Contrafort
Fondat in octombrie 1994
Contrafort : 2 (100), februarie : Cartea de istorie : Alexandru-Florin Platon : Un debut interesant

Cartea de istorie

Alexandru-Florin Platon

Un debut interesant

Genul istoriografic din care face parte studiul Cristinei-Dobre Bogdan – thanatologia – este unul pe cît de venerabil (începuturile sale coincid cu apariţia, în 1919, a celei dintîi ediţii a Amurgului Evului Mediu, faimoasa carte a lui Johann Huizinga), pe atît de "voluminos". În Franţa (acolo unde ea este şi cel mai bine reprezentată), această direcţie a fost frecventată, practic, de mai toate figurile sacre ale "noii istorii": de la Philippe Ariиs (la început un personaj periferic al istoriografiei "Analelor", apoi recuperat de ea şi un deschizător de drum în domeniul la care mă refer aici), Pierre, Chaunu, Jacques Le Goff şi – bineînţeles – Michel Vovelle, pînă la mai tinerii Jacques Chiffoleau şi Jean-Claude Schmitt, aproape că nu a existat, în ultimii treizeci de ani şi ceva, un istoric care să nu-şi fi "făcut armele" în acest domeniu. Dar, ceea ce au publicat ei (îndeosebi Chaunu şi Vovelle, autori ai unor sinteze fundamentale, consacrate "morţii la Paris", în secolele XVI-XVIII, şi în Occident, din Evul Mediu pînă astăzi) nu reprezintă decît vîrful unui aisberg: thanatologia mai numără o mulţime de studii punctuale (regionale, urbane sau circumscrise unui interstiţiu limitat), risipite în nenumărate publicaţii (multe se găsesc în "Annales. Йconomies, Sociйtйs, Civilisations") şi scrise de autori mai puţin cunoscuţi (deşi, la fel de pricepuţi în astfel de anchete). Nu mai amintesc de cercetările de demografie istorică, unde moartea constituie (statistic, vorbind) subiectul principal.

Nici istoricii români nu au ocolit thanatologia, deşi, în ceea ce ne priveşte, nu se poate vorbi de o preocupare la fel de largă şi de stăruitoare ca în "Hexagon". Nicolae Iorga, regretatul Alexandru Duţu şi Ştefan Lemny sînt, în această privinţă, figurile de referinţă, fie prin sugestiile de cercetare prezente în cîteva din scrierile lor (cazul primului), fie în calitate de vulgarizatori inteligenţi ai metodelor şi modelelor acestei istorii (cum a fost Al. Duţu, care se distinge, însă, şi prin încercarea de a le aplica) sau de autori ai unor micro-sinteze în acest domeniu (cum este capitolul despre moarte din frumoasa carte dedicată de Ştefan Lemny secolului al XVIII-lea românesc). Cristina Dobre-Bogdan îşi cunoaşte bine predecesorii (cărora li se cuvine adăugat numele lui Dan Horia Mazilu, un foarte bun cunoscător al literaturii române vechi şi – dacă nu mă înşel – mentorul autoarei) şi ştie să se folosească de modelele lor de cercetare. O face, însă, mai mult din perspectiva literaturii şi a istoriei artei şi mai puţin din aceea a istoriei mentalităţilor, deşi tema pe care o studiază autoarea le traversează pe toate trei (fapt recunoscut şi limpede afirmat chiar de d-na Dobre-Bogdan). Formulez această observaţie nu ca un reproş şi nici pentru a semnala o carenţă a cărţii (nu este cazul). Autoarea nu este istoric ci, din cîte îmi dau seama, o specialistă în literatura veche. Remarca implică însă o chestiune de metodă, de care Cristina Dobre-Bogdan trebuie să ţină cont, în viitor, dacă – aşa cum presupun – va dori să-şi continue cercetarea începută în aceste pagini. Voi reveni în final la acest aspect.

