin fericit şi
foarte trist să faci ce vrei
azi în drum spre facultate
într-o mână o cană de ceai
în alta o ţigară 4ever
pe un afiş era scris
viitor garantat
în mintea mea gatman
după asta m-am ras în cap
să merg acasă să mă vadă mama
să mă înjure tata
să mă întrebe toţi dacă fac armată
să tac şi să râd în oglindă
nervii ghiorăie
în capul lui debilu’
parcă ghiorăie nervii
talamusul zvâcneşte
ca o inimă de iepure_şchiop
iar tu citeşti şi poate simţi...
inima lui debilu’ bate în tine
priveşte-mă ‘n ochi - nu te doare?
asta înseamnă să vezi în fiece zi
cerşetori cu ochi mari cât două CD-uri
sau cât unul singur
şi în ele să vezi
spitalul de filozofie
oamenii cântau
în casa ceea albă
ziduri albe halate albe
dinţi galbeni şi negri
fiecare avea cântecul lui
trist despre dragoste
despre viaţa lor moale
acum stelea cântă despre mine
eu zâmbeam stelea
e debil dar nu e debilu’
debilu’ nu poate cânta toţi
debilii cântă
oamenii ceia au uitat de mama
au iutat de ei eu am uitat de mine
stelea mă întreabă dacă vreau să-mi cânte
eu şuier şuier stelea face
mmm mmm mmm
apoi a venit o fată frumoasă mmm
lângă mine mmmm
debilu’ râde
debilu’ când era mic
o iubea pe mama
debilu’ ştia că mama va muri
debilu’ plângea şi sugea ţâţa mamei
debilu’ e mare şi plânge
debilu’ vă iubeşte pe toţi
debilu’ plânge când vă vede
debilu’ vrea să moară în troleibuz
căminul & strada coca_ina
când mergem la cămin
nimeni nu ne poate opri
scopul e mai puternic decât...
acolo ne aşteaptă goşa
el ne iubeşte
toate fetele sunt
frumoase şi deştepte
mai ales când bate vântul
şi fustiţele dau semnal de acces
noi nu avem bursă nici fericire
noi am găsit fericirea pe strada coca_ina
aici ne eliberăm de gânduri
rele şi o luăm de la început
trezeşte-te
uneori vreau să-ţi demonstrez
că pot da formă lumii
aşa cum ţi-ar place ţie
eu nu mă tem de oameni
când mă priveşti - asta spune totul
rămân mic tu tresari - părul meu ciufulit
luna luminează atunci dormitorul eu râd
“trezeşte-te trezeşte-te somnorosule
azi la prima avem examen dă-mi o ţigară”
ea zâmbeşte mai frumos decât debilu’
“mâine ne vom despărţi”
şi lumea s-a făcut un cerc
în apa lacului “Valea Morilor”
unde lebedele au ochi ca ai ei
unde eu arunc pietre
când mi-e dor când mi-e dor
pe tine te iubesc numai
pe masa aceasta
se află moartea fiecăruia
cu miros de salam
lângă masa aceasta
se află patul iubitei mele
ea mă aşteaptă cu picioarele
desfăcute ca şi cum ar naşte
când vine cineva iubita taie
felii din acest salam şi mâncăm
dacă te doare inima ieşi afară
noi vom mânca restul
când în camera aceasta
se face noapte somnul miaună
gândurile se rostogolesc
toate gândurile în părul iubitei
şi nasul meu lângă urechea ei
tu ai iubită
inelul iubitei mele miroase a salam
mă întreb dacă eu aş fi femeie
