|
Piaţa înfrângerilor
N-ar fi deloc inoportun ci din contra dacă
fiece oraş sau barem fiece metropolă ar avea o Piaţă a Înfrângerilor
lucru ce ar părea la fel de firesc precum
fiece urbe are un cimitir sau două sau mai multe
(unde se percepe mai lesne deosebirea dintre eternitate şi istorie
dintre glorie şi deşertăciunea deşertăciunilor).
Ca de le sine înţeles pe
Piaţa Înfrângerilor ar fi ridicol să se ţină mitinguri de protest –
contra cui contra ce? – contra părelnicilor victorioşi? Ha-ha! Să fim
serioşi... – respectiva piaţă va trebui să aibă o acustică deosebită
ecoul acestui Ha-ha! propagându-se uluitor de clar ca
sub bolţile renumitelor teatre (de operetă). Iar
pentru postul de comandant al celebrei Pieţe a Înfrângerilor
cine altul ar fi mai indicat decât experimentatul servant la
Patul lui Procust – omul cu rigla cu măsura-plus-minus cu
ajustatul cu mâna forte ca a veterinarului ce-apucă viperele
de ceafă şi
le mulge colţii de venin.
Piaţă vastă bântuită de toate curentele
bătută de toate vânturile puternice contra cărora – aplecat întru
oarecare înaintare – omul mai să devină o
d
i
a
g
o
n
a
l
ă
în timp ce
ghipsul de pe diverse fracturi leziuni corpo-mentale i se
absoarbe în sânge în spirit aci/acolo prin
Piaţa Înfrângerilor cu nestăpânită fluctuaţie
timp infinit poftă ce vine gândind sau
plângând sau ca regulă disperând - nestăpânită fluctuaţie ca
într-un vis deşteptător în ceasul al doisprezecelea de
înţelesuri şi eresuri precum ar fi spre (unic) exemplu
raza ideii de Trans-Dumnezeu care
exact ca ceva mai limitatul în atotputernicie tiz al său biblic
văzând că e bine (în Piaţa Înfrângerilor) (vă aduceţi aminte: un obicei
ce i-a rămas încă de la Geneză: de-a vedea că e bine) zice calm-radios:
„Puteţi muri: aici/acolo în Piaţa Înfrângerilor din oraşul
ce-şi hârâie starea de spirit între câine şi cântec şi uneori – între
tulbure bocet de văduvă eternă îngenun-
cheată întru rugăciune (vezi versiunea Brâncuşi) şi mătănii spre a
primi ajutor dincolo de sine..."
Nevermore totuşi... 16.III.2003
Vămile
Câteodată
în de-a lungul de-a latul şi de-a adâncul întunericului
când vameşul protagonist al păcatului îmi ia actele
montându-se de-a fi cât se poate de principial
eu te rog Doamne să curmi orice iscare a vreunor eventuale relaţii cu
forţele întunericului sperând că odată şi odată prin virtutea inimii
gura-mi să ajungă a vorbi lucruri îngereşti
în menirea-i de-a investi spor de libertate în demnitatea poeziei române...
Câteodată
în de-a lungul de-a latul şi de-a adâncul întunericului vămii
contemplând lumina larvară a putregaiului - mă adresez ţie Supremului
însă aud doar cum tăcerea cheamă o altă tăcere în
muţenia interastrală – aici în vamă unde de obicei
tot mai mulţi vorbesc deşertăciuni către apropiaţii lor
către ţara lor; tot mai mulţi inşi barosani dar
cu gesturi scurte (grăbite hoţeşti) de pitici avantajul şireteniei cărora
are acelaşi efect ca şi dezavantajul prostiei aici la Prut unde
pe sub sălcii stau tăinuite capcanele istoriei, unde uneori
dimineaţa e a limpezime de cer dar nu şi a limpezime de cuget
cu greu ajungând a-şi dispersa norii spre a
intensifica transparenţa şi abstracţia cosmică peste
perpetuumul mobile al apei sâmbetei din chiar această înzorire trecută
(o trec) cu vederea pe circularitatea orizontului dar mai ales
de la un capăt la altul al arcului împurpurat ce mi-a acaparat pare-se
irealitatea visului de peste noapte (şi de peste
ape) – mirajele formei ce ţin loc (dar nu şi cont) de conţinut
prin videle auzelişti ale tăcerii interastrale - acolo cuvântară
(şi) epitafele pre limba vie (dar nu şi înţeleaptă) şi deopotrivă moartă a
morţii ereditare (videle auzelişti... – vidul ca antonim definitiv al
vămilor inclusiv a celei de peste Prut năpădită de bălării de beladona
ce-şi produc cu prisosinţă otrava anonimă intern-naţională) deoarece
ca regulă cvasi-letal orice vis e lent şi împăciuitor ca un motiv dez-oriental
şi care ca însăşi viaţa rămâne-n stadiul de discuţie
nobil zisă (pălăvrăgeală sadea...) discurs existenţial filosofia garula
(apropo – o paranteză ce trebuia s-o deschid ceva mai sus: mai totdeauna
în orele de plictisitor-revoltătoare aşteptare în vamă
privesc cerul de jur-împrejurul-stâng-dreptului ceresc
constatând că nicăieri Dumnezeu nu şi-a pus icoana cu
propriul său chip); privesc orizonturile care
bineînţeles că au dat infinită materie primă pentru romantisme provinciale...
