Contrafort
Fondat in octombrie 1994
Contrafort : 12 (98), decembrie : Poezie : : Poeţi polonezi contemporani

Poezie

Poeţi polonezi contemporani

Waldemar Michalski s-a născut la 27 septembrie 1938 în localitatea Wlodzimierz din Volînia. În 1956 a terminat Liceul de cultură generală din Chelm (Liceul Stefan Czarniecki).  În acelaşi an a început studiile la Universitatea catolică din Lublin (KUL), facultatea de polonistică, pe care a absolvit-o cu diplomă de licenţă în 1963. Între 1962 şi 1985 a fost custode al Bibliotecii Universitare şi a lucrat ca lector la Secţia de studiere a limbii şi culturii polone, pentru studenţii străini de la KUL. Din 1985 ocupă funcţia de secretar de redacţie al revistei lublineze Akcent.

A debutat în 1957 ca publicist, iar în 1960 şi ca poet. Este autorul următoarelor volume de versuri: Peisajul ruginit, 1973; Grădina, 1977; Voci pe versete, 1979; Sub semnul balanţei, 1987; Vei fi ca pelinul, 1991; Lecţia de limbă comună, 1999. A prefaţat, redactat şi îngrijit peste 30 de lucrări şi antologii ale unor autori diverşi, printre care viitorul Papă: Poeme de Karol Woytyla, Nu numai memoria, eseuri, - 1991.

A obţinut de mai multe ori (1968, 1989, 1992) Premiul Literar Josef Chechwicz.  Alexandru G. Şerban

 

Recompensă şi pedeapsă

Memoria şi frica merg tot mai des

                                      împreună

De la Cina cea de Taină

până la Învierea din morţi

nopţi lungi-deliruri

sudoare şi singurătate

ce sunt ele

probă de trădare

sau de încredere?

 

Ca o barcă fără cârmă

cu semne de păsări pe proră

se nasc zorii –

într-o dimineaţă vei găsi

o poză şi o frunză uscată

poezii fără adresă

şi mirosul – ca o lacrimă

de palmier în primăvară.

 

Voi mai adăuga un cuvânt în litanie:

să fie preaslăvite recompensa

şi pedeapsa

doar că eu ascult

glasul cunoscut

care-mi spune:

"Eu sunt acel ce sunt"

începe tu să numeri zilele

de la început.

 

Semne pe drum

D-nei doctor Barbara Bogdanowska

 

Dimineaţa ies din casă

văd copacii cunoscuţi şi zidul

care se preface că

tot mai îngrădeşte ceva

 

M-am obişnuit cu semnele

care sunt tot mai multe

pe un drum tot mai scurt

 

Dincolo de prag sunt

ca o pasăre când mă întorc

am zece chitanţe de amendă pe cap

 

Am băut – am fumat – m-am uitat

prin perdeaua de muselină –

am atins tot ce e sub cheie – am văzut

 

Să spui "totul" e puţin –

semnul meu pe drum este: iubesc viaţa!

cum un motan iubeşte valeriana.

 

Nu doare

Un bărbat într-un căruţ de invalid

prinde peşte

undiţa triplă zboară departe

în acţiune ai succes

dacă ai răbdare plus momeală

pe la fund se prind barosanii.

 

Linia orizontului desparte

cerul de apă

soarele s-a fărâmiţat pe valuri

- oare ele ne văd

- poate ne aud

- adesea scâncesc

precum un căţel sau un copil

prin somn.

 

Cheia e prea mare-uşa

e prea mică

(şi pe noi ne undiţează cineva)

cina miroase a peşte

căruţul te duce oriunde

e sculă bună-zice –

elastic tăcut

şi nu doare.

 

(Jano’w Lubelski. 22.08.1996)

 

Ştiinţa vorbirii comune

În străfundul ochiului

este o sclipire

ca şi lumânarea la altar

panglica albă pe spinare de val

ca două mărgele de coral

valul mângâie

salcia plânge:

dansează dragă dansează

şi la răsărit de soare

şi la miez de noapte...

 

Vântul s-a împleticit

pe braţe

şi a înveselit

bărcuţa de chihlimbar –

cu un ochi citeşte-mi

arcusa parfumată

cu un altul repetă pe de rost:

dansează dragă dansează

într-un puls ce mă-ntremează

într-o vorbă ce mă stoarce.

 

Cine-şi caută cărarea departe

poate fi un chip model

de vorbire încomunată

seva sa se-nvârte iară

mai simţită mai aproape –

şi se coace-n amintire:

dansează dragă dansează

ce se arde-n foc

prin flacără pulsează.

