Contrafort
Fondat in octombrie 1994
Contrafort : 11-12 (133-134), noiembrie-decembrie : Cosmograme : Leo Butnaru : Poezia

Cosmograme

Leo Butnaru

Poezia

Oarecum paradoxal, dar, în deplină concordanţă cu rigorile logicii, se poate susţine că poezia a existat încă până la... poezie (aceasta, de a doua, conştientizată şi, mai apoi, creată de om în mai împlinita ştiinţă a abordării actului artistic). Adică, mult până la dintâile înzoriri de umanitate, mult înainte de verbogonia poeziei, însăşi cosmogonia, cu timpul şi spaţiul, cu eternitatea şi infinitul sălăşluinde în ele însele, a fost, virtualmente, pre-poezie, poezia de dinaintea poeziei, dovadă stând faptul că anume din aceste mistere cosmo-existenţiale omul îşi filiază necunten inspiraţia, temele şi metaforele, epopeile şi haiku-urile, filosofia şi speranţa, metafizica şi disperarea creaţiei spiritului, conştiinţei, ba chiar şi subconştientului său, într-un Omni-Cuvânt numite Poezie. Probabil, aici, în atare interpretare, Starea Poeziei e înclinată, mai mult sau mai puţin, spre mitogeneza ei, ceea ce nu înseamnă însă că nu ne înfăţişează şi suficiente repere şi emoţii certe, deduse, atestate ca şi cum de experienţa palpabilă a conştientizării revelaţiilor pe care le oferă, ca inspiraţie finalizată în empiricul (şi cosmoimperialul) proces de creaţie. Apoi, conştient/conştientizat, Poezia – ca o eterodinamică a spiritului, în continuumul acestuia, nu numai că e atestată încă de la dintâile iviri ale ideaţiei istoriei spiritualităţii, culturii umane, ci chiar ea, prin ea însăşi a atestat, a motivat, a caracterizat aces­te iviri, atribuindu-le semnalmentele distincte care nici nu s-au prea modificat, esenţial, în decursul mileniilor, civilizaţiilor ce au avut a trece, muncind în spirit/întru spirit. Altfel spus, şi la început de secol XXI, poezia mai conţine o remarcabilă parte din codul genetic al predestinaţiei şi primordialităţii sale, păstrând excepţionalul dar de a-i duce, mai întâi pe proprii săi creatori – poeţii, apoi pe cei mai mulţi cititori în spaţii semantico-ideatice unde dânşii – cu certitudine fie spus – nu fuseseră până la momentul întâlnirii cu ea, poezia; cu ele – poemele.

Numai că, şi după atâtea milenii trecute şi mii de tratate scrise, perfect întemeiată apare motivaţia de a pune una din cele mai bătrâne întrebări din istoria artelor: Ce e poezia? (Interogaţie ce trezeşe destinul a o sută de secole, precum spune undeva, despre altceva, cipriotul Nikos Kranidiotis.)

Poate că e o stare mai mult sau mai puţin evidentă (relevată, conştientizată) sau doar discret perceptibilă de curiozitate şi uimire, sau poate că ambele, astea, sintetizate/împreunate, în ceva care încă nu are o denominaţie noţională estetico-filosofică. Dar ce ar fi uimirea?