iar dânsa ar fi bărbat
mă întreb dacă aici
nu ar exista salam pat noapte
dacă tu n-ai citi acest poem
iubita mea
cuisăispunteiubesc
e aşa de simplu când
trec domnişoarele pe alături
când le saluţi şi ele râd
şi-s frumoase
eu-s singur tu pleci
acasă le desenez din memorie
pe pereţii camerei mele
eu în mijlocul camerei mele
nimeni nu mă trezeşte dimineaţa
când fac flotări
spun blondă brunetă şatenă
domnişoarele râd
să am motocicletă sau paraşută
să am şi eu haine bune
să pot zâmbi
în acest loc am văzut-o
cum vorbea la telefon
când trec pe lângă florării
merg cu capul plecat
îmi strâng fularul
şi mă uit la brichetă
în palme viaţa-i frumoasă
1
când mă doare capul când mă doare în gât
când mă doare inima când sunt bolnav
când mă dor ochii când nu am bani strig
viaţa-i frumoasă viaţa-i frumoasă
eu nu vreau să mor bolnav
eu nu vreau să îmbătrânesc
oamenii care mă aud se bucură
oamenii devin veseli când eu râd
le arăt palmele şi le spun viaţa-i frumoasă
dinţii mei albi eu vreau bere
aşa e seara când mă întorc acasă
2
aşa e seara când mă întorc acasă
ea se ascunde după uşă eu ştiu asta
îmi pune mâinile la ochi iar eu spun
viaţa-i frumoasă
mă aşez obosit ba nu/ mă trântesc în pat
şi spun încetişor viaţa-i frumoasă
3
dimineaţa iau mâna ei moale
o sărut în palmă şi zâmbesc
(Scena e locul în care oamenii (actori) râd, plâng, strigă, şi îi fac pe alţii (spectatori) să creadă. Eu n-am încercat asta. Eu mă plimbam pe scenă (şi în primul spectacol şi în al doilea) ca printr-un parc.
Deseori mi se spune în glumă: „Eşti debil”.
Înţeleg toate acestea, tac şi râd; uneori, la cămin sau unde m-apucă, spun fragmente din textele mele iar cei care m-aud râd, plâng, strigă şi uneori mă cuprind (mai ales la beţii).
Ce am făcut pe scenă nu e altceva decât comportamentul meu din cercul prietenilor mei.
Dar cine sunt prietenii mei: Cei care râd? Cei care plâng? Cei care strigă?)
Daria Vlas
Psihanaliză pentru înger
îngerul meu nu se mai roagă.
acum el rezolvă integrame şi citeşte reviste de modă,
îşi spală în baie singura cămaşă albă,
clăteşte ligheanul de plastic,
bea dintr-o sticlă de vodkă.
îngerul meu rupe filă cu filă o carte de psihanaliză,
se gândeşte la tatăl ceresc, sever şi încruntat,
la grădina Edenului: iat-o, aproape, aproape,
înconjurată de un zid de cărămidă.
îngerul meu îşi prinde pletele soioase cu o agrafă,
se apropie de aparatul de radio,
îl ia în mână, îşi lipeşte urechea de difuzor,
caută pe frecvenţe buletine de ştiri.
un crainic blazat îl anunţă că bătrânii din azil
au murit intoxicaţi de bomboane,
că în rai bate vântul, iar la Nistru e vreme de plajă.
Eu joc dame pe calculator,
îl urmăresc, stau la pândă
îngerul meu mă aşteaptă pe mine,
iar eu îi şoptesc: „Nu, nici de această dată”.