 

Digul de la Kolobrzeg

Cu stânca de beton se joacă

valul şi

picătura găureşte stânca

şterge urmele

să mai rezist un an ori doi

ca un vis de schizofrenic

se întorc nume şi date:

încă mai poţi citi: 21.X.’56

aula politehnicii

tramvaiul ardea ca bricheta-n

diagonala străzii

furtunoşi noi îl ceream

pe Dumnezeu în faţa clădirii

Comitetului Central

gloria şi aplauzele au fost

la fel de uşoare

ca un salt de măscărici

prin calendar se prefiră

grăunţe şi pleavă

pe ţărmul apei pe dig

şi lebedele au încremenit

val după val tot goneşte alt val

bătrâna pădure se face în palmă

chihlimbar...

fereşte-ne Doamne

de zile întoarse

de falşii proroci

şi de vorbe de piatră.

 

Triptic marin la Baltica

1.Pământul

Flăcărui de măceş

se sting în tihnă

alături o tufă schimbă

floarea în boabe de aur

răscoaptă e vara –

în al meu septembrie!

 

Pe nisip urme de copite

în galop – galopul inimii

ascuns

de unduirea blândă

a vorbelor.

 

Soarele chihlimbariu

se strecoară printre degete –

marea e-n flăcări

ca şi ceasul muzical

din turnul staţiunii.

 

Hălăduim de-a lungul

ţărmului – eu însoţit

de dame elegant-înaripate

şi grăbite

în papuci de saftian.

 

Speranţa mea prefăcută

în piatră

durează şi apa sărată

o mângâie iar vara fugind

o înseninează.

 

2.Peştele

am cumpărat un ineluş

de argint să-mi poarte noroc

peste o mie de ani

marea va înghiţi muntele Giosan

 

cineva va construi o nouă

rezervaţie

şi altcineva va crea

legenda despre noua Veneţie.

 

de la apus la răsărit

valul plimbă vaporaşele

ca pe nişte scoici

bătrânul pescar face schiţe

pe nisip:

memoria – e orizontul mării

fericirea este inelul solar

credinţa - este o stâncă.

 

plaja miroase a peşte

ce păcat să stai culcat

în calea cuiva!

"străbunii noştri se mulţumeau

cu peşte vechi urât mirositor

noi vrem peşte proaspăt

din ocean  din val spumegător."

 

(citat dintr-un cântec cavaleresc din sec. XIII)

 

grote surpate-limite îngrăniţate

resturi de  bunkăre dinamitate

azvârlite de valuri înspumate

doar Pământul a rămas acelaşi:

 

un pic de rai

un pic de iad

pentru fiecare ce-şi doreşte.

 

3. Marea

Amber înseamnă chihlimbar

iar pe plajă în plin soare

iese un vapor alb

al cui o fi.

 

Marea-şi plimbă valul

liniştită şi albastră

cum e rochia Sfintei Maria

într-o catedrală gotică.

 

o urmă de picior gol

îţi mai dă curaj

mergi mai departe

cheamă

o piatră fierbinte pulsatoare

vei strânge în palmă.

 

Cuvinte-nvechite –

gesturi cordiale

grele începuturi amicale:

schimbând adrese

Vertrauen înseamnă a avea

încredere.

 

Am să-mi scriu în calendar:

ultima zi de vară

Papa se roagă în Kazachstan

Cel ce umblă pe mare

poate fi văzut dintr-un lan.

 

 

Grzegorz Olszanski

Zălog pentru moarte

Camera răposatei e plină de surprize.
                                               Dulapurile

în care nu umblam stau în faţa noastră
                                               deschise.

Căutăm înfriguraţi aici şi acolo, privim pozele

şi socotim cu atenţie facturile de parcă
                                               ne-am face

un examen de conştiinţă.

 

Discuţiile despre cine ia locul mamei
                                   provoacă legături

ambigui deşi problema e serioasă. Aşa a vrut,
                                                           aşa
         i-am promis-zice unchiul, fratele nu are nimic de trăncănit

(va mai flecări juma de an după care metastaza îl va arunca

 în aceeaşi groapă)

 

Ca la înmormântare discuţiile sunt tot mai
                                                           aprinse.

Dar averea? Ce avere-nişte mobilă veche, un
                                               TV alb-negru

şi un cont bancar în lichidare. Iată, dom'le, ce
                                                           avere!