unele de-a dreptul universale...); privesc infinitul la răscruce cu sine însuşi
(de) aici unde românii dezorientaţi parcă nu s-ar mai afla în căutarea
timpului şi spaţiului pierdut(e)
parafrazând anost din Glossă: „Speră şi ai teamă" – privind norii ca pe o
Biblie a apelor sâmbetei sau
a apelor sâmbetei ca o Biblie a norilor. Martie-aprilie 2003
Din vacanţele de la Neptun
Conştient că din partea Cuiva mitul n-ar fi decât o
atitudine politicoasă – dar cu un incert subtext indiferent
la sensul gratuităţii existenţei umane (...creatoare...)
nici eu nu sunt din cei ce ar renunţa la fascinanta poveste (totuşi)
ba invocându-l pe Orfeu craiul purtător de liră ba
comunicând via Internet cu Zeus cârmaciul Olimpului ba
la Neptun în preajma Vilei Stancu dându-i bineţe lui Octavian Paler sau
lui Hermes ce se plimbă pe ţărm prin spuma valurilor ce-i înfloreşte
aripile de la glezne îngrelându-i-le - în timp ce inşii goi ce fac plajă
colegii ceva mai tineri i se plâng de lipsa căilor de acces către zei sau
– fie! – barem către muzele lehuze ce au
trandafiri în loc de viscere şi un ironic zâmbet pe buze
(ceva mai departe – un segment de mare căruia i s-a pus botniţă de
stabilopozi (sau... stabilo-plozi?)); adică acolo
printre muze şi hurmuze în preajma Vilei Stancu
se manifestă necesitatea exprimării încât vară de vară
pe parcursul a câtorva amiezi cineva e aproape fericit
nici pe departe gândindu-se că i s-ar putea întâmpla ca
ultimul vers sau cel din urmă poem să-l trăiască fatal într-o
maşină a Salvării care nu va mai avea rost să ajungă la destinaţie
în urmă în exterior rămânând umanitatea debusolată
şi busola deumanizată şi filmul vechi în care aleargă dintâiele locomotive
cu panaşe de fum fluierător în marginea pustiului ce îşi aduce până
în preajma metropolelor sfincşii itineranţi ai dunelor în măciniş
(pustiul ce uimeşte şi umileşte cu fascinaţia second hand a mirajelor
şi cu rumoarea nisipurilor – ziceam – dezlocate...)...
...astfel că prietene tu Don Herodot al bătăliilor pe tabla de şah
nu-mi mai spune că nu ai încredere în suprarealism de parcă
realitatea ne-ar oferi mai multe premise pentru a ne încrede ei...
7.IV.2003
Erau aşteptaţi zeii, dar...
Într-un noiembrie ca un septembrie repetent
la Smirna pe ţărmul egeic gândeam la Homer
poate chiar pe locul unde stătuseră şi picioarele lui de copil acut-atent la
ecourile răspândite întru trans-acuprinsul auzului în care
verbele odiseice prindeau a fi trecute la mai mult ca desăvârşirea – sub
oblăduirea zeiţei eposului – croitoreasă ce măsura de şapte ori cu
cotul antic. Era o stare de nedescris (poate şi din motivul că genialul Homer
n-a ştiut să scrie...) ce mă făcea să conştientizez parafraza despre
imposibilitatea de-a intra de două ori în unul şi acelaşi vis– de unde
acolo la Smirna acea extincţie a urletului prin ecou şi
extincţia muţeniei prin (bineînţeles) sine înseşi şi prin dezamăgirea că
Timpul deja începuse a-şi astâmpăra voluptatea imaginaţiei – în Ziua
Iederei potolindu-se precum ar fi zis Joyce care ştia prea bine că de fapt
nu există nici o Zi a Iederii ci pur şi simplu se gândea că ar fi frumos spus
cel puţin oarecum poetic într-o reţea de îndoieli destul de crispate/criptice
ca să nu le spun de-a dreptul (-spre Itaca) sumbre (pentru că
în Itaca – pardon în Smirna - ca de obicei erau aşteptaţi zeii dar
din nefericire de această/de acea dată veniră barbarii - de unde şi ermetica
poate că cinica ironie disperată a sfinxului...).
Izmir (Smirna), noiembrie 1994 - Acasă, martie 2003
În cel mai bun caz, asemeni alchimistului
Pentru că lumea există acolo unde eşti tăgăduit...
Unde nimic nu e posibil, amintirea devine necesară.
Lars Gustafsson
dat fiind că frontul atmosferic trece chiar prin plămânii tăi –
(linia tranşeelor sale – imediat în apropierea inimii) – şi
fiece respiraţie e o inevitabilă auto-divulgare sub-şoptită
dat fiind că mizerabilele companii de asigurare sunt cinic-sigure
că viaţa ta nu va depăşi cel mult o sută de ani în care
nu vei fi decât victima propriei speranţe sau
lipsei acesteia
dat fiind că adevărul curmat brusc interzis naşte urletul
în timp ce şarpele
eternităţii - impasibilul oportunist cu sine însuşi - îşi zice că
în cele din urmă trebuie s-o ia de la capăt şi
prinde a-şi devora propria coadă
ca şi cum arcuindu-se într-un sine-cerc-vicios/victorios
ceea ce ţie nu-ţi este dat
dat fiind că atunci când te plictiseşti de moarte de fapt
te plictiseşti de viaţă – şi una şi cealaltă ca definitivă posibilitate a
imposibilităţii oricăror altor posibilităţi
dat fiind că atunci când îţi faci datoria
iese că mai faci nişte datorii faţă de tine însuţi – astea
şi atâtea altele fiind date
negaţia sau afirmaţia
demnitatea şi caracterul sunt fatal necesare în destinul tău care
deocamdată
asemeni alchimistului
se alege cu totalmente altceva decât presupusese în baza aşa-zisului
în cel mai rău caz... 17.III.2003
|