Sfredelul
cînd nu auzi sfredelul te simţi aproape în siguranţă
nu dai muzica la maxim nu cauţi somnifere
nu-ţi vine să ieşi din casă cu picioarele goale
nu-ţi apar în creier copii morţi
şi nici măcar nu tai covorul cu foarfeca
uiţi de melcii băloşi care te înconjoară
nu mai loveşti cu ciocanul în calorifer
nu mai vrei să-ţi bagi degetele în priză
cînd sfredelul tace poţi respira în voie
nu mai cauţi ieşirea din cuşcă
Lacul vorbeşte
oamenii l-au secat
construiesc un restaurant în mijlocul lui
unde a fost lacul acum e şantier
acolo se spălau cerşetorii oraşului
se drogau tinerii în stufăriş
maniacii îşi aruncau victimele în apă
lacul e un deşert mâlos
mergi prin el
priveşti pescăruşii raţele moarte
excavatoarele camioanele cu nisip
îţi recapeţi calmul
nu mai eşti singură
lacul vorbeşte cu tine
despre Mihail
bunelul stătea în camera mică – de după sobă –
avea o şapcă pe care o purta vara
o cuşmă de iarnă şi un ceas de mână
acestea erau toate lucrurile lui
citea trei cărţi
Hemingway, Druţă şi Popa
fuma
dădea de mâncare la păsări
povestea despre război
îl dureau picioarele
nu ieşea niciodată din curte
de aceea oamenii din sat l-au uitat
şi n-au venit să-l petreacă la cimitir
după înmormântare
când bucătăresele şi groparii au plecat
în casă s-a făcut linişte
eram puţini
şi nu mai aveam ce ne spune
bunelul ne zâmbea din fotografia atârnată pe perete
Eleonora
Eleonora, ai ochii tulburi părul încâlcit
unghiile roase până la carne
eşti o putoare iei numai decizii greşite
cumperi lucruri de care nu ai nevoie
te laşi amăgită de ipocriţi te îndrăgosteşti de curvari
nimeni nu-şi pierde timpul cu tine
nimeni nu încearcă să te ajute, stai într-o
cameră de cămin
urmăreşti cum umblă urechelniţele pe pereţi
păianjenii se plimbă în voie pe pielea ta
petreci zile fără număr întinsă pe podea
încercând să înţelegi
aşteptând salvarea
aşteptându-mă
vin doar ca să urlu la tine:
“de ce mă priveşti ca o vită? ce-i cu tine?
vrei să mori? vrei să zdohneşti dracului?
ia-ţi fată viaţa în mâini spală-te caută-ţi o slujbă găseşte un dobitoc ca tine şi mărită-te cu el ce naiba
înainte erai frumoasă, s-ar găsi cineva care să te ia, măcar din milă”
plec mulţumită că ţi-am ţinut o lecţie de morală
că te-am strivit că n-ai nici o şansă
plec fără să-ţi las măcar o coajă de pâine
nu ştii, Eleonora, dar eu te-am inventat şi ţi-am pus nume
m-ai scăpat de mine de încordarea permanentă a muşchilor frunţii de nopţile când mă tăvăleam beată prin noroi
de mucegaiul care-mi devorează coapsele
mă uit fix la tine cred că nu mă vei dezamăgi
pe faţa mea – nici un rid, nici un neg, nici o plagă
Munceşti
nu vei mai merge cu mine noaptea la Munceşti
unde urlă câinii
şi gunoiul se aruncă în stradă
nu vom respira aerul putred
de la combinatul de carne
voi renunţa la tine
ochii mei vor clipi
în ritmul automatelor de la cazino
voi dansa cu străinii
îi voi adulmeca
poate au mirosul tău
le voi urmări mişcările
poate le zvâcneşte şi lor genunchiul când păşesc
le voi mângâia spatele
poate oasele lor sunt la fel de moi ca ale tale
(La „Personajele poeziei tinere 2”, Daria nu a vrut să-şi arate chipul în faţa publicului. De aceea, în locul Dariei, pe scenă a apărut păpuşa ei preferată – nu are nume, din păcate – îmbrăcată într-un costum roşu. Păpuşa este veche, îi lipseşte o mână, genele ochilor i-au fost rupte. Daria s-a temut pentru păpuşa ei, atât de mică şi de fragilă, aşezată pe scena imensă, cu luminile reflectoarelor fixând-o drept în faţă. Ea, păpuşa, singură în faţa oamenilor necunoscuţi. Din boxe, se auzea vocea Dariei şi textele ei, rostite pentru prima oară în glas, în faţa a cincizeci şi ceva de persoane. De după perdea, Daria credea că n-o să mai reziste de atâta emoţie. Pe scenă, păpuşa îi privea direct pe spectatori, se prefăcea că era calmă, deşi numai ea simţea cum îi bătea inima de plastic.)