Cinci sînt capitolele care alcătuiesc cartea, patru dintre ele fiind împărţite, simetric, în cîte trei secţiuni. Primei părţi (scurtă, prea scurtă), rezervată unei rapide inventarieri a reperelor istoriografice occidentale şi româneşti ale domeniului, îi urmează (cap. II: "Moartea – personaj iconofil" şi III: "Concluziile unui timp de cercetare...") analiza expresiilor iconografice ale morţii din pictura murală a aproximativ 150 de biserici din satele Olteniei şi Munteniei, adunate de autoare şi organizate tematic după o cercetare de teren care a durat doi ani (rezultatele acestei "cartografieri" se regăsesc în cele două anexe de la finele volumului). Acesta mi se pare, de altfel, şi capitolul nu atît cel mai reuşit (fiindcă toate sînt, indiscutabil, interesante), cît original al cărţii, în măsura în care el (re)pune în circulaţie un mare număr de "piese" ale artei populare româneşti, ce nu fuseseră, pînă la d-na Dobre-Bogdan nici inventariate, nici examinate din acest unghi, al imaginii morţii (totuşi, picturile, ca atare, sînt de multă vreme cunoscute şi cercetate). Iconografiei îi urmează literatura. Aceea funebră, mai întîi, de factură religioasă (omilii, cuvinte de îngropăciune, didahii), apoi cea istoriografică (cronicile moldo-muntene din secolele XVII-XVIII), de-a lungul cărora "măştile lui Thanatos" sînt urmărite în diversele lor ocurenţe şi ipostaze (cap. IV şi V).

Prin mobilizarea unui asemenea volum de referinţe, autoarea a urmărit mai mult decît elaborarea unui simplu catalog tematic. Convinsă de faptul că "documentele literare şi artistice constituie o sursă importantă a cercetărilor mentaliste ăsic!î" şi că "stabilirea unor conexiuni între domeniul literar şi cel artistic a devenit o autentică metodă de cercetare a istoriei mentalităţilor", d-na Dobre-Bogdan a dorit să pună în lumină ceea ce, în mod inevitabil, constituie ţinta firească a oricărei cercetări de acest fel: anumite atitudini şi comportamente colective (în acest caz, faţă de moarte), precum şi modificarea lor, sesizată prin intermediul inflexiunilor "discursului" literar şi artistic care le dă expresie. "Analizînd aceste documente ale imaginarului – scrie autoarea – vom încerca să decelăm cîteva dintre atitudinile fundamentale în faţa morţii, din cultura românească medievală (secolele XVII-XIX), precum şi modificările survenite în discursul laic şi în cel ecleziastic sau în programul iconografic al unor biserici munteneşti" (p. 11). Şi mai departe (cu referire la literatura ecleziastică funebră): "Privind tipurile de scrieri menţionate anterior ăomiliile funebre, cuvintele de îngropăciune, propovedaniile sau didahiile – n. ns.î ca pe nişte creuzete ale mentalităţilor dintr-o epocă, vom încerca să desluşim, în paralel cu evoluţia tehnicilor persuasive, mutaţiile petrecute în sistemul de gîndire. Centrate pe o atitudine mentală fundamentală – cea faţă de moarte – textele pe care le vom supune analizei vor pune în lumină modificările suferite de discursul religios, dar şi evoluţia structurilor comportamentale pe care acesta le condamna sau, dimpotrivă, le oferea drept modele demne de a fi urmate" (p. 90-91).

