Parteneri

Premieră absolută în Moldova, „Martiri” de Marius von Mayenburg

Tipăreşte pagina versiune gata de tipărire Recomandă articolul prin: Send to friend

Premieră absolută în Moldova, „Martiri” de Marius von Mayenburg

Pe 30 noiembrie 2016, Centrul Național de Educație prin Artă (CNEA) a prezentat, în premieră absolută în Republica Moldova, spectacolul „Martiri” de Marius von Mayenburg, în regia lui Vlad Ciobanu. Scenografia este semnată de Ştefan Bâlba, iar designul/costumele de Ioana Ciobanu.
Ideea piesei „Martiri” i-a venit autorului în urma analizei unor contradicţii evidente din Biblie: Sfânta Scriptură vorbeşte despre iubirea aproapelui şi, în acelaşi timp, despre sabia destinată pedepsirii.
„Martiri” este un spectacol provocator despre pericolul fanatismului religios, despre vârsta dificilă a adolescenţei, despre antisemitism şi despre sexualitate, toate încolţind într-o societate aflată în derivă. Protagonistul piesei este Benjamin, un adolescent lipsit de repere morale, care nu ştie cum să-şi explice lumea în care trăieşte şi schimbările pe care le suferă, până nu descoperă Biblia. Sfânta Scriptură, pe care o citeşte trunchiat şi distorsionat, îi oferă răspunsurile pe care le căută, furnizându-i un pretext pentru a-și forma o viziune extremistă şi intolerantă, cu care îi va tortura şi manipula pe celelalte personaje pe toată durata spectacolului. În opoziţie lui Benjamin vine profesoara de biologie, o darwinistă înrăită, care la început este convinsă că băiatul are nevoie de ajutor, însă modul în care aceasta înţelege să-l ajute este unul lipsit de tact pentru ca într-un final să ajungă victima extremismului ateu.
În „Martiri” nu există oameni buni sau răi, sunt doar victime ale unui sistem în care conceptul de toleranţă devine treptat o ameninţare, în care războiul dintre concepte este mai periculos decât cel purtat cu armele.
Mayenburg discută fără ipocrizie şi fără menajamente în textul său despre fanatism şi despre urmările lui sângeroase. Spectacolul pune la încercare convingerile şi valorile spectatorului; chestionează regulile după care se conduce societatea contemporană; formulează întrebări la care ne ferim să dăm răspunsuri imediate: După ce reguli se conduce socie­tatea contemporană? Ce este religia? Este Biblia valabilă și în secolul XXI? Dacă da, cum să o citeşti şi cum să o interpretezi? Ce este toleranţa şi Trebuie oare să fim toleranţi? Cine este „mai” responsabil de educaţia tinerilor, şcoala sau familia?... Întrebări ce devin tot mai apăsătoare cu fiecare scenă.
Distribuţia cuprinde actori consacraţi: Boris Cremene – Directorul Batzler, Lucia Pogor – mama lui Benjamin. Celelalte roluri sunt interpretate de studenţii AMTAP, Cătălin Lungu – Benjamin, Victoria Mardari – Erica Roth (profesoara de bilogie), Pavel Ermacov – Preotul Menrath, Constantin Ipati – Markus Dorflinger (profesorul de istorie și sport), Cristian Golovca – Georg (un elev) şi Maria Anton – Lydia (o elevă).
CNEA doreşte să inițieze cu acest spectacol un dialog deschis cu tinerii, părinții și profesorii despre lipsa de comunicare între generații, despre realitatea cosmetizată în care nimeni nu vrea să-şi asume responsabilităţi, despre lacunele în sistemul educațional și cum am putea contribui la soluționarea acestor probleme.
Proiectul este realizat în colaborare cu Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Chișinău, cu sprijinul oferit de Centrul Cultural German Akzente Chișinău și Goe­the Institut București.