Vadim Vasiliu
noul iosif
dragă noire
în interiorul viermelui toţi se simt anxioşi
bătăile ritmice amplifică senzaţia
viermele e din metal. altă materie nu m-ar face să mă simt în siguranţă
carnea e fragilă şi cauzează durere apropo, îţi mai aduci aminte de mîinile moi
ale mamei, de mirosul ei cald
la staţia ruginoasa au intrat 15 copii şi o nevrotizată
vecinul meu şi-a găsit o ocupaţie: prinde soarele cu lama cuţitului şi face iepuraşi pe pereţi
e ceva hipnotizant în asta
dialog în vagon: îmi pare rău, dar trenul va face un ocol de vreo 300 km şi eu domnule conductor cîndva visam să devin geolog, să cercetez mişcarea plăcilor, dar înţelegeţi? regimul... etc.” linia directă e în reparaţie, acum vom merge pe o cale veche, uitată şi ce dacă sub pămînt există o altă lume?
vietăţi, fiinţe. ştiţi? ca la jules verne?” trenul va întîrzia, totul depinde de altitudine, de distanţa pînă la cer
lîngă trapă am întîlnit pe un cineva
un aproape nimeni, care s-a numit nemo
ochii lui transparenţi mă făceau să cred că el nici nu există
spune că mulţi ani în urmă a plecat din
satul său şi s-a rătăcit
România constituie o plasă de căi ferate
care se împleteşte continuu
d-aia nu poate să ajungă în Nicăireni
după atîtea aşteptări e convins că anume
această cale îl va duce în Nicăireni
uneori şi el are senzaţia că e o masă
transparentă care lasă umbră şi îndeobşte, lumea s-a îmbolnăvit de mîndrie şi cruzime cea mai tare fază e că în Nicăireni Timpul
s-a transformat într-o vită
locuitorii au ucis-o apoi au mumificat-o de atunci nimeni, niciodată nu moare.
ceaţa s-a lăsat brusc
trenul sapă necontenit un tunel prin ea
la curbe repetă liniile unei femei frumoase
copiii dorm împrăştiaţi pe scaune
celui cu faţa de înger îi curge saliva
nemo se uită din cînd în cînd la mine
şi rînjeşte
e ceva obsesiv şi atrăgător în ochii lui ca în lama cuţitului vecinului meu tăcut
nemo face gesturi bruşte de parcă ar vrea
să-mi spună ceva, dar ezită, priveşte neliniştit spre fereastră
îndată mă ia de mînă, spune să merg neapărat cu el, dar pentru
asta trebuie de rezolvat urgent nişte chestii cu privire
la nemurire
năbuşeală
copiii stau neclintiţi cu ochii deschişi
cel cu faţa de înger seamănă a mort
imaginea mamei îmi taie creierul
viermele sapă, sapă, sapă
întîmplător, cuţitul vecinului a ajuns în
mîna mea dreaptă
prin aorta mea circulă ceva vîscos
se prelinge în artere şi face găuri în călcîi
lichidul meu se scurge în ţevile trenului
inima mea bate sincronic cu bătăile roţilor. e de ajuns să-mi opresc inima şi toţi vor fi liberi
vor ieşi din metal
uite ce văd eu
o seară, din toate părţile ceaţa. nemo cu a lui nemurire şi faţa plină de riduri ca o întipărire a căilor ferate pe hartă
nu pot rezista durerii, cînd mă gîndesc cît el este de singur
Flori
Oricât de explorată v-ar părea lumea
eu totuşi insist că există flori
de metal, în camere. Rădăcinile lor se ramifică
într-un strat putred al peretelui
ce se numeşte absenţă, goliciune şi
numărul lor este egal sumei frustrărilor,
ratărilor îndeobşte. Tulpinile sunt spiţe
care au capacitatea de a se ondula
şi a dansa simţindu-ţi ritmul interior
al spleenului. Petalele seamănă a dinţi.
Ei se închid şi se deschid scârţâind în urechi şi
contractând arterele din creier, cu o forţă,
încât ai senzaţia că sub carapacea craniului
se produce un masacru. Ele cresc orizontal,
unele –
din tavan – în jos, iar spre seară se întind, se încolăcesc
ca viermii, cu intenţia de a-ţi pătrunde sub piele.