 

Ieri încă mai era cu noi. O mare de vodcă se
                                               varsă prin casă

şi dintr-o dată moartea intră fără zgomot
                                               cum e felul ei.

Întreaga familie ţipă. Privesc: afară-i arşiţă
                                               iar în cea arşiţă

viscol.

 

- Achizitorii iernii – Agenţi secreţi ai Gerului –

Înfăşurat în ghemul cu care se juca
                                   în urmă cu o clipă

motanul doarme în căldura radiatorului.
                                                           Toamna

şi-a încheiat ceasurile ca şi concursurile
                                                           sportive:

ard ultimele grămezi de ierburi uscate,
                                   îngrijitorii încarcă

în camioane nesfârşite resturi de festin.

 

Peste o clipă vor porni în galop ogarii
                                   frigului, achizitorii

iernii, încasatorii de la gaze, vânzătorii cu
                                   bradul de Crăciun.

Nu mai faci nimic: un examen de conştiinţă
                                                           sau

calculaţia impozitului ceea ce e totuna.

 

Trupul se răzvrăteşte mereu: se-nmulţesc
                                   simptomele ca şi

diagnozele, creşte procentual extenuarea
                                   care  se arată a fi

singurul meu capital dobândit într-atâţia ani.

 

Febra sărbătorilor se măsoară acum cu
                                   termometrul. E timpul

să te aciuezi sub pulpana vorbelor cuiva.

Cu ochii goi să priveşti urma aceluia

care nicicând nu lasă urme.

 

"Poezia Bankomatului"

Să n-avem iluzii. Economia colonizează succesiv terenurile exprimării. Valoarea de piaţă a versului, greutatea specifică a metaforei, denominaţia metonimiei, rezistenţa genologiei la formele androgenice. În acest timp noi, de când am găsit un limbaj comun, ne-am aflat în limbi diferite. Oglinda pupilelor tale reflectă mingiuţa privirii mele. Îmi răspunzi că M. e într-a noua lună şi pântecul ei arată ca o minge de la lecţia de gimnastică. În apele fertile ale acelor cuvinte s-a implantat embrionul sensului pe care n-ai mijloace să-l descrii şi nici să-l înţelegi. În goană după una după alta, silind să legi un fir de altul e prea uşor să pierzi acel ceva important de-adevărat. Seara ies la magazin, cumpăr lapte, pâine, cafea şi ajungând acasă afirm că bandajul chiciural ce înfăşoară iarba e ca folia de la brânza Kraft. Într-acest chip, viaţa urmează iluzia, umbrele umbrei aruncă umbre, iar descrierea se descrie pe sine. Recent mamelonul Lunii a devenit patronul discuţiilor noastre doctorale. Deci, când revin şi-ncepem să exersăm hermeneutica simţului tactil, unul din noi devine literă, celălalt devine sunet.

Amurgul descoperă trupul Textului tău.

Viaţa pătrunde în poezie pe toate căile.

 

Michal Sobol

Licuricii

În prima clipă m-am gândit

că Stelele au coborât pe Pământ

la noi aşa întâmplări nu s-au petrecut

niciodată.

 

Insomniac pierdeam nopţile aşteptând

ultimii locatari să stingă lumina

şi să adoarmă lipsiţi de apărare.

Stăteam culcat în şanţ de multe ori

până în zori

 

ascuns în tufăriş cu ochii la ferestre

notându-mi totul în memorie.

Şi era iunie şi gratiile mă-mpiedicau

dinăuntru.

 

Şi atunci la ce-mi trebuia să ştiu

că licuricii se aprind

în amurg.

 

Pe timpul secetei

Aveam timp. Nu ştiam

cu ce e învelită clădirea aceea

cu parter şi acoperiş de ardezie

dar fără ferestre nu departe

de parcul orăşenesc. Era un hambar

vechi sau sinagoga părăsită. Nu

importă. Istoria se uită pas cu pas

pentru ca evenimentele de azi

să treacă-n zbor fără ocol.

Tineretul din şcoli fugea în grabă

spre gară să prindă trenul rural.

Prinse-n pioneze pe copaci rămâneau

afişe scurte cu perechi  dansând

schematic ce anunţau

balul de sâmbătă seara la remiza

pompierilor.

 

Traduceri şi prezentare de Alexandru G. Şerban

1

Inapoi la cuprinsul numarului

Copyright Contrafort S.R.L.
contrafort@moldnet.md (protected by spam filter and blog promotion by blogupp)
Site apărut cu sprijinul Fundaţiei Soros Moldova