Contrafort
Fondat in octombrie 1994
Contrafort : 3-5 (125-127), martie-mai : Cartea de istorie : Alexandru-Florin Platon : Imposibila evadare din istorie

Cartea de istorie

Alexandru-Florin Platon

Imposibila evadare din istorie

Deşi despre Mircea Eliade s­‑a scris enorm, biografiile lui sînt puţine. Nu este vorba aici de un paradox, căci, pînă şi despre viaţa cuiva ca Eliade nu poţi scrie foarte mult, fără să eviţi, la un anumit dat, repetiţiile şi suprapunerile. De aceea, cele patru – dacă memoria nu mă înşală – monografii care i-au fost, pînă acum, dedicate (cinci cu aceea de faţă) sînt, în ciuda numărului lor redus, prea de ajuns, deocamdată, pentru ceea ce pot oferi sursele despre viaţa savantului român. Faţă de aces­te texte*, cartea pe care o comentez astăzi propune – să o spun de la început – o nouă abordare a acestui (delicat) subiect. Printr-o ciudată simetrie, ea se situează la cealaltă extremitate a parcursului prin viaţa şi opera lui Eliade iniţiat de monografia lui Culianu, ca un fel de imagine în oglindă, dar – ca să spun aşa – mai “densă”, mai consistentă decît predecesoarea ei. Dacă volumul lui Ioan Petru Culianu – care a reprezentat, la vremea sa (în 1978) prima încercare de sis­tematizare a biografiei şi operei lui Eliade – apare astăzi, în ciuda virtuţilor sale sti­listice şi interpretative, ca fatalmente limitat de caracterul lacunar al documentaţiei de care putea dispune, atunci, autorul, monografia lui Florin Ţurcanu – urmînd acelaşi principiu, la drept vorbind, inconturnabil, al non-separaţiei dintre viaţă şi operă – este incomparabil mai completă, atît din punctul de vedere al informaţiei, cît şi al... biografiei, de vreme ce include şi ultima parte a vieţii savantului român, neexplorată în cărţile precedente. Din acest unghi, ea continuă investigaţia de acum aproape două decenii a lui Mac Linscott Ricketts (interesată, cu precădere, de “rădăcinile româneşti” ale lui Eliade), dar se deosebeşte net de cartea d‑nei Laignel-Lavastine, interesată numai de opţiunile politice de tinereţe ale savantului, considerate – după părerea mea, incorect – ca determinante nu numai pentru biografia istoricului religiilor, ci şi pentru întreaga sa operă, pe care autoarea o consideră a fi fost concepută exclusiv pentru a le oculta, metamorfoza şi legitima din punct de vedere ştiinţific (nu am citit, din păcate, volumul d-lui Handoca pentru a-l putea încadra în acest context).

Noua abordare caracteristică monografiei lui Florin Ţurcanu reflectă formaţia de istoric a autorului ei. Fidel unui principiu de bază al profesiei sale, Florin Ţurcanu ne invită, înainte de a judeca, să înţelegem; sau, mai bine spus, înţelegînd, să judecăm. Pentru aceasta, el nu se mai mulţumeşte doar cu restituirea bio-bibliografiei personajului de a cărui “istorie” se ocupă. Florin Ţurcanu adaugă acestui binom un al treilea element: contextul cultural şi istoric al opţiunilor şi acţiunilor generaţiei din care a făcut parte şi Eliade, de neocolit în explicarea destinului tragic al fiecăruia dintre membrii ei. Abia acest lucru ne ajută să înţelegem cu adevărat cum s-a produs alunecarea spre extrema dreaptă a tînărului Eliade – atît de dramatic evocată în Jurnalul lui Mihail Sebastian –, care, în absenţa referinţelor istorice imediate (absolut firească într-un document de acest fel) apare – pe bună dreptate – în singularitatea sa supradimensionată ca aberantă, brutală şi – mai ales – profund ofensatoare.

Deşi analizează atent acest capitol esenţial al biografiei lui Eliade, cartea lui Florin Ţurcanu nu este construită în funcţie de el. Dimpotrivă, ceea ce îl interesează pe autor este povestea întregii vieţi a savantului român, aşa cum a fost ea, cu luminile, umbrele, dar, mai ales, cu excepţionalele sale realizări. Proiectată pe acest fundal, în alcătuirea căruia momentele esenţiale sînt anii tumultuoasei adolescenţe a lui Eliade, perioada formaţiei sale universitare (marcată de întîlnirea decisivă cu Nae Iones­cu) şi, mai cu seamă, călătoria în India, a cărei contribuţie la cristalizarea concepţiei eliadiene asupra domeniului de studiu şi a destinului său a fost – cum au observat toţi exegeţii operei savantului – hotărîtoare, alegerea făcută de Mircea Eliade în fatidicii ani ‘30 apare, sigur, ca deosebit de gravă şi plină de consecinţe, dar, nu mai puţin, şi ca un episod al unei biografii imposibil de redus numai la atît. A constata acest lucru nu înseamnă a diminua semnificaţia unui moment ale cărui nefericite urmări nu au fost, totuşi, imediat intuite (ele au devenit evidente mai tîrziu); înseamnă, pur şi simplu, a vedea şi continuum-ul din care el face parte. Nici mai mult, nici mai puţin.