Aceste flori n-au sfârşit, fiindcă se
alimentează din
singurătate, neurastenie, pur şi simplu
moarte; acestea,
la asfinţitul soarelui, deopotrivă cu
întunericul –
se îndesesc. În rezultatul sintezei
emană scârbă:
un iz incolor ce se adună în capsule alungite
şi se târăsc prin cameră. Capsulele
au menirea de a umple vidul. Tu poţi
să culegi florile,
să-ţi împleteşti o coroană, să-ţi
înfrumuseţezi tâmplele,
oricum, le vei vedea numai tu. Oricât de
groaznice ar părea,
ele totuşi sunt curate, astfel cum numai
metalul poate fi, şi ele
nu seamănă deloc a oameni: nu lasă pete pe
cearşaf,
nu scâncesc în pernă de milă, dar nu le poţi
arunca. Atâta timp
cât vacuumul cere vacuum ele nu vor rugini.
Uneori, eu mă ghemuiesc pe pardoseală,
în centrul camerei
şi aştept în linişte momentul în care îşi
vor desface mugurii,
bobocii de floare.
(La spectacol am avut senzaţii ambigue: mă simţeam uşurat, dar în acelaşi timp mă apăsa ceva – un fel de remuşcare, de parcă m-aş fi dezgolit în faţa a cincizeci de oameni, de parcă am arătat mai mult decât este admisibil conform unor convenţii morale. Procesul rostirii, în faţa publicului, m-a făcut să mă detaşez de text. Acele cinci minute în care am citit de pe pardosea, târându-mă, mi-au dat experienţa negării propriei mele poezii. Faptul că mi-am reevaluat propriul text e pozitiv în sine, însă mi-a rămas un sentiment de penibil, o senzaţie că efortul depus a fost în zadar.)
Corina Ajder
O Vită Moartă
Dumnezeu se uită la mine prin binoclu
şi dacă în mine stă durerea alterată
durerea ca o vită moartă
taie-ţi un deget să mă ascund după el
când aveam 9 ani mama m-a trimis după pâine
doi tipi au venit să cumpere prezervative
şi eu m-am gândit toată noaptea la cum ăia
azi am intrat ca o toantă în farmacie
să întreb dacă nu vând brichete
cumva
eu n-o să-L ating niciodată pe Dumnezeu
pentru că i-am dat o ţigară unui copil
când m-a rugat
plămânii lui mici
Dumnezeu e mare cât un copac de trei secole
nu am destule mâini să-L pot îmbrăţişa
Sailor Moon
mâinile mele au atins totul
tot ce se poate atinge a trecut prin mâinile mele
ochii mei au obosit de aceste drumuri
şi noaptea vine aerul se umple cu vise
ca o cană fierbinte cu ceai când te ninge
dragostea mea pentru tine
gândurile vin să mă gâdile pe tălpi
mă fac mică mă ascund în televizor
unde fratele meu mănâncă chupa-chups
gândurile vin mâinile mele se roagă
=
stau cu un arab în lift şi mă uit în jos
nu mă atinge nu mă atinge
timpul se caţără sus la etajul 9
şi dacă timpul se opreşte
nu-i nimic dimineaţa
dintr-o cană fierbinte cu ceai fără zahăr
cu un chupa-chups în mână
Sailor Moon va ieşi să mă salveze
Freaking Cold
când mama e la bucătărie/ face mâncare
& americanu’ vorbeşte tare despre cât de frig
e în Moldova pe timp de iarnă
când tata merge pe drum şi pantalonii lui
foşnesc
eu stau pe pat în camera mea cu uşa
deschisă
mă încordez
să-mi scot viaţa afară prin pori
ca atunci când încerc din răsputeri să plâng
fără un motiv anume
şi uneori îmi reuşeşte
6+5 |
f)
poliţistul era slab, mărunt; purta costum
albastru închis - mi-a şoptit ceva şi am
simţit cum
în mine creşte furia; alex era cu mine
m-am lipit de perete şi i-am zis că dacă
nu ne-o
tragem chiar atunci îi ard o piatră
în cap mentului
am luat o piatră în mână
alex m-a privit şi a spus ceva; piatra a
căzut în frunze
s-a întors spre ea; mi-a arătat-o cu degetul
era un coral care îşi mişca porii
apoi am mers să căutăm un loc ascuns
alex era în faţa mea; mă ţinea de mână.