O stare de spirit care deviază de la starea generală de conştiinţă şi cunoaştere, adică de la ceea ce ne caracterizează cel mai mult timp din existenţa (partea de istorie) care ne e dată; deviază de la starea-clişeu-rutină-cotidian, altfel spus – obişnuită, de „plebeism” a (l) banalităţii. Este starea-(de)-enigmă sau de tentativă de dezlegare a ceea ce se află în muţenia sfinxului (sinonimă: tainei, misterului – până la indicibil). Astea (şi altele ce vor urma) spuse/deduse în baza ipotezei-tezei-axiomei că, volens-nolens, orice întrebare şi explicaţie (totdeauna incompletă) referitoare la percepţia, obligatoriu individuală, originală a poeziei ţine, în mare, de fantezia interpretărilor liberal-deliberate (în estetică), fiecare dintre noi, care a citit unul şi acelaşi poem, putând gândi şi simţi orice (altceva) despre el, ceea ce confirmă că această sferă a activităţii creatoare-perceptoare uman nu are nici o legătură cu ştiinţa, în general, cu rigurozitatea epistemologică. Liberal-deliberativul presupune că poezia poate avea de-a face cu orice posibilităţi spiritual-speculative, iar faptele ei reprezintă anume esenţa unora din imprevizibilele posibilităţi. Şi dacă se presupune că doar o parte infinitezimală din ceea ce se numeşte imaginea lumii are întemeiere şi în experienţa sensibilităţii personale a omului, în cazul poeţilor această componentă e mult mai importantă, fiind izvodită şi garantată de „ingeniozitatea” subiectivităţii de creaţie. Vorba fiind de pan-a-logismul poeziei ce ne permite receptarea şi contemplarea intuitivă a lumii din punctul de vedere/apreciere/creaţie al omului muritor, preocupat de misterul eventualei... nemuriri (eternităţi). Pan-a-logismul conţinând şi premisa că poezia are şi o aură sugestivă oarecum ezoterică, ermetică, un fel de motricitate a-logică, emanatoare – ca un vertij eteric – de semnificaţii, ca o propulsie semantică filosofico-estetică ce lasă în urmă un îndelung siaj al ne-deplin elucidatului, al corelativului trans-verbal, pentru că poezia, de regulă, depăşeşte imaginata limită a posibilei analize logice a oricărei fenomenologii de sorginte materială, ideatică, sentimentală sau mentală. Iar sub aspect „tehnic” (ceea ce, de asemenea, sporeşte spaţiul şi intensitatea subiectivităţii) panorama imagistică a unui poem, mai amplă sau mai restrânsă, poate fi presupusă/”admisă” nu ca o orânduire de mozaic constituit simetric, logic, cu elemente componente stabile/statice, ci ca un ozor mereu în schimbare, ca un frământ ludic de caleidoscop ce poate da diverse (dacă nu chiar un număr infinit de) configuraţii în urma modificării poziţiilor semnelor, semnificaţiilor etc., anume aceasta asemănându-se foarte mult cu permanenta metamorfoză a proiecţiilor de situaţii semantico-sugestive trans-empirice în omniprezentul imperiu al poeziei. Imperiu ce se întâmplă, se creează pe el însuşi dincolo de limitele/frontierele unor posibile reguli şi constituţii imuabile, „depistate, atestate” în spiritul, conştiinţa unui sau altui autor. Dar şi admirator, cititor, pentru că şi în dependenţă de sensibilitatea şi înţelegerea acestuia poezia poate fi „obiectul” care îşi umple propria formă sau poate deborda, revărsându-se peste forma concepută de autor ori, din cauza insuficientei şcoliri estetice a unui sau altui cititor, poate ajunge a nu-şi umplea forma ca spaţiu sugestiv-semantic, conceput (liberal-deliberat) de autor. Dezvoltând linia aceleiaşi idei sau a unei branşe (afluent(e)) a(l) ei, putem susţine că poezia e asemeni partiţiilor muzicale ce trăiesc/există numai în procesul interpretării lor. Adică, orice subiect (obiect) artistic conţine potenţialitatea unei structuri intenţional-interpretative care şi provoacă reacţia estetică, axiologică a cititorului, privitorului, ascultătorului, reacţie care, la rându-i, înseamnă de asemenea impuls/intenţionalitate interpretativă. Viaţa pe care i-o oferă operei de artă creatorul ei este ca şi inexistentă fără de partea (nu obligatoriu simetrică, din punct de vedere cantitativ sau structural) de viaţă care trebuie să i-o „insufle” admiratorul, contemplatorul (cititorul, spectatorul, ascultătorul etc.). Dacă ne-am imagina că ceva care a fost propus cu titlu de operă artistică nu trezeşte interesul, nu atrage atenţia nimănui, ea ca şi cum nu ar exis­ta (e fără viaţă).

