Contrafort
Fondat in octombrie 1994
Contrafort : 5-6 (103-104), mai-iunie : Edituri şi editori din Basarabia - supliment tematic : : Librării în Chişinău

Edituri şi editori din Basarabia - supliment tematic

Librării în Chişinău

Librăria "Vidraşcu Scripta"

str. Ştefan cel Mare 83, program: 9.00 -19.00 (luni-vineri), tel. 21-08-21,

 

- cele mai căutate cărţi sunt cele ale editurii Litera;

- cele mai populare genuri şi colecţii sunt: seria "Biblioteca şcolarului", enciclopediile şi dicţionarele;

- cei mai căutaţi autori în ultimul timp: Nicolae Dabija, Grigore Vieru, Stănescu, Coşbuc, Eliade...;

- se vând şi cărţi ale editurilor din România, aproximativ  3-4% procente din numărul total de vânzări zilnice;

 - librarul consideră că preţurile cărţilor sunt destul de potrivite;

 - forme de promovare ale cărţii: librăria trimite la licee şi biblioteci liste cu noile apariţii, se organizează lansări de carte (tot mai rar în ultimul timp), a fost o perioadă când, în anumite zile ale săptămânii, un scriitor oferea autografe cititorilor timp de câteva ore;

- librarul consideră că are un salariu satisfăcător pentru munca pe care o prestează. Mărimea salariului depinde de vânzările de carte;

- se consideră că un librar trebuie să aibă studii speciale pentru a putea convinge mai uşor cititorii să cumpere o carte. Librarul întâmpină cu amabilitate vizitatorul şi se interesează dacă caută ceva special, oferindu‑i detalii şi explicaţii;

- în cadrul lansărilor de carte se vând mai multe volume decât în zilele obişnuite;

- librăria nu are un registru (o condică) pentru consemnarea doleanţelor cititorilor;

- librăria este vizitată de aproximativ 50-60 de persoane pe zi. Afluxul de public e mai mare în lunile august şi septembrie, când începe un nou an de învăţământ. Structura socială a vizitatorilor librăriei este:

elevi - 65 %; studenţi - 20 %; muncitori - 5 %; pensionari - 2-3 %; alte categorii – 7 %.

A oferit detalii pentru completarea anchetei: Rodica Bosi, librară

 

"Librăria din Hol" a Editurii CARTIER

str. Bucureşti 68, program: 9.00 -16.00 (luni-vineri), tel. 24 10 00,

 

- cele mai căutate cărţi sunt cele ale editurilor CARTIER, ARC, Litera, Museum, Ştiinţa, Prut Internaţional;

- cele mai populare genuri şi colecţii sunt: poezia, romanul, operele autorilor clasici, textele de politologie, traducerile din literatura universală, dicţionarele (în speţă DEI), literatura pentru copii (enciclopediile frumos colorate), manualele;

- cei mai căutaţi autori în ultimul timp: Paul Goma ("Altina"), Leo Butnaru ("Lampa şi oglinda"), Iulian Fruntaşu ("O istorie etnopolitică a Basarabiei"), Em.Galaicu-Păun ("Poezia după poezie") ş.a.;

- se vând şi cărţi ale editurilor din România, aproximativ 15 % procente din numărul total de vânzări zilnice. Edurile reprezentate sunt: Polirom şi Egmont;

 - librarul consideră că preţurile cărţilor sunt destul de mari, sunt cărţi de valoare, dar prea scumpe. Cărţile apărute la editura CARTIER se vând cel mai bine în prima lună de la apariţie, atunci când se oferă reduceri până la 20-25%;

 - forme de promovare ale cărţii: lansări de carte, afişe, publicitate în presă, decuparea unor cronici şi recenzii apărute în revistele de cultură din Moldova şi România la cărţile CARTIER, tăieturi cu care este ornată vitrina librăriei, pentru informarea publicului;

- salariul librarului depinde de volumul vânzărilor de carte, este o formă de stimulare a iniţiativei acestuia la locul de muncă;

- nu e neapărat necesar să ai studii speciale pentru a putea convinge mai uşor cititorii să cumpere o carte, ci mai ales feeling, un nivel de cultură generală acceptabil, imaginaţie şi spontaneitate pentru a stabili o bună comunicare cu cititorul;

- în cadrul lansărilor de carte se vând mai multe volume decât în zilele obişnuite;

- librăria nu are un registru (o condică) pentru consemnarea doleanţelor cititorilor;

- librăria este vizitată de aproximativ 55-60 de persoane pe zi. Afluxul de public e mai mare în lunile august şi septembrie, când începe un nou an de învăţământ. Structura socială a vizitatorilor librăriei este:

elevi şi studenţi - 65 %; funcţionari în diverse domenii – 30%; pensionari - 2 % (aceştia cumpără cărţi mai ales pentru a face cadou nepoţilor); alte categorii – 3 %.

A oferit detalii pentru completarea anchetei: Tamara Şveţ, librară

 

Librăria "Luceafărul"

(arendată de Societatea de distribuţie a Cărţii "Pro Noi"), str. 31 August 98, program: 9.00 - 18.00 (luni-vineri), 9.00 - 14.00 (sâmbătă), tel. 24 71 26.

 

- cele mai căutate cărţi sunt cele ale editurilor Nemira, Ştiinţa, Prut Internaţional, ARC;

- cele mai populare genuri şi colecţii sunt: dicţionarele, enciclopediile, cărţile pentru copii, operele clasicilor;

- cei mai căutaţi autori basarabeni în ultimele luni: Grigore Vieru, Nicolae Dabija, Vasile Gârneţ, Nicolae Popa;

- se vând şi cărţi ale editurilor din România, aproximativ 50 % procente din numărul total de vânzări zilnice;

- librarul consideră că preţurile sunt potrivite cu valoarea cărţii, dar exagerat de mari în raport cu salariile foarte mici din Republica Moldova;

- forme de promovare ale cărţii: lansări de carte, vizite promoţionale în şcoli şi grădiniţe, semnale în presă, cronici de carte, inclusiv în revista "Contrafort";

- salariul librarului este mic, depinde de volumul vânzărilor de carte;

- se consideră că un librar trebuie să fie bine pregătit pentru a putea convinge mai uşor cititorii să cumpere o carte. Se oferă cu amabilitate informaţii celor care vizitează librăria, se leagă o relaţie de prietenie cu cumpărătorii mai fideli, care sunt informaţi la timp despre noutăţile editoriale;

- în cadrul lansărilor de carte nu se vând, din păcate, prea multe cărţi. Toţi aşteaptă ca autorul se le ofere cadou un exemplar de carte, ceea ce e un prost obicei la basarabeni, dar poate nu numai la ei. Din respect pentru autor, măcar prietenii lui ar trebui să cumpere volumul care se lansează, pentru a-l încuraja;

- librăria are un registru (o condică) pentru consemnarea doleanţelor cititorilor;

- librăria este vizitată de aproximativ 100 de persoane pe zi, din păcate nu toţi cumpără şi cărţi. Afluxul de public e mai mare în lunile de început de toamnă, când începe un nou an de învăţământ. Structura socială a vizitatorilor librăriei este:

elevi - 50%; studenţi - 10 %; muncitori - 5 %; pensionari - 5 %; alte categorii – 30 %.

A oferit detalii pentru completarea anchetei: Lucia Terepeţ

1

Inapoi la cuprinsul numarului

Copyright Contrafort S.R.L.
contrafort@moldnet.md (protected by spam filter and blog promotion by blogupp)
Site apărut cu sprijinul Fundaţiei Soros Moldova