g)
am aşteptat ca toată lumea să plece
eram încălţată în pantofi cu toc; purtam
nişte pantaloni scurţi şi mă priveam
aveam o oglindă în dreapta; o oglindă
în stânga
uşa era semideschisă şi lumina
intra înăuntru
în dulapul din spatele meu am mai găsit
o oglindă
chiar în centru
în jur - hăinuţe de copil şi jucării
mi-am pus mâinile pe faţă; atunci
mi-am amintit
că mama nu m-a atins de foarte mult timp.
Kurt Cobain Alive
când stau mult timp în casă totul e altfel;
dau peste
tot felul de site-uri; “why do dogs have
different dimensions”; “ronna hartner
se dezbracă”
când stau mult timp în casă ştiu că
mama e în
cealaltă cameră; nu am nevoie de nimic,
mamă; mă gândesc
doar că aş fi tristă dacă nu ai ajunge în rai
când mă întorc acasă ochii mei se urcă
dintr-o dată
spre etajul nouă; şi mâna mea se duce
singură către
butonul din lift; în jurul lui rockerii au scris
“Placebo”, “Metallica”, “666”, “Kurt Cobain
alive”; au
desenat pentagrame şi cercuri; când sun la
uşă, mama
îmi deschide cu telefonul la ureche şi mă
ceartă că
iar mi-am uitat cheile; eu mă închid în
cameră, oarecum
fericită şi mă gândesc că cel mai grav lucru
care ar putea
să se întâmple aici e să aflu că
altcineva se spală pe dinţi cu periuţa
mea nouă.
mam
cât mi-am dorit să pot fuma în casă
şi mama să-mi spele scrumiera
uneori
de când a plecat e linişte
aici
în spatele meu oamenii râd
oamenii râd şi
mănâncă
de când a plecat mama
fumez la balcon ca să mă crezi mare
beau cafea deşi nu-mi prea place
şi parcă unica plăcere reală e atunci
când strănut
(Howdy dudes,
cazul Corinei Ajder este unul diferit de al celorlalţi. Dacă băieţii au fost deprinşi cu diferite acţiuni şi ieşiri în public, atunci să vă spun că în cazul meu nu a fost aşa. Am convenit cu toţii să reflectăm în acţiunile şi în anturajul lecturilor noastre conexiunile cele mai concrete cu textele – versurile fiecăruia dintre noi, astfel încât la mine s-a ajuns la troleibuze - telefoane mobile – şi lecturi cu lumina stinsă…
Întuneric – Emoţii – Doar lumina telefonului – nişte texte în el – Vocea-mi tremurândă …şi la sfârşit o aruncătură a telefonului pe podea, astfel încât bezna a înghiţit întreaga sală Cupcea…Uite, cam asta se întâmpla pe scenă atunci când acolo eram eu.)
Hose Pablo
Căldura
copilul când se formează undeva în burta
mamei fură neîncetat din căldura ei.
capătă o temperatură constantă. apoi învaţă
s-o cerşească tot restul vieţii.
câinele care moare devine rece. şi păsările
care
pleacă în alte ţări pleacă acolo după căldură
pe dracu aş vrea să trăiesc în cazul în care aş
fi o focă sau pinguin. deşi pinguinii
întotdeauna mi-au fost simpatici.
