Contrafort
Fondat in octombrie 1994
Contrafort : 11-12 (61-62), noiembrie-decembrie : Cronică literară : Grigore Chiper : O existenţă între anod şi catod (2)

Cronică literară

Grigore Chiper

O existenţă între anod şi catod (2)

Pagina precedentă

Autoreflexivitatea poetică este suficient de flexibilă. Autoarea foloseşte cu abilitate toate cele trei persoane ale eului auctorial, fiecare păstrând un accent şi intonaţie distincte: persoana I, tonul personal, stilul înmuiat, angajare şi participare; persoana a II-a, tonul sentenţios, aforistic, abrupt; persoana a III-a, tonul impersonal, neutru, evocator.

Unul din procedeele preferate ale poetei constă în disoluţia finală, adică de a sfârşi poemul cu o imagine mai puţin concretă decât cele de început sau de mijloc. E un procedeu frecvent. La Călina Trifan el capătă următorul contur: începe abstract ca să termine în alb: "Pasiunea negociază comori/ nedrept expropriate/ dar mâinile jinduind/ deja s-au găsit/ într-un loc/ unde nu se poate" (Când se-ntâlnesc); "În bătaia vântului/ în jocul palelor de lumină/ ceva încă şi mai subtil/ se animă" (Până la vertij). Sau procedeul invers, când abstractul cheamă, printr-o comparaţie sau altă figură, concretul: "Urnit destinul curge/ sporind cotele oră de oră/ azi şade în sine -/ ca un dinte în alveolă" (Triumf).

Fiindcă a venit vorba de tropi, poeta îi foloseşte variat, în dependenţă de mesaj. Pentru o afirmaţie categorică alege antiteza sau oximoronul: "Aşa te-apropie doar cuvântul/vorbele te-nstrăinează" (Aşa te-apropie); "mi-a rămas un fleac/ esenţial" (Sfidare).

Economia de mijloace şi pluralul I generalizator o împing inevitabil către versul aforistic: "în cer nu există/ intrare laterală" (p. 49), "ireal e doar ceea ce -/ nu ne-a trecut prin minte încă" (p. 40), "culoarea - contur/ al neputinţei coapte" (p. 54).

Uneori sintagmatica aleatorie conjugată cu o viziune neagră face ca versurile, chiar şi cele cu rimă, să scrâşnească: "Ochii ceacâri ai muribunzilor/ fixaţi pe tine - nu se mai clintesc" (Ochi).

Călina Trifan realizează o poezie de idei şi alta a sonorităţilor prosodice, pe care nu le abandonează nici în această plachetă.

Pagina precedentă 1 2

Inapoi la cuprinsul numarului

Copyright Contrafort S.R.L.
contrafort@moldnet.md (protected by spam filter and blog promotion by blogupp)
Site apărut cu sprijinul Fundaţiei Soros Moldova