Din păcate, această (prea) ambiţioasă promisiune nu este decît în parte onorată, lucru imputabil nu lipsei de înzestrare a autoarei (care a muncit – faptul este evident – cu hărnicie, pasiune şi talent), cît dificultăţilor inerente unei asemenea tentative. Cea dintîi constatare pe care trebuie s-o fac este că amintitele "conexiuni între domeniul literar şi cel artistic", din care autoarea a făcut un principiu metodologic al cercetării, nu se regăsesc nicăieri în cuprinsul cărţii. În realitate, aceste "conexiuni" nu sînt decît juxtapuneri şi nimic mai mult, iar capitolele respective, în care d-na Dobre-Bogdan analizează expresiile iconografice şi literare ale morţii par a fi studii independente, nu capitole gîndite ca părţi ale unei structuri unitare. Cartea Cristinei Dobre-Bogdan, pur şi simplu, nu se "leagă". Or, metodologic vorbind, această fragmentare compromite, după opinia mea, din start intenţia autoarei de a decela prezumatele atitudini şi comportamente colective, care nu pot fi puse în evidenţă decît "încrucişat", prin compararea unor documente de factură diferită, capabile de a evidenţia, dacă este cazul, anumite similitudini sau constante. Aceasta este (a fost) una dintre regulile procedurale fundamentale ale fostei "istorii a mentalităţilor" (astăzi pulverizată în mai multe direcţii independente), prin care ea a pus în relaţie domenii de cercetare diferite (ca, de pildă, iconografia şi literatura, de ale căror modele de cercetare se foloseşte şi autoarea, dar, repet, fără a le "lega"). În absenţa acestei conexiuni (care va trebui, dacă d-na Dobre-Bogdan îşi va continua ancheta, să includă, neapărat, şi folclorul), o altă posibilă cale de a pune în lumină aceste constante în atitudini şi comportamente (precum şi inflexiunile lor) ar fi putut fi identificarea unei serii documentare nu numai compacte, ci şi întinse din punct de vedere cronologic, de tipul aşa-numitelor ex voto din Franţa meridională, care i-au îngăduit lui Michel Vovelle să-şi formuleze celebra teorie despre decreştinarea din Secolul Luminilor. Nici în această privinţă, însă, metoda la care recurge autoarea nu se dovedeşte mai fericită. Faptul că ea alege din literatura ecleziastică funebră doar "unele texte" (p. 89) şi că, pe de altă parte, le alătură, în capitolul următor, unui gen complet diferit de scrieri, sub raportul compoziţiei şi al intenţionalităţii autorilor (cronicile moldo-muntene din veacurile XVII-XVIII), nu-i permite d-nei Dobre-Bogdan să surprindă "mentalităţi", ci doar modalităţi de aplicare a unor reguli literare. Cartea d-nei Dobre-Bogdan nu face decît să inventarieze diversele ocurenţe ale episodului morţii şi să le descrie. Ea nu reliefează, însă, decît, cel mult, incidental, atitudinile şi comportamentele colective, legate de "marea trecere". Spun aceste lucruri nu pentru a "îngropa" rezultatul unei cercetări căreia d-na Cristina Dobre-Bogdan i-a consacrat, repet, o muncă stăruitoare, de foarte bună calitate, făcută cu talent şi pasiune. Este evident că autoarea îşi cunoaşte bine domeniul, are lecturi întinse şi lucrează metodic. Nu sînt deloc convins că altcineva, în locul Domniei sale, s-ar fi descurcat mai onorabil cu acest tip de cercetare, foarte dificil, delicat şi cum nu se poate mai pretenţios. Dar, dacă autoarea va continua, cum este mai mult decît probabil, această anchetă, al cărei merit – cel de a fi identificat o problematică şi de a-i fi schiţat analiza – este, neîndoielnic, unul de pionierat, ea va trebui să reflecteze (este o sugestie) mult mai atent decît a făcut-o în aceste pagini la metodele complexe reclamate de o astfel de "istorie", după modelele istoriografiei franceze a genului şi – bineînţeles – în funcţie de sursele româneşti. Prin prezenta carte, d-na Cristina Dobre-Bogdan şi-a făcut, cum se spune în termeni sportivi, "încălzirea". Greul abia de acum urmează.

1

Inapoi la cuprinsul numarului

Copyright Contrafort S.R.L.
contrafort@moldnet.md (protected by spam filter and blog promotion by blogupp)
Site apărut cu sprijinul Fundaţiei Soros Moldova