în maternitatea în care m-am născut era
căldură până peste cap.
odată un medic a spart balamaua uşii şi s-a
aruncat
peste mama. din câte ştiu s-au pupat mult
timp. dintotdeauna eu eram tăcut
şi mama mă iubea pentru asta. tăceam şi
atunci când se pupau ei deoarece eram
înfăşurat în căldură.
tatăl meu era un medic la maternitate.
eu am devenit până la urmă un om foarte
rău. stau pe un acoperiş
şi fur călduri.
pe când eram paznic am făcut ceva nasol.
am văzut cum în faţa mea
se chinuia să vomite în tot halul un căţel. eu
stăteam în pirostrii şi credeam
că din gura lui va ţâşni căldură / iar eu o voi
înghiţi. a vomat în tot halul.
cred că nici măcar nu am clipit atunci. l-am
pus să-şi mănânce voma.
beam cafea.
stau pe un acoperiş în china. am un model
GL 525 / precizia 1 cm la 900 m.
sunt killer.
această puşcă este caldă.
autobuz
în viaţa mea a intrat
un autobuz Mercedes cu patruzeci de locuri
şi acum noi ne iubim pe bune
îl întreb pe şofer
dacă suntem singuri în viaţa aceasta
şi el spune
Mercedes 40 de locuri 1995
wow
pot să fac / literalmente vorbind /
minuni
aerul condiţionat va fi doar pentru mine
şoferul doar al meu
un bac cu benzină doar în plăcerea mea
un spaţiu imens / comod
pentru singurătatea mea
îmi iau o sacoşă galbenă sainsbury’s
cu nişte pampers folosit
îţi dau să citeşti asta
benzina se roteşte în bac şi dă în foc
sângele se roteşte în mine
eu ţin mâna lipită de autobuz
o ţin aşa
chiar pe autobuz
google
am mâncat nişte brânză şi nişte cartofi
crede-mă nu mi-a fost uşor
am dus-o pe mama la luna park
ca să exersez bine înainte ca să te duc
pe tine
respiraţia. porno. messenger. manele.
benzină. distanţa. naiba. dor. naiba să mă ia
aş tăia bucăţi din inima celui care a inventat
electricitatea – calculatorul – internetul –
pentru că eu nu vreau să stau cu tine online
ci vreau într-o peşteră să urlăm gooooogle
numele tău pe google
sunt un prost care sughiţă
şi din el iese ceva
un text
aş vrea ca mâna mea să fie alta
degetele mele / periculoase
degetele mele / ascuţite
să-mi explodeze ceva în mână
de exemplu o brichetă
sau o inimă
mâna mea să fie alta
să-ţi mângâie faţa
în timpul exploziei
gagico
orange
mă uit foarte des la mobilul meu
să văd dacă nu cumva sunt
în 25 aprilie când voxtel şi tempo
devin orange
în tot oraşul în curând vor fi postere
moldcell
şi tu vei fi pe ele
o să-mi aleg unul
şi o să stau ore întregi uitându-mă la el
o să mestec gumă şi o să mă uit la tine
şi atunci când va fi 25 eu o să devin
orange
tu ai să rămâi moldcell
o să iau telefonul meu mobil
o să-l pun în apă şi o să-l fierb
o să scuip pe el când va da în clocot
un text
stau comod pe scaun
am tot porno-ul de pe net
în computer
pot să devin un maniac în acest moment
să-ţi scriu multe sms-uri
mama spală vasele
şi ele strălucesc la soare
undeva departe
la bucătărie
se întâmplă minuni
mă gândesc că femeia asta e bună
hardul meu
este un înger venit din cer
(De mic băiat aveam frica asta vibrând în mine, de a ieşi pe scenă. Lucrurile nu s-au schimbat deloc. Când am ieşit în faţa publicului, m-au apucat ticurile nervoase, deşi tot ce aveam de făcut pe scenă era simplu, şi anume: să citesc un grupaj de versuri în timp ce diferiţi „colegi” împroşcau bulgări de omăt spre mine, iar eu să rămân neclintit, deci, cu toate că era simplu, am dat-o pe alocuri în bară. Ştiţi, au fost situaţii când „bolovanii de zăpadă” îmi nimereau exact în „peklă” şi eu, normal, eram nevoit să mă opresc, şi asta din două motive: 1 ori eram gata să izbucnesc în hohote nesfârşite de rîs 2 era cam dureros să primeşti nişte bulgări „bine făcuţi” şi aruncaţi cu suflet exact unde nu te aştepţi. Ei bine, până la urmă, a mers cum a mers. Mă gândesc la toate astea şi cel puţin mă bucur că-s nişte amintiri faine.)
|