Sfîrşitul experienţei unice reprezentată de călătoria în India şi întoarcerea la Bucureşti au iniţiat procesul care îl va duce pe Eliade din ce în ce mai aproape de Garda de Fier. Dar – faptul trebuie încă o dată subliniat – acest lucru s-a petrecut într-o ambianţă culturală şi sub imperiul unor impulsuri care au făcut nu atît din alegerea lui Eliade, cît din actul însuşi al acestei alegeri unul – nu aş ezita să spun – inevitabil. Florin Ţurcanu rezumă bine împrejurările în care a avut loc acest gest: “În India – scrie el – Eliade a înţeles, pentru întîia oară, că lumea era pe cale să se schimbe. În plus, el aparţinea unei generaţii pe care lectura lui Spengler, Berdiaev, René Guénon, Keyserling sau Daniel Halévy o pregătise pentru interpretarea anilor 1930 în termenii unei crize a civilizaţiei. Nimic surprinzător dacă el împărtăşeşte opinia, larg răspîndită în acea perioadă, după care civilizaţia modernă sau capitalismul, expresia ei economică, ajunseseră la capătul evoluţiei lor istorice şi că era posibil să se nască o lume nouă. Marea mişcare a ideilor şi pasiunilor care agită [atunci] societăţile europene pare să anunţe, pe fondul crizei economice şi politice, o schimbare istorică, revoluţionară” (p. 209). În acest climat, care, în România, părea şi mai acut, nutrind impresia disoluţiei întregului corp social, idealul intelectualului care refuză implicarea şi rezistă “terorii istoriei” – teoretizat de Eliade în publicistica din prima jumătate a deceniului 4 al secolului trecut – nu se mai putea sustrage, pînă la urmă, eroziunii. Începută în 1935, glisarea tînărului savant (neomologat, totuşi, ca atare) spre Garda de Fier a devenit, în 1937, ireversibilă, luările sale de poziţie în favoarea mişcării lui Codreanu (faţă de care Eliade a cultivat o imagine profund religioasă şi depolitizată) nemailăsînd loc vreunui echivoc. Această nefericită opţiune (consecventă pînă la automistificare cu viziunea sa intelectuală) îl va urmări pe Mircea Eliade toată viaţa, agravîndu-se prin refuzul constant de a o recunoaşte, a o face publică şi a o asuma. Florin Ţurcanu reconstituie sinuoasa traiectorie a treptatei ei reveniri în conştiinţa publică, dar – respectînd şi aici principiul de a nu o izola de contextul în care a avut loc – în strînsă conexiune cu ambianţa culturală şi mentală a acestui lent reviriment.

Pînă la urmă, drama lui Eliade (sugerată, cred, şi de titlul cărţii) a fost de a nu se fi putut sustrage, în pofida eforturilor sale disperate, “istoriei”, în dublul înţeles al acestui cuvînt: de context, care influenţează deciziile individuale (dar fără a le determina şi nici justifica) şi, pe de altă parte, de trecut, a cărui moştenire trebuie, în cele din urmă, într-un fel sau altul, ispăşită.

Impecabil docu­men­­tată, frumos şi fără părtinire scrisă, cartea lui Florin Ţurcanu are meritul de a ne aduce mai aproape de un om şi de epoca sa, propunîndu-ne un mod mai complex de a le înţelege.

 

____________

*Ioan Petru Culianu, Mircea Eliade, Bucureşti, Nemira, 1995; ediţia a II-a, Iaşi, Polirom, 2004; Mac Linscott Ricketts, Mircea Eliade. The Romanian Roots, vol. I-II, Columbia University Press, 1988; Mircea Handoca, Viaţa lui Mircea Eliade, Cluj-Napoca, Dacia, 2000; Alexandra Laignel-Lavastine, Cioran, Eliade, Ionesco. L’oubli du fascisme, Paris, P. U. F, 2002; ediţia în limba română a fost publicată de Editura Est, în 2004.

1

Inapoi la cuprinsul numarului

Copyright Contrafort S.R.L.
contrafort@moldnet.md (protected by spam filter and blog promotion by blogupp)
Site apărut cu sprijinul Fundaţiei Soros Moldova