Astfel, principiul interpretării creatoare înseamnă atât proces de izvodire/interpretare propriu-zis, venit din partea autorului, cât şi proces de receptare/interpretare (similicreatoare) datorat admiratorului/,,consumatorului” (pun ghilimelele... suspiciunii faţă de acest termen de... piaţă). Este sfera de acţiune a nedefinitelor legităţi ale intersubiectivităţilor ce apar, inerent, în comunicarea autor-cititor (aceştia, ca... evantai de diferenţieri în percepţie) în baza actelor individuale de intenţionalitate (liber-consimţite şi, bineînţeles, chiar râvnite) de a crea şi de a înţelege/interpreta cele create, astea, aparte sau dimpreună luate, având, concomitent, un caracter fenomenologic (pe de o parte, intuiţia/creaţia, pe de alta – recepţia, analiza, interpretarea). Toate dimpreună, sub semnul implacabilei, liberal-deliberatei subiectivităţi sau chiar... trans-subiectivităţi, deoarece, ca şi filosofia, poezia nu vorbeşte doar despre ceea ce se poate spune-presupune-intui: suspansurile ei pline de sens/analogii vagi, neconturate, cutează a aborda inefabilul. Pentru că, în fond, ce ar fi poezia dacă nu o compunere pe teme, dar şi... ne-teme libere? (Tainica sau expusa anarhie fascinantă a poziţiilor poetice sau lipsei acestora!) Astfel că nu se cade să-i căutăm subiectul, ci să ne resemnăm a accepta subiectivitatea de a izvodi (şi) în afara oricărei teme concrete. În toate astea se „insinuează” şi tendinţa poeziei de a exprima calitatea/starea pură a eteroesteticului, în ambiţia (sau doar irezistibila ispită) de a sugera posibilitatea exprimării a ceea ce se crede de-ne-exprimat. E un fel de a-ţi pune problema ce nu există, acţiune-intenţie care, însă, nu se soldează, totuşi, cu – pardon – gaura covrigului metaforei, ci care creează/induce o posibilă/virtuală stare sufletească/spirituală nemaicunoscută logicianului tranşant, empiricului incorigibil. Din alt(e) unghi(uri) de cercetare şi apreciere privind, probabil nu au mai rămas naivi care ar considera că în viaţa artistului pot exista, ca în ştiinţă, aşa-numiţii – retoric, dar, uneori, întemeiat – paşi deci­sivi, epocali, cum ar fi fost – să ne reamintim – cei de turnură paradigmatică pe care i-a făcut Enstein în (re)prezentarea concepţiilor despre timp şi spaţiu.  De fapt, încă ab initio, poezia a fost... ensteiniană, deoarece totdeauna s-a condus de... legea relativităţii. (Nu?!) A unei cât mai mari relativităţi! De unde şi resemnarea asumată a poeţilor oricăror timpuri (inclusiv a celor din foarte... viitor) care nu au fost, nu sunt şi nu vor fi naivi să creadă în posibilitatea atingerii, explorării şi... consumării ultimelor întemeieri şi motivaţii poetice. Pentru că acestea, ca şi timpul, în esenţialitatea predestinaţiei, se creează, se autoreproduc, fără a se constitui nicicând definitiv, – o spune naivul ce crede că, în fiece clipă, undeva în lume, pretutindeni în spaţiul românesc, cineva ajunge mai aproape de poezie, iar unul dintre cei mulţi, poetul, chiar se contopeşte cu ea, asigurând continuitatea iluziilor (necesare, scria el, cândva, pe o copertă de carte). Nici nu se poate altfel, deoarece poezia i se relevă foarte tainic, miraculos aproape, ca sentiment al propriei sale existenţe „în acţiune”, sesizată de el însuşi ca existenţă... existând.

1

Inapoi la cuprinsul numarului

Copyright Contrafort S.R.L.
contrafort@moldnet.md (protected by spam filter and blog promotion by blogupp)
Site apărut cu sprijinul Fundaţiei Soros Moldova